مهری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

میزان رعایت دستورالعمل‌ها باید در تعیین رنگ‌بندی شهر‌ها مدنظر قرار گیرد

یک کارشناس بهداشت عمومی گفت: باید میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم در تعیین رنگ‌بندی شهر‌ها مدنظر قرار گیرد.

احمد مهری کارشناس بهداشت عمومی و اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم تغییر شاخص‌ها در رنگ بندی شهر‌های مختلف کشور، اظهار کرد: با درگیر شدن استان خوزستان با بیماری کرونای انگلیسی در مدت کوتاهی وضعیت شهر‌های مختلف این استان قرمز شد.

او ادامه داد: تجربه استان خوزستان به ما نشان داد که قرمز یا نارنجی شدن شهر‌ها در مدت کوتاه و‌ کم‌تر از یک هفته امکان پذیر است و انجام سفر در ایام تعطیلات نوروزی می‌تواند باعث چرخش ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در کشور شود.

این کارشناس بهداشت عمومی افزود: اگر وضعیت شهری که مردم از پیش بلیط‌ سفر به آنجا را خریداری کرده و آماده سفر می‌شوند قرمز با نارنجی شود دیگر نمی‌توان مانع مسافرتشان به آن منطقه شد. هرچه توصیه می‌شود که مردم از سفر غیرضروری بپرهیزند، اما متاسفانه برخی از افراد با دیدن جاده‌های باز و امکان تردد در محور‌های مواصلاتی اقدام به مسافرت می‌کنند.

مهری بیان کرد: اگر مردم به توصیه‌های بهداشتی توجه داشتند وضعیت بیماری کرونا طی یک سال اخیر اینطور نمی‌شد. ماهیت اپیدمی‌های گسترده اینگونه است که اگر سطح ایمنی جمعیت کاسته شود پیک مجدد رقم می‌خورد.

این اپیدمیولوژیست در ادامه مطرح کرد: تا زمانی که با عدم رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌ها به صورت قانونی برخورد نشود هرچقدر به افراد توصیه و نصیحت کنیم هیچ فایده‌ای ندارد.

مهری افزود: در رنگ بندی شهر‌ها باید علاوه بر میزان موارد ابتلا و فوتی‌ها مسائلی مانند میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و شاخص‌هایی مثل رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی مدنظر قرار گیرد.

او گفت: برای کنترل بیماری کرونا باید انجام مسافرت‌ها را به خصوص در تعطیلات نوروز کنترل کنیم تا از چرخش احتمالی ویروس کرونا از شهری به شهر دیگر پیشگیری شود. این رویکرد تا انجام کامل واکسیناسیون عمومی مهمترین راه پیشگیری  از کروناست.

مهری یادآوری کرد: اگر جاده‌ها باز باشد و محدودیت‌های تردد اعمال نشود در ایام نوروز مردم اقدام به مسافرت خواهند کرد که از نظر شیوع ویروس کرونای  جهش یافته در کشور بسیار خطرناک است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار