سیف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نبود توازن در تامین نیروی انسانی متخصص؛ یکی از چالش‌های نظام آموزش عالی

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: نبود توازن در تامین نیروی انسانی متخصص و اشتغال مناسب دانش آموختگان دانشگاهی یکی از چالش‌های نظام آموزش عالی است.

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ساماندهی و برگزاری دوره های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: به منظور توانمندی‌های مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی تعریف و برگزاری دوره‌های مهارت افزایی خارج از برنامه‌های درسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به خصوص برگزاری دوره‌هایی با مشارکت واحد‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: در راستای شناسایی، ساماندهی و رشد و توسعه موثر برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی در دانشگاه‌ها و همچنین هم افزایی ظرفیت‌های موجود پایش وضعیت دانشگاه‌ها در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ اجرا شده است.

سیف تصریح کرد: وضعیت دوره‌های برگزار شده در دانشگاه‌ها بر اساس تعداد دوره‌های برگزار شده، نوع دوره، تعداد شرکت کنندگان در دوره و تعداد شرکت کنندگان دوره‌ها به تفکیک مدرک تحصیلی و جنسیت و همچنین تعداد دوره‌های برگزار شده با مشارکت واحد‌های صنعتی بررسی شده است.

او با بیان اینکه بر اساس آخرین پایش مطابق اطلاعات دریافتی از ۶۰ دانشگاه تعداد دوره‌های برگزار شده در سال ۹۸، ۴۵۵۱ و تعداد شرکت کنندگان در این دوره‌ها ۱۳۲۴۶۴ نفر بوده است، تاکید کرد: تعداد دوره‌های برگزار شده با مشارکت واحد‌های صنعتی در این سال ۲۰۰ مورد بوده است، به طور متوسط میانگین تعداد شرکت کنندگان در دوره‌های مهارت افزایی در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷، ۷۲ درصد رشد داشته است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: در بخش تعداد دوره‌های برگزار شده نیز این رشد ۷۰ درصد بوده است که این امر نشان از توسعه دوره‌ها و میل و رغبت عمومی دانشجویان شرکت در این دوره‌ها دارد. یکی از چالش‌های مهم در نظام آموزش عالی کشور عدم توازن در تامین نیروی انسانی متخصص و نیاز‌های کشور و اشتغال مناسب دانش آموختگان دانشگاهی است، بر همین اساس و با توجه به رشد تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تخصصی‌تر شدن مشاغل و حرکت به سمت کسب و کار بر پایه فناوری پیشرفته و لزوم توسعه بهره وری صنایع کشور، ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی امری لازم و ضروری است.

سیف تاکید کرد: با توانمندسازی و اشتغال پذیرش دانشجو بر اساس پراکندگی جغرافیایی در سال ۹۸ و ۹۹ تعداد دانشگاه جهت ایجاد مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی انتخاب و مورد حمایت مالی قرار گرفته اند، این مراکز بستری مناسب در جهت رشد آگاهی‌های دانشجویان از ویژگی‌های شخصیت و علاقه مندی‌های فردی، آشنایی با نیاز‌ها و الزامات بازار کار حال و آینده و تعیین عناوین دوره‌های مهارتی کارآموز هماهنگ رشته‌های تحصیلی و همچنین متوسط با نیاز‌های بازار کار هستند اشتغال دانش آموختگان متخصص دانشگاهی و افزایش امکان ایجاد کسب و کار‌های جدید را در بر خواهد داشت.

او گفت: همچنین نشست‌های متعددی در جهت انتقال تجربه دانشگاه‌های مختلف با هدف ایجاد ساختار، وظایف و عملکرد مناسب این مراکز برگزار شده و اقدامات لازم جهت حمایت مالی از برنامه‌ها و طرح‌های دانشگاه‌ها در خصوص مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان صورت گرفته است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.