شمارش حیات وحش مناطق حفاظت شده و پارک ملی دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: گونه‌ های حیات وحش در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع پارک ملی دنا ازسوی ۱۰۰ کارشناس شمارش می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سید اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت : امسال مطابق برنامه ریزی‌های انجام گرفته از دیروز  ۳۵ اکیپ به مدت ۳ روز با همکاری تشکل های زیست محیطی مردمی، حیات وحش مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و پارک ملی دنا را شمارش خواهند کرد. 

هاشمی افزود: پس از آماربرداری، اطلاعاتی در خصوص وضعیت ترکیب سنی و جنسی جمعیت های موجود، توجه به اهمیت، حمایت و آشنایی هرچه بیشتر با مشکلات محیط زیستی پیش روی و تبادل نظر برای چگونگی برخورد و رفع مشکلات زیست محیطی برنامه ریزی خواهد شد.

او هدف از این سرشماری‌ها را تخمین جمعیت کل و بز، در مناطق مختلف حفاظت شده و شکار ممنوع دانست.

هاشمی گفت: اگرچه مشاهدات سایر گونه‌ها از جمله گوشتخواران و حتی نمایه‌های حضور سایر گوشتخواران مهم نیز در فرم‌های سرشماری ثبت می‌شود اما دراین سرشماری که به روش مشاهده مستقیم انجام می‌ شود وضعیت آبی مناطق، پوشش گیاهی و علوفه‌ای نیز مورد پایش قرار می‌گیرد.

او افزود: با حفظ دقیق دستورالعمل های بهداشتی دراین سرشماری، تشکل‌های محیطی زیستی مردم نهاد، همیاران افتخاری و معتمدان محیط زیستی نیروهای این اداره کل را در این سرشماری همراهی خواهند کرد.

یک پارک ملی، هفت منطقه حفاظت شده، یک ذخیره‌گاه زیست‌کره و پنج منطقه شکار ممنوع با وسعت ۳۱۲ هزار و ۴۶۶ هکتار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. 

منطقه ۹۴ هزار هکتاری حفاظت شده دنا دارای ۳۲۴ گونه مهره دار، ۲۸ گونه پرنده شکاری، پلنگ ایرانی و خرس قهوه‌ای است. 

گونه غالب منطقه حفاظت شده دنا کل و بز و همچنین پرندگان حمایت شده است و پرندگان کمیابی نظیر کبک دری و هما را در خود جای داده است. 

 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.