دانستنی‌های حقوقی؛

مجازات شهادت دروغ در دادگاه چیست؟

بر اساس قانون اگر فردی در دادگاه به دروغ شهادت دهد باید مجازاتی را که در قانون مجازات اسلامی آمده است، طی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مواردی که در محکمه مورد استفاده قرار می گیرد و قاضی به کمک آن می‌تواند درباره پرونده آگاهی بیشتری کسب کند، شهادت دادن است.

گاهی اوقات به تناسب پرونده‌ای که در دادگاه مطرح است یکی از طرفین می تواند برای اثبات حرف خود از شاهد استفاده کند، اما اگر این شاهد در دادگاه حاضر شود و به صورت دروغ شهادت دهد مجرم است و باید مجازات قانونی که برای او تعیین شده را طی کند.

به استناد ماده ۶۴۹ قانون مجازات اسلامي بخش تعزيرات هر شخصی در دعوی حقوقی يا جزايی قسم متوجه او شده سوگند دروغ ياد کند، مجرم است و به ۶ ماه تا ۲ سال حبس تعزيری محكوم می‌شود.

همچنين به استناد ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی هم هرشخص در دادگاه نزد مقامات رسمی و به نفع ديگری شهادت دروغ دهد، به تحمل ۹۱ روز تا ۲ سال حبس تعزيری و يا به پرداخت جزای نقدی از يک ميليون و ۵۰۰ هزار ريال تا ۱۲ ميليون ريال در حق صندوق دولت محكوم می شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۵۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
مجازات شهادت دروغ در دادگاه چیست؟
یه پس گردنی محکم و دو تا چک نرو ماده توی صورت طرف دروغگو و یه مشت توی دهن دروغگوش که دندوناش بریزه توی دهن کثیف دروغگوش و یه اوردنگی محکم به پشتش روانه زندانش کنند با اعمال شاقه سخت تا درس عبرتی بشه هم برای خود شخص دروغگوی خبیث کثیف ملعونش که شهادت دروغ می دهد هم درس عبرتی شود برای سایرین که می خواهند با آبرو و زندگی و مال و جان و ناموس شخص بی گناهی بازی کنند . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار