آژانس دارویی اروپا بررسی واکسن روسی کرونا را کلید زد

آژانس دارویی اروپا برای رفع کمبود واکسن کرونا، روند بررسی واکسن روسی «اسپوتنیک وی» را آغاز کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آژانس دارویی اروپا سرانجام بررسی واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه را کلید زد.

در حالیکه اتحادیه اروپا با کمبود واکسن کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و همزمان با پیشی گرفتن واکسن روسی کرونا از واکسن آمریکایی فایزر، آژانس دارویی اروپا اعلام کرد بررسی واکسن اسپوتنیک وی را آغاز کرده است.

آژانس دارویی اروپا اعلام کرد که برای بررسی واکسن روسی برای تطابق با استاندارد‌های اتحادیه اروپا از بعد اثربخشی، ایمنی و کیفیت یک بررسی گسترده را آغاز کرده است. پیش از این آژانس دارویی اروپا شرط صدور مجوز واکسن کرونا را تولید آن در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تعیین کرده بود. اما با توجه به کمبود واکسن کرونا در اروپا، شرکت آلمانی R-Pharm Germany GmbH متقاضی دریافت مجوز واکسن اسپوتنیک وی شده است.

در اوایل ژانویه صدر اعظم آلمان در گفتگو با رئیس جمهور روسیه اعلام کرد برلین از ایده همکاری دو جانبه با مسکو در زمینه بهره گیری ازظرفیت‌های تولید داروی اروپا برای واکسن روسی کرونا استقبال می‌کند. با این حال کابینه آلمان تصریح کرد این امر تنها در صورت دریافت چراغ سبز از آژانس دارویی اروپا محقق خواهد شد.

در اوایل فوریه، مجله معتبر پزشکی لانست نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرد که براساس آن اثربخشی ۹۱.۶ درصدی واکسن اسپوتنیک وی در برابر ویروس کرونا تائید شد. واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه به تازگی با پیشی گرفتن از واکسن فایزر دومین واکسن پرطرفدار دنیا شد. شرکت تولیدکننده واکسن اسپوتنیک وی اعلام کرد: این واکسن اکنون با کسب ۴۵ تأییدیه قانونی از سوی کشورها، دومین واکسن کرونای پرطرفدار در جهان است.

در حال حاضر، واکسن آسترازنکا از نظر تعداد تأییدیه از سوی کشور‌ها در رتبه اول جهان قرار دارد و در ۴۹ کشور دارای مجوز است. بعد از آن هم به ترتیب واکسن اسپوتنیک وی روسیه با ۴۵ مجوز و فایزر با ۴۳ مجوز رتبه‌های دوم و سوم را دارا هستند. همچنین واکسن مدرنا، واکسن‌های چینی و واکسن جانسون و جانسون در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار