ایران؛ پیشگام در برگزاری مسابقات برخط قرآن کریم

سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن امسال به صورت ضبطی از قاریان مختلف و داوری برخط برگزار می شود .

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی قره شیخلو مسئول سی و هفتمین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم درباره نحوه برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم، گفت: این مسابقات در تهران از دیروز (شنبه) و به صورت برخط با حضور ۵۷ شرکت کننده از ۲۶ کشور جهان در رشته‌های حفظ کل، قرائت و ترتیل خوانی و در سه گروه آقایان، خواهران و طلاب علوم دینی در مرحله نهایی آغاز شده است که این افراد در مرحله مقدماتی از میان ۴۱۱ نفر از ۶۷ کشور انتخاب شده اند.

وی در مورد زمان و کیفیت برگزاری مسابقات افزود: این مسابقات از روز شنبه تا چهارشنبه (۲۰ اسفند ماه) ادامه خواهد داشت. امسال ویژگی مسابقات بین المللی قرآن این است که به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا و عدم برگزاری حضوری، مسابقات کاملاً به صورت غیر حضوری است و قاریان برگزیده تلاوت هایشان را در کشورشان ضبط و به ایران ارسال کرده اند که این تلاوت‌ها در این ۵ شب از شبکه قرآن و رادیو قرآن با داوری اساتید به صورت زنده از ساعت ۱۹ تا ۲۲:۳۰ پخش خواهد شد.

او ادامه داد: اختتامیه مسابقات چهارشنبه شب با حضور ریاست محترم مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و باید به این نکته توجه داشت که همه مسابقات بین المللی قرآن در تمام کشور‌ها تعطیل بوده و فقط جمهوری اسلامی است که این مدل مسابقات را برگزار می‌کند.

قره شیخلو در مورد کیفیت داوری مسابقات گفت: داوری طبق آیین نامه‌ای است که از قبل به همه کشور‌ها اعلام شده است، ما در این مسابقات از داور‌های ایرانی استفاده می‌کنیم که به صورت زنده در سالن برنامه حضور دارند و همچنین پنج داور خارجی داریم که به صورت برخط متصل می‌شوند و تلاوت‌ها را قضاوت می‌کنند. آیین نامه داوری تفاوتی با آیین نامه گذشته ندارد و این نوع داوری به صورت برخط اولین تجربه ماست.

قره شیخلو درباره کیفیت ضبط قرائت قاریان توضیح داد: کیفیت ضبط برنامه در کشور‌های مختلف باید قابل قبول باشد و نمایندگی‌های ما در خارج کشور همکاری خوبی داشتند به گونه‌ای که ما توانستیم این تلاوت‌ها را با کیفیت مناسب ضبط کنیم و این ضبط در کیفیت داوری تاثیر ندارد و داوران وظیفه خودشان را به نحو احسن انجام می‌دهند.

وی گفت: در مورد رشته حفظ، هادی حفظ (ناظر) ما در هنگام ضبط برنامه به صورت مستقیم از ایران متصل شده و سوالات حفظ را به صورت زنده مطرح کرده و ناظر حفظ و قرائت نمایندگی جمهوری اسلامی در آن کشور هستند در محل ضبط حضور داشتند و نظارت کامل داشتند تا شیوه نامه‌های فنی رعایت شود.

قره شیخلو در پایان گفت: هر کشور حق حضور یک شرکت کننده در هر رشته دارد و سهمیه ما هم مثل کشور‌های دیگر یک نفر است نسبت به جوایز مسابقات هم باید گفت نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد جوایز را افزایش دادیم که انگیزه‌ای شود برای شرکت بیشتر شرکت کنندگان و البته هنوز هم نیاز است این جوایز را افزایش دهیم تا در حد شأن این مسابقات باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، مسابقات قرآنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار