نوری قزلجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

معاونت قوانین می‌تواند در پالایش پیشنهادات بودجه کمک رسان باشد

نماینده بستان آباد گفت: باتوجه به ارائه تعداد قابل توجه پیشنهادات بودجه‌ای نمایندگان، معاونت قوانین می‌تواند با پالایش پیشنهادات کمک رسان مجلس باشد.

غلامرضا نوری قزلجه سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی باشگاه  خبرنگاران  جوان، با اشاره به ارائه پیشنهادات بسیار از سوی نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: از مسیر دستورهای آیین نامه داخلی پارلمان با وجود ایرادهایش نمی‌توان خارج شد که راه حل جلوگیری از این پیشنهادات را می‌توان در اصلاح قانون  آیین نامه جستجو کرد. البته در شرایط فعلی معتقدم نیاز به تغییر نیست، زیرا با فعال‌تر شدن معاونت قوانین مجلس و پالایش پیشنهادات در سیستم و یادآوری ایرادها به نماینده، می‌تواند در رفع مشکل کمک رسان باشد.

وی افزود: پیشنهاد دادن حق نماینده است، اما او هم باید بسنجد که پیشنهادش با موضوع مورد بررسی چه در بخش درآمدی و چه هزینه‌ای لایحه بودجه تناسب دارد یا خیر. وقتی پیشنهاد در چارچوب بودجه نگنجد و انحراف از ماهیت بودجه داشته باشد، طبیعتاً رأی نمی‌آورد و اگر هم همه پیشنهادات مطرح شود، زمان‌بر خواهد بود.


بیشتر بخوانید


سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس بیان کرد: در مجلس‌های گذشته نیز تقریباً همین وضعیت وجود داشت. البته بر اساس آمارها معمولاً در سال اول هر دوره پارلمان پیشنهادات بیشتر است، زیرا نمایندگان احساس می‌کنند می‌توانند مشکلات را در بسیاری از حوزه‌ها حل کنند. در حالیکه افراد آرام‌آرام باتجربه می شوند و پیشنهادات را خودشان پالایش می‌کنند.

نوری قزلجه یادآور شد: البته در توافق ضمنی، کسانی که وضعیت پیشنهادات و آراء را می‌بینند، قبل از ورود به تبصره درخواست طرح پیشنهاد می‌دهند و همین باعث می‌شود حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشنهادات کاهش یابد. با این حال باز هم روند بررسی پیشنهادات بودجه‌ای زمان‌بر است و بر اساس آیین‌نامه باید رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل رد کلیات بودجه در دفعه اول، فرصت رسیدگی به لایحه بودجه با تنگناهایی همراه است. اگرچه قانون و آیین نامه محل ورود نماینده به موضوع و ارائه پیشنهاد را مسدود نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار