تغییر کاربری یک سرای محله‌، با تکیه بر رای اعضای شورایاری/ شهرداری: مجوز داریم، ارائه نمی‌دهیم!

در حالیکه کاربری سرای محله نازی آباد شرقی به یک واحد تولید پوشاک تغییر یافته، مدیر اجتماعی ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۱۶ این اقدام را قانونی خواند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرا‌های محله از مهم‌ترین بستر‌های فعالیتهای فرهنگی و مشارکت شهروندان در امور محلات هستند. این اماکن از مهم‌ترین عناصر ساختار اجتماعی هستند و افزایش مشارک شهروندان با یکدیگر از طریق به کارگیری توانمندی‌های مادی و معنوی از مهم تریم اهداف سرا‌های محله محسوب می شود.

اما به تازگی دیده شده که یکی از سرا‌های محله، از اهداف خود دور شده و کاربری و هویت اصلی خود را از دست داده است و تاسف بارتر اینکه این انحراف در کاربری با رای و نظر کسانی انجام شده که اساسا وظیفه آنها حفظ و توسعه این اماکن برای فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مردم محله است، نه محدود کردن و کاهش آنها به منظور درآمدزایی!

کاربری یکی از سرا های محله در منطقه ۱۶ از فرهنگی به صنعتی تغییر یافته و اکنون یک واحد تولید لباس و پوشاک در آن فعال است. حالا با اجاره رفتن یکی از معدود مکان های فرهنگی این محله سرانه فرهنگی واجتماعی آن هم به صفر رسیده است.


بیشتر بخوانید


محمد حسن عرب پور، عضو اصلی شورایاری محله نازی آباد شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق بخشنامه صادره توسط شهرداری تهران، مکان‌های فرهنگی نباید تغییر کاربری داده شوند، به ویژه اینکه ما در نازی آباد شرقی با کمبود مکان‌های فرهنگی هم رو به رو هستیم.

عضو شورایاری محله مورد نظر درباره تغییر کاربری این سرای محله گفت: در دوران کرونا فعالیت سراهای محله کاهش پیدا کرد و حتی در دوره‌ای کاملا تعطیل شد. در این بین برخی سراهای محله کم و بیش فعالیت داشتند، اما در سه ماه اخیر در‌ب های سرای محله نازی آباد شرقی کاملا بسته بود و پس از پیگیری‌های بسیار، متوجه شدیم کاربری سرای محله نازی آباد شرقی از یک مکان فرهنگی به یک تولیدی لباس تغییر یافته است.

تغییر کاربری یک سرای محله‌، با تکیه بر رای اعضای شورایاری/ شهرداری: مجوز داریم، ارائه نمی‌دهیم!

وی با بیان اینکه صاحب تولیدی بعد از پرس و جو‌های بنده گفت که تا اردیبهشت، این سرا را اجاره کرده، اظهار کرد: به گفته صاحب تولیدی قرار بود بعد از اردیبهشت، قرارداد ۶ ماهه آن تمدید و مبلغ اجاره به ۱۰ میلیون تومان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: مجوز این تغییر کاربری توسط جعفری، مدیر اجتماعی ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۱۶ صادر شده که طبق مصوبه شورای شهر و شهرداری تهران این تغییر کاربری غیرقانونی هست و تخلف شده است.

اما جعفری مدیر اجتماعی ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۱۶ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که بر اساس کدام قانون مجوز تغییر کاربری در این ملک را داده اید گفت: ما در همه سرا‌ها کارآفرینی داریم، چون حوزه آموزش تعطیل شده بود، صلاح دانستیم آن را واگذار کنیم.

تغییر کاربری یک سرای محله‌، با تکیه بر رای اعضای شورایاری/ شهرداری: مجوز داریم، ارائه نمی‌دهیم!

وی افزود: واگذاری این ملک بر اساس مقررات حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته که تمام محلات باید کارآفرینی داشته باشند و ما در این محله چنین فضایی نداشتیم.

او با بیان اینکه این شائبه‌ها چیست و مگر آقای عرب پور تصمیم گیرنده حوزه اداری و فرهنگی و اجتماعی است؟ اظهار کرد: شورای این محله ۹عضو دارد و آقای عرب پور فقط یک عضو آن است! هیچ یک از ۸ عضو دیگر با این موضوع مشکلی ندارند و فقط آقای عرب پور این قضیه را بزرگ کرده است و جو سازی می‌کند.

اما عرب پور تنها عضو مخالف شورایاری این محله در واکنش به این توجیهات گفت: در این موضوع، مسئله این نیست که چرا به نظر یک عضو مخالف توجهی نشده است. بلکه مساله مهم این است که اساس اعضا بر چه مبنایی تصمیمی بر خلاف قانون گرفته اند و اقدام به تغییر کاربری داده اند. حتی اگر من هم به چنین تصمیمی رای موافق می‌دادم، به دلیل مغایرت با قوانین بالادستی اقدام به آن تصمیم، خلاف قانون بود.

از آنجاییکه مدیر اجتماعی ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۱۶ گفته بود برای این اقدام مجوز داشتیم، دوباره با او تماس گرفتیم و درخواست کردیم که تصویر مجوز را برای ما ارسال کند تا برای مردم محله و افکار عمومی روشن شود که نهاد مجوز دهنده کجاست. اما جعفری در واکنش به درخواست ما گفت: من خود را موظف به پاسخگویی به شما و دیگر رسانه ها نمی دانم.

برای روشن شدن ابعاد این موضوع با مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶ هم تماس گرفتیم که پس از بار‌ها تماس تلفنی موفق به ارتباط نشدیم.

 مناطق شهرداری تهران از لحاظ حاشیه جغرافیایی به مراتب این طور حواشی را هم در بردارند و شاید کم برخوردار بودن این مناطق از برخی امکانات، راه فرار مسئولان برای پاسخگویی را فراهم کرده است. 

همین هفته پیش بود که پیروز حناچی شهردار تهران به منظور بازدید از مجموعه فرهنگی و ورزشی شهربانو به همراه علی ربیعی سخنگوی دولت در محله نازی آباد حاضر شدند و از محرومیتهایی که بر مردم جنوب تهران تحمیل می شود، اظهار تاسف کردند. به نظر می رسد شهرداری تهران باید مناطق خود را از لحاظ اجرای قانون زیر ذره بین ببرد و شورای شهر هم در این موارد به تصیمات شورا یاری ها وارد شود  و در مواقع لزوم تصمیم قاطع بگیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
شب عیدی ازهرطریقی میخوان کسب درآمدکن.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۴۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
سرای محله دولاب واقع در پارک آلاله (جهان پناه) نیز از آموزشی و فرهنگی به اقتصادی تغییر یافته است. با پیگیری ما گفتند که باید درآمدزایی داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
حتما براشون یه سودی داشته که این مجوز صادر شده یا اینکه تولید کننده رابطه ای با آنها داشته که قانون را زیر پا گذاشته اند.
آخرین اخبار