سفیر ایران در آذربایجان خبر داد؛

دعوت از شرکت های ایرانی برای بازسازی قره باغ

سفیر ایران در آذربایجان از دعوت مقامات عالی رتبه آذربایجانی برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، موسوی،سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در حاشیه همایش قره باغ ۱۷ ربیع در قم با اشاره به این که براساس اعلام منابع رسانه‌ای آذربایجان نیازمند بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعتبار برای بازسازی این منطقه در دوران پس از اشغال است گفت: کشورمان به دلیل داشتن تخصص بالا در زمینه‌های فنی مهندسی، ارزانی منابع از ظرفیت‌های بالایی برای همکاری در بازسازی منطقه قره باغ برخوردار است.


او درمورد زمان آغاز بازسازی‌ها در این منطقه گفت: دولت آذربایجان قرار است پس از نیازسنجی و اعلام طرح جامع بازسازی شهری در مناطق آسیب دیده عملیات بازسازی را اعلام کند.


سفیر ایران در آذربایجان با اشاره به دانش و تخصص بالای شرکت‌های ایرانی افزود: به دلیل نزدیکی منطقه و زمینه‌های نزدیک بین مردم دو کشور مقامات عالی رتبه آذربایجان از شرکت‌های مستعد ایرانی دعوت کرده اند تا به عنوان کشور دوست و همسایه در این مرحله نیز حضور داشته باشد.


موسوی همچنین در خصوص ابتکار ۳+۳ رئیس جمهور آذربایجان برای برقرار صلح پایدار گفت: بر این اساس ۳ کشور قفقاز، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان با ۳ کشور بزرگ منطقه شامل ایران، روسیه و ترکیه با یکدیگر در سازوکاری ۶ جانبه همکاری می کنند.


او افزود: قرار است در قالب این سازوکار ،کشور‌های منطقه با استفاده از سازوکار درون منطقه‌ای برای صلح، ثبات و امنیت منطقه شکل بگیرد و این از اهداف کشورمان نیز است.


موسوی با اشاره به این که این برای اولین بار است که جمهوری آذربایجان از ارمنستان دعوت به همکاری کرده است، گفت:  در صورت استقبال این ۶ کشور، پای قدرت‌های خارجی از این منطقه قطع خواهد شد و خصومت چندین ساله جای خود را به همکاری و همیاری با یکدیگر خواهد داد.

گفتنی است: آذربایجان و ارمنستان به همراه گرجستان (منطقه قفقاز)، بخشی از تمامیت ارضی ایران بودند که دو قرن قبل در اثر  جنگ تحمیلی روس ها و معاهده استعماری ترکمانچای از کشورمان جدا شدند.

این دو ایالت، تا فروپاشی سی سال قبل اتحاد جماهیر شوروی، بخشی از این امپراتوری استعماری بودند و پس از آن که به استقلال رسیدند، ارمنستان در  سال ۱۹۹۴ میلادی، به اشغال قره باغ پرداخت.

از منظر حقوق بین الملل، قره باغ جزیی از خاک جمهوری آذربایجان است.

دعوا بر سر منطقه قره‌باغ بین ارمنستان و آذربایجان قدمتی سی ساله دارد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان از ۳ دهه پیش و به محض اعلام استقلال بر سر منطقه قره باغ در حال نبرد با یکدیگر هستند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.