وزیر آموزش و پرورش:

معماری متمایز مدارس سلامت دانش آموزان را تامین می‌کند

حاجی‌میرزایی گفت: معماری متمایز می‌تواند تسهیل کننده سلامت جسمی و اجتماعی دانش آموزان در مدارس باشد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» با اشاره به اینکه بنا‌ها برای اهدافی ساخته می‌شوند و بخش مهم معماری سازگاری با این اهداف است، گفت: وقتی طراحی با کارکرد‌ها و کاربرد‌های بنا سازگار نیست هیچ ترفند دیگری نمی‌تواند این کاستی را جبران کند.

او ادامه داد: در طراحی بنا‌های آموزشی فقط دانش مهندسی کافی نیست و به آشنایی با مسائل تعلیم و تربیت نیاز دارد. بخش مهمی از اهداف تعلیم و تربیت در تناسب با فضا تسهیل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه به دلیل کارکرد‌های تربیتی بنای بسیار مهمی است، افزود: مدرسه با ماندنی‌ترین خاطرات زندگی توام است و خاطرات مدرسه برای سال‌های بسیاری همراهمان خواهد بود، تجربه بسیاری از تجربه‌های اول‌ در مدرسه اتفاق می‌افتند، اولین پیوند و همکاری با همسالان، اولین جامعه نظم یافته و تحت انضباط آن هم در بهترین دوره‌ای که هویت و شخصیت افراد شکل می‌گیرد.

مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی است

حاجی میرزای تصریح کرد: مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی است و شاید کمتر بنایی به میزان مدرسه به لحظ تعداد و گستره حتی در دورترین نقطه کشور وجود داشته باشد، اما پرچم مدرسه در دورترین نقاط کشور برپاست و حتی برخی مدارس زیر ۵ دانش آموز دارند؛ یعنی مدرسه چتر خودش را در جغرافیای گسترده ایران پهن کرده است.

او اضافه کرد: از شاخص‌ترین بنا‌هایی که می‌توانند معرف معماری ایرانی و اسلامی باشند مدارس هستند، همچنین بخش مهمی از اهداف تعلیم و تربیت بر عهده مدرسه است که تسهیل کننده و بسترساز زمینه تربیت آگاهانه نسلی خلاق، مومن، پرنشاط، سازنده، مشارکت پذیر با باور‌های قوی و سازگار با نیاز‌های زمان می‌شود.

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه مدرسه باید به تجهیزات و فناوری‌های مناسب مجهز باشد، گفت: مدرسه باید کانون محله بوده و امکان دسترسی به آن آسان باشد.

حاجی میرزایی ادامه داد: هر صبح بچه‌ها باید با اشتیاق به مدرسه بیایند و مدارس باید محیطی آرام و صمیمی مثل محیط خانواده داشته باشند، معماری متمایز می‌تواند تسهیل کننده سلامت جسمی و اجتماعی دانش آموزان در مدارس باشد، همانطور که ایده حیاط پویا محیطی است که مدرسه را به این اهداف نزدیک می‌کند.

او اضافه کرد: مدرسه باید برای یادگیری هماهنگ بوده و همگام با تمام تحولات نظام تعلیم و تربیت مدرسه هم باید همراه باشد. روش‌ها و فرآیند‌های آموزشی تغییر می‌کند و بنای مدرسه هم باید همپای این تغییرات دگرگون شود، در این همایش‌ها به دنبال مدرسه‌ای هستیم که اندیشه‌های بلندی را در خدمت مدرسه سازی ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امیداوریم که جامعه دانشگاه هیان و متخصصان در طراحی مدارس و توجه به آن اهتمام لازم را داشته باشند و تسهیل گر باشند.

توجه ویژه سند تحول به هویت بخشی معماری مدارس

در ادامه مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین توجه به موضوع هویت بخشی معماری مدارس شده است، گفت: بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی، نوسازی مدارس کشور برای رسیدن به مدرسه صالح و رعایت الگوی معماری اسلامی- ایرانی اهمتام دارد.

او ادامه داد: توجه به طراحی و ساخت مدارس و فضاهای آموزشی و تربیتی با معماری اسلامی- ایرانی، جایگاه سازمان را برای تحقق این هدف در فعالیت های عمرانی دولتی پر رنگ تر کرده است.

رخشانی‌مهر تصریح کرد: در راستای اجرایی کردن راهکار ۱-۱۴ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر طراحی و ساخت فضاهای آموزشی و تربیتی متناسب با اقتضائات برنامه های درسی، استانداردهای آموزشی و تربیتی، تحولات جمعیتی و اصول شهرسازی و معماری با تکیه بر استفاده از دانش روز و رعایت الگوی ایرانی و اسلامی از سال ۹۵ پس از تصویب سند زیر نظام تامین فضا، تجهیرات و فناوری در شورای عالی آموزش و پرورش و بعد از مطالعات گسترده و تدوین ضوابط و استانداردهای طراحی فضاهای آموزشی با شتابی مضاعف آغاز شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۳:۳۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
حاجی‌میرزایی گفت: ‌نمی‌توانیم تعلیم و تربیت را در فضای مجازی پیش ببریم!!! واقعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان .
عمرا در فضای حقیقی هم نمی توان پیشبرد با وجود کروناهای منحوس مختلف کشنده انگلیسی و غیره ... جان فرزندان ملت شوخی بازی نیست که باهاش ریسک کنید و مدارس رو بخواهید با تصمیمات بی خردانه و عجولانه باز کنید همون فضای مجازیتون رو تقویتش کنید و پر سرعتش کنید و آنلاین کنید خیلیم خوب می شود پیشبرد دوره دوره کامپیوتر و الکترونیک و رباتیک و اینترنته برای همینه که می گویند مسئولان مملکتی را باید از جوانان مومنین لایق و خلاق و شایسته خردمند و توانا بگذارند تا مثل شما نخواهند مداوم روش 100 سال قبل را به زور به خورد مغزهای پیشرفته امروزی دهند جناب وزیر محترم شما و امثال شما بهتر بروید بازنشسته شوید افکارتون به درد تمدن نوین بشریت امروزی نمی خورد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار