جامعه بین‌المللی به توافق ایران و آژانس امیدوار است

خبرگزاری شینهوا در گزارش خود، توافق ایران و آژانس را امید جوامع بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها و عبور از بن بست هسته‌ای ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رسمی شینهوای چین در گزارشی نوشت: جامعه بین المللی به توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برای غلبه بر بن بست هسته‌ای امیدوار است.

بر اساس این گزارش، توافق جدیدی که روز یکشنبه بین آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) و سازمان انرژی اتمی ایران بسته شد، امید جوامع بین‌المللی را برای کاهش تنش‌ها و عبور از بن بست هسته‌ای افزایش داده است.

 این توافق حاکی از آن است که ایران از ۲۳ فوریه اجرای اقدامات داوطلبانه پیش بینی شده در برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ (JCPOA)، معروف به توافق هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند تا با قانون تصویب شده در پارلمان خود مطابقت داشته باشد.

شینهوا گزارش داد: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای پس از سفر روز‌های شنبه و یکشنبه به ایران، به خبرنگاران اعلام کرده است که در این مدت، آژانس انرژی هسته‌ای فعالیت‌های تاییدی و نظارت لازم خود را تا سه ماه ادامه خواهد داد. سفر گروسی و توافق بعدی در مواجهه با هشدار‌ کشورهای غربی در مورد کنار گذاشتن قریب الوقوع ایران از یک تعهد هسته‌ای جدید، پیش از مهلت تعیین شده از سوی  ایران برای آمریکا، به منظور لغو تحریم‌ها بود.

پس از برجام در سال ۲۰۱۵، ایران موافقت کرد که اجازه بازرسی داوطلبانه از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد می‌دهد. با این حال، تصمیم ایران برای کنار گذاشتن تعهد، با مخالفت کشور های غربی روبه رو شد.

در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران در ماه مه سال ۲۰۱۹  گام به گام شروع به  تعلیق اجرای قسمت‌های عمده تعهدات خود در این توافق نامه، از جمله افزایش غنی سازی درجه پایین کرد و فعالیت‌های تحقیقی و توسعه مرتبط با هسته و آزمایش سانتریفیوژ‌های پیشرفته را در دستور کار خود قرار داد. بر این اساس، فرانسه، آلمان و انگلیس هشدار دادند که اقدام ایران نقض برجام است که می‌تواند موجب فعال شدن مکانیسم ماشه شود.

در ژانویه، ایران فرایند غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را به عنوان بخشی از برنامه اقدام استراتژیک خود برای مقابله با تحریم‌ها که در دسامبر سال ۲۰۲۰ توسط پارلمان تصویب شد، آغاز کرد. علاوه بر این، آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در ۸ فوریه غنی سازی ۳.۶ گرم فلز اورانیوم را در اصفهان تایید کرد.

شینهوا درباره قانون مجلس کشورمان درباره توافقات هسته‌ای نوشت: نمایندگان، دولت ایران را موظف کردند از ۲۳ فوریه اجرای پروتکل اضافی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای  را متوقف کند.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به صحبت‌های قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه هر همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای فراتر از توافقنامه پادمان در صلاحیت قوه مقننه است، اضافه کرد: رئیس مجلس ایران هر نوع دسترسی (به سایت‌های هسته‌ای ایران) فراتر از توافقنامه پادمان را کاملا ممنوع و غیرقانونی دانست و در این دوره، آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای دسترسی به اطلاعات (ثبت شده) نخواهد داشت و فقط توسط ایران نگهداری می‌شود. اگر تحریم‌ها در این مدت سه ماهه برداشته شود، ایران اطلاعات را به آژانس انرژی هسته‌ای بین المللی منتقل می‌کند. در غیر این صورت، اطلاعات برای همیشه حذف خواهد شد.

این خبرگزاری تاکید کرد: وزیر امور خارجه ایران معتقد است جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، سیاست حداکثر فشار سلف خود، دونالد ترامپ، را فقط با کلمات رد کرد، اما در عمل او تاکنون همان روش را دنبال می‌کند.همچنین عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم گفته  است که در حال بررسی پیشنهاد اتحادیه اروپا برای شرکت در یک نشست غیررسمی بین  ایران و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که آمریکا نیز به عنوان مهمان در آن شرکت می‌کند.

شینهوا در پایان با این جمله نوشت: به نظر می‌رسد که اوضاع بحرانی و سخت خواهد بود، اما ما و دیگر کشور های بین المللی هنوز هم به توافق هسته ای با ایران امیدواریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار