مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان در ماه جاری اجرا می‌شود

سالاری گفت: پرداخت حقوق متناسب سازی شده در دومین مرحله از ابتدای اسفند کلید خورده و تا پایان اسفند اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری خود که امروز (۱۶ اسفند ماه) برگزار شد، اظهار کرد: نسخه نویسی و حذف کاغذ از فرایند درمان در سازمان تامین اجتماعی از چندسال قبل در مراکز درمانی تابعه آغاز و موفقیت آمیز بوده است.

وی ادامه داد: گام‌های بعدی برای استقرار طرح در تمام مراکز درمانی دولتی و خصوصی که الزام قانونگذار بود برداشته و مقدمات آن از چندماه قبل شروع شد.

سالاری با اشاره به اینکه از خردادماه جاری تمدید اعتبار دفترچه‌ها غیرحضوری شد و روش‌های استعلام شش گانه ساده است، بیان‌کرد: گام جدی دیگر ابتدای آبان ماه بود که اعلام کردیم امکان نسخه نویسی الکترونیک در تمام مراکز درمانی و پاراکلینیک‌ها به دو طریق وجود دارد، یا مراکز به سامانه ما متصل می‌شدند و یا در سامانه خود سازمان وارد شده و نسخه می‌نوشتند.

وی تصریح کرد: بعد از آن اصلاح فرایند‌ها روزانه انجام می‌شد تا ابتدای اسفند ماه که اعلام کردیم دفترچه جدید چاپ نمی‌کنیم، به این ترتیب با وضعیت‌های مختلفی مواجهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: نخست نسخه نویسی با ارائه کارت ملی است و فرد می‌تواند دفترچه داشته باشد یا نداشته باشد. وضعیت دوم مربوط به زمانی است که پزشک امکان و یا تمایل نسخه نویسی ندارد در این صورت یا پزشک در برگه‌های باقی مانده دفترچه نسخه می‌نویسد و یا در سربرگ خودش دارو را تجویز می‌کند.

سالاری با تاکید بر اینکه دفترچه تا وجود دارد و برگه دارد، معتبر است، اضافه کرد: تلاش کردیم عدم صدور دفترچه برای درمانگران زحمت جدیدی ایجاد نکند. به هرصورت طرح جدید است و منشأ تحولات جدید و جدی است. از جمله مزیت‌های این طرح ثبت سوابق در پرونده الکترونیک بیمار است و از تجویز بی رویه دارو جلوگیری می‌کند.

وی افزود: با نظام جدید نسخه نویسی امکان اجرای طرح‌های دیگری فراهم شده است، از روز عید مبعث در تمام شهرستان‌های کشور که فاقد بیمارستان ملکی هستیم، درمان بیمه شدگان در بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برای بیماران بالای ۶۵ سال فرانشیز در بیمارستان‌های دانشگاهی تمام شهرستان‌ها صفر است. برای بیماری‌های صعب العلاج هم طرحی در دست داریم و در تلاشیم سهم بیمه شده را به نزدیک صفر برسانیم. اجرای این طرح‌ها بدون نسخه نویسی الکترونیک میسر نبود.

سالاری با اشاره به اینکه کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد مکلف هستند بیمه شدگان را با کارت ملی بپذیرند، بیان کرد: از معاونت درمان سازمان می‌خواهم سایر مدارک شناسایی معتبر را هم برای پذیرش قبول کنند.

سالاری تصریح کرد: در مرداد ماه سال جاری احکام جدید صادره درباره متناسب سازی مرحله دوم حقوق بازنشستگان اجرا شد.

وی افزود: با نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۹۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و بخشی از آن به بخش متناسب سازی حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: پرداخت حقوق متناسب سازی شده در دومین مرحله از ابتدای اسفند کلید خورده و در نهایت تا پایان اسفند اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در مردادماه جاری به پشتوانه ۳۲ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات از دولت متناسب سازی را اجرا و احکام جدید صادر شدند و پرداختی‌ها صورت گرفت، افزایش ما نسبت به اسفند ۹۸ حدود ۴۹ درصد بود.

وی افزود: البته در مهرماه صندوق‌های بازنشستگی دیگر افزایش دوباره حقوق داشتند که اعتراضاتی را به دنبال داشت و فاصله ایجاد کرد و نیاز بود دوباره پیگیری کنیم تا متناسب سازی مرحله دوم را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: محاسبات مرحله دوم و تدوین فرمول‌ها در کانون بازنشستگی در جریان است تا طی چندروز آینده اعمال و مرحله دوم را اجرا کنیم.

سالاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازنشستگان ۹۹ شامل متناسب سازی مرحله دوم می‌شوند، گفت: طبق فرمول برای مرحله اول، چون در سال ۹۹ بودیم کسانی که تا آخر ۹۸ بازنشسته می‌شدند را شامل میشد، اما در سال ۱۴۰۰ بازنشستگان ۹۹ هم برای مرحله دوم متناسب سازی شامل می‌شوند و دغدغه نداشته باشند.

وی درخصوص فعالیت کارگزاری‌ها با حذف دفترچه بیمه، گفت: کاهش مراجعات به کارگزاری‌ها با الکترونیک شدن و حذف دفترچه صورت می‌گیرد، اما کارگزاری‌ها باید سرپا باشند به همین منظور کار‌های جدیدی را برای آن‌ها تعریف کردیم که به جای کار‌های قبلی انجام دهند.

سالاری درخصوص واگذاری سهام شستا به بازنشستگان، گفت: مصوبه هیات امنا اخذ و به دولت ابلاغ شد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری مسائل حقوقی را مطرح کردند، مراحل آن از طرف ما انجام شده است جزئیات ایرادات حقوقی گرفته شده را نمی‌دانم، اما اگر ایراد حقوقی نداشته باشد این اقدام انجام می‌شود.

مدیرعامل تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هماهنگی لازم با وزارت بهداشت برای حذف دفترچه انجام نشده است، گفت: هماهنگی ها با وزارت بهداشت انجام شده بود، شورای عالی بیمه ما را مکلف کرده بود و نشان از این می دهد که اراده ملی در بین متولیان برای حذف دفترچه و نسخه نویسی الکترونیک انجام شده است.

وی افزود: زیر ساخت های لازم برای نسخه نویسی الکترونیک حداقل پهنای باند و سرعت اینترنت انجام می دهد. اما این نسخه نویسی الکترونیک به نفع پزشکان و درمانگران است از مردم تقاضای همکاری داریم این تغییرات اساسی یک مقاومت هایی دارد اما این مشکل حل خواهد شد و مردم نگران این موضوع نباشند.

سالاری گفت: کلیات بودجه مجدد به کمیسیون تلفیق برگشت و به تصویب نرسید، این ۹۰ هزار میلیارد تومان در بند و بودجه ۱۴۰۰ است و با نظر دولت و مجلس این است که ۹۰ هزار میلیارد بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص پیدا کند، امیدواریم بودجه به تصویب مجلس برسد و این بودجه به دست ما برسد تا توان مالی برای اجرای متناسب سازی داشته باشیم.

وی درباره آمار نسخه نویسی الکترونیک، بیان کرد: ۲۲ هزار نفر از پزشکان و درمانگران، مراکز درمانی و... طرف قرارداد همگی در سامانه نسخه نویسی الکترونیک ثبت نام کردند، برخی کاملا نسخه نویسی الکترونیک را انجام می دهند برخی فقط یک نسخه الکترونیک نوشته اند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: نزدیک ۷۰ درصد نسخه که از بخش خصوصی می آید به صورت الکترونیک است و دانشگاه های علوم پزشکی مجهز به نسخه نویسی الکترونیک نشده بودند که تا دو ماه آینده دانشگاه ها تجهیز می شوند و به سامانه ما متصل می شوند.

سالاری گفت: هدف گذاری ما در نسخه نویسی الکترونیک، کاهش هزینه نیست قطعا هزینه های ما بیشتر هم می شود، مهم این است زحمت مردم کم می شود و به تجویزی که در سراسر کشور انجام می شود دسترسی داریم و برنامه ریزی برای ارائه خدمت بهتر می کنیم، با نسخه نویسی الکترونیک کار شفاف می شود و ارائه خدمت بهتر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: به همه مردم اعلام کردیم، دفترچه حذف شده اما این که برخی ادعا می کنند و به بیمه شدگان می گویند کارت طلایی و اختصاصی بگیرید، کلاهبرداری و شیادی است.

سالاری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص رقم افزایش حقوق بازنشستگان با اجرای متناسب سازی حقوق در مرحله دوم، گفت: محاسبات و برنامه ریزی برای فرمول متناسب سازی در حال انجام است و فعلا امکان پذیر نیست که دقیق اعلام کنم حقوق بازنشستگان چه قدر افزایش می یابد، بخشی از افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به افزایش سالیانه است که شورای عالی کار باید تصمیم بگیرد اما درخصوص رقم افزایش حقوق بازنشستگان با اجرای متناسب سازی، فعلا چیزی نمی‌توانیم اعلام کنیم چراکه هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
همسان سازی باید بعداز افزایش حقوق سالیانه باشد نه قبل از آن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
همسان سازی باید به صورت پله ای اجرا شود تا حداقل بگیرها هم حقوقشان بیشتر شود باید طوری باشد که کسانی که حقوقشان بیشتر است کمتر اضافه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
اول باید درصد سالیانه که هرسال اضافه می شد اضافه کنند بعد همسان سازی چون دوباره می خواهند به بهانه همسان سازی افزایش درصد پایان سال رابه این بهانه حذف کنند وکلاه سرمان بگذارنددر ضمن همسان سازی اینبار باید بیشتر حد اقل را پوشش دهدنه کسانی حقوقشان بالست
آخرین اخبار