گروسی: نمی‌توان یک شبه به توافق سال ۲۰۱۵ بازگشت

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای گفت: این طور نیست که بگویید یک شبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با یورونیوز گفت: این طور نیست که بگویید یک شبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم. از آن زمان تاکنون اتفاقات زیادی روی داده است.

مدیر کل آژانس بدون اشاره به بدعهدی سایر طرف‌های برجام و خروج یکجانبه آمریکا مدعی شد: پژوهش‌ها و فعالیت‌ها [طبق برجام] ممنوع بود و ایران این ممنوعیت را نقض کرد. باید ببینیم با این وضعیت چه کار باید کرد و ما چطور می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

گروسی همچنین در ادعایی بی‌اساس افزود: فکر می‌کنم دستیابی ایران به سلاح اتمی یک شکست بزرگ خواهد بود. شرایط تاسف‌باری را رقم خواهد زد و منطقه پرتنش [خاورمیانه] را ناپایدارتر خواهد کرد. امیدوارم هرگز به این مرحله نرسیم و آژانس نقش خود را در این مورد ایفا خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران هفته گذشته برای مذاکراتی در ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۰) توافق کردند تا در آن درباره سایت‌های هسته‌ای ایران به بحث و بررسی بپردازند.

دوم اسفند ماه سال جاری رافائل گروسی به ایران آمد. پیش از این سفر، ایران اعلام کرده بود اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و بازرسی بازرسان آژانس انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای را لغو خواهد کرد و به همین دلیل گروسی این سفر شتابزده را انجام داد.

این مقام ارشد بین‌المللی پس از این سفر در پیامی توییتری تاکید کرد: «به توافق فنی موقتی با ایران دست یافتیم. نتایج خوب و معقولی در گفت‌وگو‌ها با ایران محقق شد.»

بر اساس توافق اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و در راستای دوام راستی آزمایی و نظارت ضروری، بناست ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه دارد و در این مدت آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شود، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۳:۱۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
پس چرا از اایران انتظار دارید یک شبه به برجام برگرده؟؟!!
_آمریکا همونطور که تونست یه روزه از برجام خارج شه و نمام تحریم هارو برگردونه---همونطورم میتونه یه روزه تحریم هارو لغو کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
چطور ترامپ یکشبه خارج شد تازه اگر هم قرار برگشت که با موافقت ایران همراه باشد یکشبه میتوان برگشت.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۵۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
گروسی: نمی‌توان یک شبه به توافق سال ۲۰۱۵ بازگشت !!! خوب شما یه شبه بازگشت نکنید تنبلها مغرور ناز نازی که دائما ناز شتری می کنید شما دو شبه خوبه یا سه شبه یا چهار شبه یا پنج شبه اصلا یه هفته خوبه برای بازگشتتان شما صادقانه بازگشت کنید و شعاری باز نگردید و به عمل کردن برگردید و شرایط ایران اسلامی را از صفر تا صدش بپذیرید دو هفته دیگر خوبه بیایید شما آخرش با این همه غرور و ناز کردنهای شتریتون و تنبلیاتون که با دست پس می زنید با پا پیش می کشید و دست دست کردنهای مغرورانه قیفو قوپیو قمپز بازیاتون این برجام رو که احیاء نمی کنید هیچ برجام رو نافرجام می کنید و مقصرش هم خود عهد و پیمان شکنهایتان هستید نه ایران اسلامی خودتان متضرر می شوید نه ایران اسلامی پای بند عهد و پیمانهایش . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Germany
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
برجام بی برجام
شما دو ماه دیگر مهمان و بعد ایران را ترک خواهید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
اسم این توافق جدید با آژانس را باید خود تحریمی گذاشت.
آخرین اخبار