زنگنه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برنامه‌های پنج ساله توسعه برمبنای واقعیت به نگارش در نمی‌آید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: برنامه‌های پنج ساله توسعه باید بصورت واقعی نوشته شود، چون در غیر اینصورت قدرت اجرایی نخواهد داشت.

زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اجرا نشدن برنامه‌های توسعه در کشور گفت: تدوین برنامه‌های پنج ساله توسعه نیاز به یک پشتوانه آینده پژوهی و کارکارشناسی خیلی قوی دارد.

وی ادامه داد: اصولا این برنامه‌ها به جهت نوع سیستمی که به نگارش در می‌آیند، عمق لازم را نداشته و دولت‌هایی که بر سر کار می‌آیند خود را مکلف به اجرای برنامه‌ها نمی‌دانند، برنامه‌های توسعه در کشور یک قانون کلان است که باید قوانین پایین دستی آن در راستای برنامه نگاشته شده باشند که ما شاهدیم هیچ نسبتی بین این‌ها وجود ندارد.

زنگنه به عدم نظارت بر روی اجرای برنامه‌های توسعه پرداخت و گفت: مجلس، دولت، قوه قضاییه باید روحیه کار برنامه‌ای داشته باشند، اما متاسفانه شاهد هستیم که برخی مایل نیستند در چارچوب‌ها قرار بگیرند. هر مدیری که به صندلی تکیه میزند در چارچوب برنامه حرکت کردن را نشانه ضعف می‌داند.

وی در انتقاد به نگارش برنامه‌های توسعه اظهار کرد: برنامه‌های پنج ساله توسعه باید به صورت واقعی نوشته شود، چون در غیر اینصورت قدرت اجرایی نخواهد داشت. متاسفانه ما در این برنامه‌ها چشم انداز مینویسیم، اما باید به این نکته توجه کرد که هدف نگارش اهداف آرمانی کلان نیست، باید اهداف زمینی بنویسیم که در مدت تعیین شدن برای تحقق این برنامه‌ها به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: رئیس جمهور و وزرا باید به موظف به اجرای برنامه های توسعه باشند، طبیعی است اگر الزامی نباشد کاری پیش نمی‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار