سالاری در نطق پیش از دستور مطرح کرد.

توقف چرخه باطل شهرفروشی، ابرپروژه مدیریت شهری دوره پنجم

عضو شورای شهر تهران گفت: کلانشهر‌های کشور ما در گردابی از مشکلاتی همچون قربانی شدن سرانه‌های خدماتی به نفع بارگذاری‌های انبوه، خودرو محوری شهرها، آلودگی‌های زیست محیطی، ترافیک، رانت، امضا‌های طلایی و... گرفتار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی امروز شورای شهر اظهار کرد: نطق بنده درباره توقف چرخه باطل شهرفروشی به عنوان ابرپروژه مدیریت شهری دوره پنجم است.

وی ادامه داد: سال‌ها است که کلانشهر‌های کشور ما در گردابی از مشکلات همچون قربانی شدن سرانه‌های خدماتی به نفع بارگذاری‌های انبوه، خودرو محوری شهرها، آلودگی‌های زیست محیطی، ترافیک، رانت، امضا‌های طلایی و... گرفتار شده‌اند.

سالاری بیان کرد: شهر یک بستر کالبدی است و باید آن را ساخت و فروخت و پولش را در همین چرخه‌ی ساخت هزینه کرد، نتیجه این چرخه معیوب، شهری ۲ قطبی با شهروندانی بیگانه است. شهری که در یک سوی آن رانت، شهرفروشی مصرف گرایی و... نمایان است.

عضو شورای شهر تاکید کرد: مدیریت شهری دوره پنجم در مقطعی از تاریخ مسئولیت اداره پایتخت ایران را به عهده گرفت تا این چرخه باطل شهرفروشی بر سرنوشت تمامی نظامات تصمیم گیری کلانشهر‌های کشور آسیب وارد نکند و حقوق عمومی از کمترین جایگاه هم برخوردار نباشد.

سالاری در ادامه نطق خود در تشریح چرخه باطل شهر فروشی که از دوره‌های گذشته رواج یافته است، گفت: فقدان یک برنامه برای اقتصاد شهر‌ها حتی قبل از پیروزی انقلاب و بعد از اتمام جنگ تحمیلی باعث شد که درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی تبدیل به یک استراتژی اقتصاد سیاسی کشور و اداره امور شهر‌ها شود، یعنی فقدان نگرش جامع به منابع درآمدی شهرداری‌ها در قالب نظام کلان اقتصادی کشور که هنوز هم فقدان این نگاه تداوم دارد.

وی ادامه داد: شیوه تامین درآمد شهر‌ها تحت تاثیر اقتصاد سیاسی که همان اقتصاد نفتی بود در شهر‌ها به سمت اقتصاد زمین و مسکن رفت و باعث شد نظام حکمرانی کشور و اداره امور شهرها، استراتژی شهرفروشی را به عنوان رویکرد غالب انتخاب کنند.

وی فقدان چارچوب و برنامه‌ای برای اقتصاد شهر، عدم تعریف درآمد‌های پایدار قانونی برای شهرها، خودکفا اعلام کردن کلانشهر‌ها بدون پیش بینی شیوه صحیح کسب درآمد و تاخیر در تصویب و ابلاغ طرح‌های توسعه شهری را از عوامل توسل مدیریت‌های شهری به درآمدزایی از هر شیوه‌ای دانست.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی موجب شد که شهرفروشی در تمامی ابعاد در شهر تهران و سایر شهر‌ها نهادینه شود، اظهار کرد: شهرفروشی در تمامی ابعاد یعنی تغییر کاربری و تراکم فروشی بی ضابطه با هدف درآمدزایی که نگاه کالایی به شهر دارد و شهر را فقط بستر کالبدی می‌داند و سازمان اجتماعی و شهروندان شهر را رها کرده است. بارگذاری در باغات انبوه و پراکنده برای کسب درآمد نیز در راستای شهر فروشی انجام شده است.

سالاری در خصوص تدوین طرح‌های جامع و تفصیلی تحت تاثیر درآمدزایی به جای توجه به کیفیت در مدیریت‌های شهر گذشته گفت: در دوره گذشته که مغایرت‌های طرح تفصیلی و طرح جامع را با دکتر آخوندی و دکتر حناچی بررسی می‌کردیم، آقای احمدی نژاد در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص طرح تفصیلی شهر تهران، دو میلیون نفر جمعیت را اضافه می‌کند و اجازه بارگذاری در باغات انبوه کن، فرحزاد و سوهانک را صادر می‌کند. کلیه اراضی و املاک زمین شهری در کل مناطق که قرار بود برای سرانه‌های خدماتی استفاده شود و کاربری لکه سفید داشت، تبدیل به پهنه m و r برای فروش شد.

