واکنش ترکیه به اتهام‌زنی اتحادیه اروپا درباره جنایت جنگی در سوریه

آنکارا قطعنامه‌ اتحادیه اروپا مبنی بر جنایت جنگی ترکیه در سوریه را رد کرد و خواستار حمایت از اقدامات نظامی‌اش در این کشور شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه ترکیه به قطعنامه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه نظامیان این کشور در شمال سوریه جنایت جنگی انجام داده‌اند، واکنش نشان داد.

این وزارت‌خانه اعلام کرد: عملیات نظامی در شمال سوریه طبق ماده ۵۱ معاهده سازمان ملل، برای دفاع از خودمان در مقابل تکفیری‌ها موجود در سوریه بود.

 وزارت خارجه ترکیه اضافه کرد: ارتش ترکیه تمام تلاش خود را کرده است تا به غیرنظامیان سوری در خلال عملیاتش آسیبی نرساند، این عاملی است که باعث شد ترکیه مردم سوریه را از شر داعش و پ. ک. ک نجات دهد.

در این بیانیه ادعا شده است که این عملیات‌ با نظارت نیرو‌های محلی وابسته به دولت در حفظ ثبات و امنیت در منطقه انجام شد و تاکنون بیش از ۴۲۰ هزار پناهجوی سوری را به خانه‌هایشان بازگرداننده است.

این وزارت‌خانه توضیح داد: ترکیه از یک سو با عزم فراوان به مقابله با انواع سازمان‌های تروریستی موجود در زمین ادامه می‌دهد و از طرف دیگر به دنبال یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه بر اساس معاهده ۲۲۵۴ سازمان ملل است.

آنکارا همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا میزان اهمیت اقدامات ترکیه در سوریه از نظر حفاظت از مرز‌های ناتو و اروپا را درک کند و در عوض به دنبال دستیابی به یک حل سیاسی باشد و از اتهام‌زنی غیرمسئولانه و دور از واقعیت دست بردارد.

نظامیان ترکیه تاکنون ۳ عملیات نظامی در شمال سوریه آغاز  کرده‌اند که نخستین عملیات به نام «سپر فرات» در اوت (مرداد و شهریور) سال ۲۰۱۶ شروع شد. دومین عملیات تحت عنوان «شاخه زیتون» در آغاز سال ۲۰۱۸ صورت گرفت که به اشغال منطقه عفرین انجامید.

اما سومین عملیات که بنابر اعلام رسانه‌های ترکیه «چشمه صلح» نام دارد، مانند دو عملیات سابق نیست. این عملیات در مساحتی به میزان ۴۶۰ کیلومتر از کرانه غربی رود فرات تا مرز‌های مشترک سوریه و عراق و به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری خاک سوریه را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار