باشگاه خبرنگاران جوان البرز گزارش می‌دهد؛

آزادراه غدیر، شاهراهی برای چالش سرعت و زمان/راه ابریشم دوباره جان گرفت

آزادراه چرمشهر-آبیک آزادراهی که دغدغه سرقت و زمان را از پیش پای مسافران بر می‌دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، آزادراه غدیر یا همان آزادراه چرمشهر-آبیک از ورامین تهران تا آبیک قزوین به طول ۱۵۸ کیلومتر است که به مناسبت میلاد امام علی(ع) زیر بار ترافیک می‌رود و رسما به بهره برداری خواهد رسید.

آزادراه غدیر با تلاش شبانه روزی ۵۰ میلیون نفر ساعت به جایگاه امروز خود رسیده و قرار است درمانی برای درد ترافیکی ۱۴ استان کشور باشد.

کلید طرح آزادراه غدیربا مشارکت سی درصدی بخش دولتی و همکاری هفتاد درصدی بخش خصوصی و از طریق همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) زده شد.

آزادراه غدیر، جایی که زمان از دست نمی‌رود

آزادراه غدیر، جایی که زمان از دست نمی‌رود

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح می گوید: آزادراه غدیر یکی از طرح‌های متفاوت توسعه آزادراهی کشور به شمار می‌رود و نخستین طرح ملی که از ایده تا بهره برداری آن در یک دولت بوده است.

او می افزاید: این آزادراه ترانزیت عبوری کشور را تسهیل می‌کند و زمان سفر را ۹۰ دقیقه برای خودرو‌های سنگین و ۶۰ دقیقه برای خودرو‌های سواری کاهش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راندمان سالانه بیست درصدی این آزادراه و راندمان سه تا پنج درصدی سایر طرح‌های مشابه، می گوید: راندمان بالای این طرح نشان می‌دهد که توان مهندسی کشور، قدرت مدیریت کشور و ضریب هماهنگی بین دستگاه‌ها در نقطه خوبی قرارگرفته است.

ابریشمی دیگر که از البرز می‌گذرد

ابریشمی دیگر که از البرز می‌گذرد

برای ساخت آزادراه غدیر، ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده ولی ارزش فعلی آن ۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و آزادراه قم-گرمسار، قم-تهران، ساوه _تهران و تهران-قزوین را به هم متصل می‌کند.

این آزادراه در مسیر راه ابریشم قرار گرفته و نقطه اتصال آزاد راهی کشور از مرز بازرگان تا مرز‌های افغانستان و ترکمنستان است.

آزادراهی به درازای افق اقتصادی کشور/ جایی که بخش خصوصی پررنگ می‌شود

آزادراهی به درازای افق اقتصادی کشور/ جایی که بخش خصوصی پررنگ می‌شود

سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در این باره با بیان این که آزادراه غدیر از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند، می‌گوید: این آزادراه علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشور‌های همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

او می‌افزاید: گرچه ۷۰ درصد منابع مالی این طرح با حمایت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تامین شده اما با رویکرد حمایت از بخش خصوصی، قرارگاه به عنوان چتر حمایتی، اجرای این طرح را به پیمانکاران داخلی واگذار کرده است.

وجب به وجب عمران در آزادراه غدیر

وجب به وجب عمران در آزادراه غدیر

روزانه به طور متوسط ۳۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر عبور می‌کند و ۲۳ دستگاه پل اصلی، ۶۷۵ دستگاه آب رو و زیر گذر، و دو تونل به طول ۴۳۵ متر به شریان حیاتی این آزادراه اضافه شده است.

خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: در این طرح به واسطه پل‌های بزرگ در حال احداث و همچنین ترانشه‌هایی که از قسمت شمالی شهر و بخشی از مناطق مسکونی عبور می‌کند، یک کار تلفیقی برون‌شهری و درون‌شهری ایجاد شده است.

دست های ترافیکی گریبان البرز را رها می‌کند

دست های ترافیکی گریبان البرز را رها می‌کند

عزیز الله شهبازی، استاندار البرز نیز در این باره می‌گوید: منفعت این طرح بیشتر متوجه مردم البرز است چرا که با کاهش چشمگیر ترافیک، تسهیل و تسریع در تردد و کاهش آلودگی هوا در ترافیک همراه خواهد بود.

او می‌افزاید: با آزادراه غدیر بیش از ۴۰ درصد بار ترافیک محور‌های مواصلاتی البرز کاهش می‌یابد و انتقال بار و تردد خودرو‌های سنگین با سهولت و امنیت بیشتری انجام می‌شود و مردم البرز را از بار ترافیک ملی رها می‌کند.

وقتی محیط زیست نفس می‌کشد

وقتی محیط زیست نفس می‌کشد

برخی طرح‌های عمرانی به دلیل فقدان پیوست زیست محیطی مورد انتقاد دوستداران این بخش حیات بخش از زندگی قرار می‌گیرد، اما آزادراه غدیر که پیشتر با نام آزادراه جنوبی تهران و البرز شناخته می‌شد نقش بسزایی در توسعه مناسبات حمل و نقلی کشور‌های منطقه، افزایش درآمد ناخالص ملی، کاهش مصرف انرژی، ارتقای سهم بازار ترانزیت و کاهش سوانح و خسارت‌های مالی دارد.

این آزادراه در یک دوره بیست ساله مصرف سوخت را تا ۲۵ هزار میلیارد تومان کاهش می‌دهد و ۴ میلیون و پانصد هزار تن دی اکسید کربن را از ریه‌های تنفسی کشور دور می‌کند.

به نظر می رسد اگر دستگاه‌های اجرایی کشور با حمیت و اتحادی مشابه در آزادراه غدیر به سراغ هر طرح دیگری در بخش‌های متفاوت بروند دیگر عمران و سازندگی لنگ نخواهد ماند.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د. خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
واقعا متاسفم با این آزاد راهی که درست کردید چ وضعیه ن روشنایی داره ن امکانتی اونوقت ۳.۴بار عوازضم میگیرید چ خبره ۲۵هزارتومان
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۵۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
نظرم ثبت نشد نمیدونم چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بیست و پنج هزار تومان عوارض برای خودروهای سواری خیلی گران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
وزارت راه و شهر سازی به فکر شاهراهی بزرگ و یا آزاد راهی خوب، از تنها سواحل اقیانوسی ایران ،سواحل مکران، و گذر از دشت لوت و کویر لوت و رسیدن به شهرهای شمالی و پایتخت باشید آنهم در کوتاهترین زمان.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام، اگه یک نقشه از این آزادراه‌ها بگذارید تو خبرتون بدک نیستا. !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۱:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
به فکر ابر پروژه اتصال سواحل مکران به تهران و شهرهای شمالی و شرقی باشید.پروژ ه ای که افزایش سرعت در آن به سیصد کیلومتر در ساعت هم برسد.
به امید ایرانی آبادتر و بهتر از دیروز.
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۱:۱۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
دادش اون سرعت و زمانه نه سرقت و زمان
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۳۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
اگه اینجور که خود دولت دیشب میگفت ازاد راه غدیر راه اندازی بشه هم فاصله شهرها کم میشه هم هزینه بنزین دولت دیشب میگفت 70درصد هزینه این پروژ بخش خصوصی و30 درصد دولت دولت میگفت ی کم از اسفالت این ازاد را مونه که فردا به اتمام میرسه به امید خدا راه اندازی میشه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالمجید سجادیان
۱۰:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
لازم هیاهوکردن نمی باشد ۱۶۰کلیومتر درمدت ۲۴سال ساختید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
اگر این آزاد راه بتواند ترافیک دائمی فردیس کرج را بشکند واقعاً یک دستاورد بزرگ محسوب میشه و از این بابت از دست اندرکاران و طرح ریزان این پروژه عظیم تقدیر و تشکر می نماید و همه باید شکر گزار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بازهم سپاه بدادمردم رسید
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
از وضیعت مردم مرزنشینهای به اصطلاح سوخت بر یه گزارش به طاهز بی طرفانه حساب شده تهیه کنید از خانواده ها گزارش بگیرید بدون اینکه خودشون و مردم سنی مذهب اونجا حتی بعد از پخش شک بکنند نشون بدید که اکثر خانواده ها بالای 10 نفر هستند چطور میتونن زندگی شون رو تامین کنن به غیر از سوخت بری. بپرسید ازشون چرا این همه بچه میارید که مجبور به سوخت بری بشید ( در ضمن مولوی و عربستان با توصیه فرزند آوری میخوان 30 سال دیگه جمعیت سنی ها بیشتر از شیعه بشن اون موقع مثل عراق و بحرین سوریه و پاکستان و... شیعه ها رو قتل عام میکنن) این بحت رو حساب شده باز کنید بدون اینکه کسی متوجه عمدی بودن اون بشه. تو هر بلایی نعمت و فرصتی هست اگر خوب ببینید برا ثواب و اینده شیعه و فرزندانمون مردم جامعه رو آگاه کنید فکر کنید یه درصد 30 سال دیگه ناموس شیعه و جان شیعه تو کشور الان شیعه دست وهابی ها بیوفته. انجام بدید این یه فرصت برای نجات شیعه. برای تنگر به مردم برای افزایش فرزند آوری در شیعه میشه. بی سر صدا به ظاهر بی طرف ولی واقعیت اونجا رو نشون بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
پولها واموال متعلق به مردم خوزستان رابدزدید وبرای آبادانی سهرهایتان هزینه کنید به امید روزی که خوزستان اموالش را ازچنگتان دربیاورد