رییس بانک مرکزی:

نرخ‌های فعلی ارز ماندنی نیست/ بانک مرکزی وظیفه خود را در حوزه ارزی به‌خوبی انجام داده است

همتی گفت: علیرغم همه مشکلات طی دو سال و نیم گذشته، بانک مرکزی وظیفه خود را در حوزه ارزی به خوبی و درستی انجام داده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بانک مرکزی، همتی در نشست پایان سال با مدیران بانک مرکزی با بیان اینکه دو سال و نیم گذشته جزو سخت‌ترین و بی سابقه‌ترین شرایط کشور از نظر فشار‌های اقتصادی و حتی سیاسی بوده است گفت: اما علیرغم تمام فشار‌ها و محدودیت‌ها عملکرد مجموعه بانک مرکزی در بخش‌های گوناگون قابل دفاع است و من از این بابت از همکاران قدردانی می‌کنم.

همتی با اشاره به اینکه زمانی متوسط درآمد نفتی کشور بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود، گفت: درآمد نفتی مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰میلیارد دلار بوده و مخارج ارزی کشور با آن اداره شده است.

وی افزود: بخش زیادی از این منابع نیز در دسترس نبوده که به سختی و روش‌های مختلف امکان دسترسی به آن‌ها ایجاد شده یا می‌شود.

همتی تصریح کرد: در حالی که تعهد بانک مرکزی برای تامین ارز در سال جاری حدود ۸ میلیارد دلار بود، اما ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی تامین ارز کرده است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی وظیفه خود را در حوزه ارزی علیرغم همه مشکلات به خوبی و درستی انجام داده است.

همتی گفت: نرخ‌های کنونی ارز در بازار نیز ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است و چنین نخواهد ماند.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: نرخ ارز در شهریور ۹۷ به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده بود و اکنون و پس از دو سال و نیم و علیرغم تداوم تحریم و کاهش درامد‌های ارزی، تمام فشار‌های تورمی و جنگ روانی دشمن افزایش زیادی در نرخ ارز نداشته ایم و در حال حاضر نیز اگر منابع ارزی خود بانک در دسترس باشد توان کاهش قیمت و ثبات بیشتر بازار ارز را داریم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مقابله با رانت خواری از اهداف بانک مرکزی بوده و هست تصریح کرد: در این مدت یک دلار ارزپاشی صورت نگرفته و میزان ذخایر ارزی نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

همتی با اشاره به اقدامات حوزه نظام پرداخت بانک مرکزی گفت: این حوزه به شدت تحت فشار است و تقریبا هر اتفاقی اعم از شیوع ویروس کرونا، فرار مالیاتی، قاچاق، قمار و شرط بندی و پول شویی ... در کشور رخ می‌دهد نظام پرداخت بانک مرکزی باید وارد عمل شده و راهکاری بیندیشد.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت در امور ارزی و ریالی کشور به شدت افزایش یافته است تصریح کرد: توسعه و ایجاد سامانه‌های متعدد بانک مرکزی در حوزه‌های مختلف ارزی، ریالی، تسهیلات و... شفافیت حاصل از آن نتیجه تلاش بخش فناوری بانک مرکزی است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: کنترل ریال در راستای مقابله با پولشویی از افتخارات بانک مرکزی است که اگر انجام نمی‌شد و سامانه‌های مرتبط توسعه نمی‌یافت تخلفات متعدد در حوزه‌های مختلف انجام و به ضرر عموم مردم صورت می‌گرفت وکنترل بازار ارز بسیار مشکل می‌شد.

همتی افزود: طی سال گذشته و امسال همزمانی انتظارات تورمی، رکود ناشی از کرونا و شوک ارزی تصمیم گیری بانک مرکزی در حوزه سیاست پولی را بسیار سخت کرد. اما بانک مرکزی با اتخاذ تدابیر مناسب در پرداخت تسهیلات کرونا و نیز حمایت از صنایع و جهش تولید عملکرد موفقی داشت.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین دستاورد‌های بانک مرکزی در این مقطع این بود که سیاست انقباضی اتخاذ نکرد، ولی انتظارات تورمی را نیز کنترل کرد.

همتی افزود: در حال حاضر انتظارات تورمی کنترل شده که شاخص آن کنترل رشد پول است که از ۸۹ درصد به ۵۶ درصد رسیده است.

او با اشاره به رشد مثبت اقتصادی کشور در ۹ ماه ابتدایی امسال تاکید کرد: این شاخص در کل سال نیز مثبت خواهد بود که با توجه به وقوع کرونا و مقایسه با وضعیت سایر کشور‌ها قابل قبول است.

رییس کل بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه هشدار‌های لازم را در خصوص روند بازار سرمایه داده بود گفت: بانک مرکزی در حد توان خود از بازار سرمایه حمایت کرده که بخشی از تشدید رشد نقدینگی هم از آن سرچشمه گرفته است و حتی بانک مرکزی در سیاست‌های پولی خود به دلیل برخی ملاحظات از جمله بازار سرمایه از افزایش نرخ سود پرهیز کرده است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی در تصمیمات خود مجموعه اقتصاد کشور را در نظر گرفته و سیاست‌های پولی خود را با مجموع ملاحظات دنبال کرده است.

همتی با تاکید براقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل ناترازی بانک ها، ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح و مدیریت موسسات پولی افزود: جلوگیری از ادامه بحران یک موفقیت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ناترازی‌های سیستم بانکی مربوط به یک سال و دو سال نیست و سابقه چندین ساله دارد و مقایسه وضعیت فعلی ترازنامه بانک‌ها با دو سال و نیم پیش بیانگر دستاورد‌های مهم بانک مرکزی در این خصوص است.

رییس کل بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: شفاف سازی، موجب تخریب از سوی مخالفین شفاف سازی می‌شود. اما بانک مرکزی پذیرفته است که تخریب بشود، ولی اقدام درست و اصولی در راستای منافع کشور و مردم انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
دلار 7 تومنی نه هفت هزار تومان دلار 70 ریالی رو عرض میکنم شده دویست و چهل هزار ریال مرگ بر آمریکا و باعث بانیش
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
از قدیم گفتن کسی که خودشو به خواب زده بیدار کردنش مشکله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
آقاي همتي خيلي زحمت كشيديد، خسته شديد. لطفا بفرمائيد كنار كمي خستگي در كنيد. ما راضي نيستيم شما خيلي به خودتان فشار بياريد ، اذيت ميشيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
تو هیچ کار درستی تو این سالها انجام ندادی هی نگو من کار درست انجام دادم اگر اینطور بود وضعیت مملکت و مردم مظلوم ما این نبود حقشونم این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
بله ما همه به خوبی میدونیم که بانک مرکزی وظیفه ی خودش رو در قبال ارز بخوبی شاید هم بیشتر از حد وظیفه اش رو انجام داده چون دلار ۱۰۰۰تومنی رو کرده ۲۶ هزار تومن واقعاً خسته نباشید دلاوران
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۰۸:۲۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
عطر آنست که ببوید نه آنکه عطار بگوید .... با ذکر این قطعه شعر میخواهم بگویم تعریف از خود مایه خفت است !!! متاسفانه با وظعیت کنونی کشور همه مسئولین بی کفایت و بی درایت به خود نمره صد آفرین میدهند ، بی شک این مسئولین در دوران دبستان از آن دسته دانش آموزانی بودند که برای خود ستاره و کارت صد آفرین میخریدند و بروی دفاتر خود میچسباندند در حالیکه احتمالاً اکثرا جزء شاگردان تنبل و دو ساله کلاس بوده اند به هر حال فقط امیدوارم هر چه زودتر این دولت برود و سایه اش را از سر ملت بردارد تا آب خوش از گلوی ملت پایین برود چرا که تا زمانی که اینها هستند همین آش است و همین کاسه . یا حق !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
انظبات مالی دربالا یعنی تصری دادن آرامش و امنیت مالی در جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
طرف اصلا تو باغ نیست قیمت اجناس چند برابر شده علت اصلی مگه نه هم افزایش نقدینگی و افزایش قیمت ارز بوده واقعا تو میدون خالی خوب گل به مردم می زنید بعد هم افتخار می کنید نه دوست عزیز این راهش نیست که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
خودتو مسخره کن
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۷:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
درسته با افزایش چهار برابر قیمتهاواقعا به وظایف خودتون در قبال نابودی اقتصادی کشوربه طور کامل عمل کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
همتی خیلی وقته عاشقه و تنها عشقش هم افزایش دادن قیمت ارزه ، حال میکنه وقتی دلار هزار تومن میره بالا و روز بعدش ۲۵۰ میاد پایین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
وای که اقای همتی شما چه نعمتی هستی برای بانک مرکزی.تو جقدر خوبی.خسته نباشی پهلوان!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
اقتصادو پول و مردم له کردین بعد میگین درست عمل کردین
Iran (Islamic Republic of)
خالدی
۰۲:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
واقعا خسته نباشی برادر ؟؟؟؟؟ خوب انجام دادی دلار از 1800 تومان رسید به 32هزارتومان !!!! خسته نباشید دولت تدبیر و نا امید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
آقای همتی دیشب تلویزیون اعلام کرد پول های بلوکه شده ایران در عراق و کره آزاد شده و بزودی به ایران میاد. حد اقل ش این بود امروز ۲۰۰۰ تومن دلار بریزه . شخص حضرتعالی امروز صبح ۵۰۰تومن قیمت دلار رو بالاتر از روز قبل اعلام کردید. اینجوری قیمت ارز رو میخواین بیارین پایین ؟ چرا حرف و عمل شخص حضرتعالی یکی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
ارز بخرید سیگنال خرید داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
بایدن اومد که قیمت دلار کنترل شد وگرنه میرفت بالا.پس همتی هیچ کارست.حقوق همتی رو هم بدید بایدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
بنده خدا آقا سیف باددلار از ۵هزار را بیرون کردن که آقا همتی بیا باراز تورم درست کنه دولار او ۳۵هزار رسید آب ازآب تکان نخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
ما از شما خیلی ممنونیم
ممنون از ابنکه خیلی به فکر مایی
اگه تونبودی چی می شد؟با زهم خیلی خیلیممنونیم از اینکه دلار از ده تومن به سی رسوندی و الان شل کردی بازهم ممنون و سپاسگذاریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
جناب همتی از زحمات شما تشکر میکنیم واز این که اجازه زندگی در ایران را به ما می‌دهید تشکر میکنیم، شما دم خروس تون خیلی وقته بیرون زده، مرد حسابی واعظی میگه گرونی ارز و بدبخت کردن مردم زیر سر ما بوده بعد شما می‌فرماید ما کارهامون رو به درستی انجام دادیم، یه ذره خجالت هم بد نیست مردم عزیز، خواهشا این بار گول وعده و وعید اصلاح طلبان را نخورید، حافظه کوتاه مدت نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۲۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
اصلاح طلب و اصولگرا و این بازی ها فرقی نمی کنه همه شون باعث بدبختی و رنج مردم بوده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
به نظرت باید گول بقیه را خورد کارنامه‌ها مشخص و رو شده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
نترس دوست عزيز مردم ديگه حرف هيچ جناحي رو تو ايران باور ندارن كلا همشون دروغ گو هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
حقیقت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
موندم چرا این دولت با این همه گندی که می زنند باز هم از کارشون راضیند که هیچ منت اگه نبودند هم سر مردم میزارن.واقعا اگه این دولت نبود قیمت ارز به ۵۰۰۰ تومن می رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
۸ساله نرخ ارز رو همینطور می برین بالا حالا که آخر دکلت شده یادتون اومده نرخ ارز بالاست
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۲:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
بی ارزشترین پول منطقه را داریم چندان به سیاستهای خود نبالید و ننازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
دلار داشت می آمد پایین یه دیالوگ گفتی رفت بالا، شکم سیر هستید،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
خداوکیلی همین ریس بانک مرکزی مافیای دولارهست وبه عمددارن قیمت دلارمی افزاید واین کاربیشتربه نفع دولت وبه ضررمردم همه ای بی ثباتیهای بازارمهندسی شده ازدولت هست وهمه ای شعارهادروغ هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
دلار از ۲۳ پایبن نیامده وظیفه اش را خوب انجام داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
دقیقا درسته مردم بدانند نرخ فعلی ارز واقعی نیست بزودی نرخ جدید با قیمتهای جدید با سالی جدید رونمایی خواهد شد که حسرت دلار ۲۵۰۰۰ تومانی را بخوریم.
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۲:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
ما چقدر وضعمون خوب بوده،خبر نداشتيم!!!
مرسي كه هستي آقاي همتي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
چند ماه پیش هم همین حرفا را زدی ..این وعده ها تو این دولت تمامی ندارد بزک نمیر بهار میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
چند ماه پیش هم تو ورئیست همین نطق را کردی این وعده ها تو این دولت تمامی ندارد بزک نمیر بهار میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
این اعداد و ارقام فقط خوندنش در رسانه جذابه وگرنه در زمان خرید آثاری ازشون دیده نمیشه!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۲۲:۱۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
جناب قسم حضرت عباسو باور کنیم یا دم خرسو
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
با سلام، کاملا مشخصه بانک مرکزی وظیفه خودشو درست انجام داده خسته نباشی دلاور....
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۷:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
برای تعیین پاداش مدیران بانک بوده که بگن چقدر فعالیت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
همتی بی کفایت بی لیاقت استعفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
همه که می دونند بلوف می زنید و وضع بدتر خواهد بود. پس چرا دروغ میگید. امسال ۸۰ درصد ملت ایران حتی برای شب عید میوه را دونه ای هم نمی تونن بخرند . میوه پیشکش نون خالی هم نداریم و به معنی واقعی کلمه گرسنه ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
خدایا این قوم با ملت خود چه میکنند . با اعتقاد مردم چه میکنند . اینقدر بی توجهی به خواست رهبر و درد مردم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
بر باعث و بانی ش لعنت
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۲۱:۳۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
از خود تعریف کردن درست نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
همش حرفه سال 1400بدتروبدترمیشه دروغ میگین
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۲۱:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
شکر خدا چند هفته دلار ۲۴۵۰۰ تا ۲۵۵۰۰ ثابت ماند و بازارها آرام گرفت
آخرین اخبار