همراهی نخبگان و کارشناسان و مشاورین با رویکرد شهر فروشی

وی ادامه داد: مصوبه برج باغی که شورای دوم تصویب کرده بود، در شورای عالی شهرسازی و معماری به دستورالعمل ماده ۱۴ و جایگزین ۲ بارگذاری هفت و نیم درصد می‌شود. ۱۴ هزار هکتار بافت ناپایدار با یک طبقه اضافه در طرح تفصیلی اضافه می‌شود، در صورتی که ادبیات بافت ناپایدار در شورای عالی شهرسازی و معماری وجود نداشته و عوارض این یک طبقه معادل ۵ طبقه زیر است. کل بافت فرسوده ۳۲۶۸ هکتار بوده که ۱۴ هزار هکتار بافت ناپایدار که در طرح جامع نبوده، با پیشنهاد شهرداری تهران به طرح تفصیلی اضافه می‌شود و مشاورین و نخبگان نیز به آن توجه نمی‌کنند و با نظام شهرفروشی همراهی می‌کنند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تداوم برج سازی در منطقه ۲۲ در سند طرح تفصیلی منطقه، بیان کرد: در طرح تفصیلی یکپارچه سال ۹۱ بندی به نام ۲۹-۱۶ اضافه می‌شود، این در حالیست که قرار بود با ابلاغ طرح تفصیلی، تمام مصوبات گذشته و بخشنامه‌ها لغو شود و مردم بصورت شفاف در سامانه شهرسازی حقوق مکتسبه را ببینند، اما با آمدن بند ۲۹-۱۶، بلند مرتبه سازی بالای ۲۱ طبقه تمدید شد و هیچ گروهی از نخبگان، کارشناسان، جامعه مدنی و شوراییان و دولت و نهاد‌های نظارتی نیز اعتراضی نمی‌کنند، چراکه تمام استراتژی به سمت شهرفروشی و ساخت و سودآوری رفته است.

در حال تکمیل...

وی با اشاره به بارگذاری‌های انبوه درعرصه‌های عمومی و پادگان‌ها برای درآمدزایی در دوره‌های گذشته مدیریت شهری گفت: پادگان ۰۶، بیشترین بارگذاری را می‌گیرد و همچنین اکثر پادگان‌ها و عرصه‌های عمومی که در طرح تفصیلی بصورت قانونی شهرفروشی را ترویج می‌کند. استفاده از تاخیر در ابلاغ طرح تفصیلی برای درآمدزایی و رکورد زنی در صدور پروانه در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ گام دیگری برای شهر فروشی بوده است که در این بازه زمانی بیش از ۳۰ هزار پروانه ساختمانی صادر می‌شود و اکنون در سال ۹۹ به کمتر از ۱۰ هزار پروانه رسیده است و این یعنی قبل از ابلاغ طرح تفصیلی بین ۱۶ تا ۱۹ میلیون متر مربع در این سال‌ها بارگذاری انجام می‌شود، باید گفت حتی از ابلاغ هم به عنوان ابزاری برای درآمدزایی و شهرفروشی استفاده کردند.

سالاری، رویکرد درآمدزایی حاکم بر تصمیمات کمیسیون‌های ماده ۵ را عامل دیگری برای شهر فروشی دانست و گفت: بعد از ابلاغ طرح تفصیلی، از آنجاییکه تکالیف انجام نشده بود، بلند مرتبه سازی‌ها و مال سازی‌های بی قاعده در کمیسیون ماده ۵ رقم می‌خورد. ما ۱۰ سال تصمیمات کمیسیون ماده ۵ دوره گذشته را بررسی کردیم، ۸۳ درصد تصمیمات بصورت موردی و با رویکرد درآمدزایی بوده است، ۱۳ درصد موضعی و موضوعی بوده که موضعی‌ها بیشتر مربوط به شبکه معابر و بزرگراه سازی بوده است نه با نگاه کیفیت بخشی.

وی با اشاره به درآمدزایی از شورا‌های معماری و شورای توافقات مناطق اظهار کرد: در شورا‌های معماری مناطق بیش از ۸۰ درصد تصمیم گیری‌ها فراتر از طرح تفصیلی بوده و شهرفروشی به معنای واقعی را رقم زده است. سال ۹۱ در منطقه یک ۱۰۲۴ اضافه طبقه داده می‌شود، در حالیکه این رقم در سال ۹۹ به صفر می‌رسد. در بخش دیگر باید به فروش اراضی سرانه‌های خدماتی برای درآمدزایی اشاره کرد که تنها در منطقه ۲۲ بر اساس گزارش تلفیق حسابرسی سال ۹۳، ۲۲ میلیون متر مربع ناشی از قاعده ۷۰-۳۰ که شهرداری باید برای خدمات در نظر می‌گرفته در راستای درآمدزایی فروخته می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه نطق خود با بیان اینکه با روی کار آمدن مدیریت شهری دوره پنجم، کیفیت زندگی و حقوق عمومی مورد توجه قرار گرفت و این رویکرد چرخه باطل شهرفروشی را متوقف کرد، گفت: ما در این دوره توجه به هویت و ارزش‌های معنوی شهر را مورد توجه قرار دادیم که تجلیل از سرمایه‌های انسانی شهر در راستای احترام و تکریم به ارزش‌های واقعی شهر، مفاخر و دانشمندان، هنرمندان، ادیبان، موسیقیدانان، تاریخ سازان، قهرمانان مردم که دل در گرو حقوق عمومی و مصلحت جمعی داشته اند، ساماندهی نما‌های شهری و تاثیری که سیما و منظر و نما‌های یک شهر بر سبک زندگی و روحیه انسان‌ها دارد و موجب سرزندگی می‌گردد، توجه به رنگ در شهر، ایجاد و ساماندهی پهنه‌ها و گذر‌های فرهنگی مانند پهنه فرهنگی – هنری رودکی، گذر کتاب، گذر صنایع دستی و گذر نمایش و محور‌ها و قطب‌های گردشگری، صیانت از معماری ارزشمند شهر از جمله مهمترین نشانه‌های هویت در شهر‌ها، معماری ارزمند خلق شده توسط پیشینیان و ... از مصادیق این بخش است.

سالاری توسعه قلمرو‌های عمومی را از دیگر اقدامات این دوره مدیریت شهری بیان کرد و ایجاد پلازا‌ها و میدانگاه‌های شهری، مناسب سازی فضا‌ها و اماکن عمومی شهر، توسعه شبکه مسیر‌های دوچرخه سواری، و ... را حاصل این نگاه دانست.


وی ادامه داد: تهیه سند راهبردی مدیریت منطقه تاریخی تهران، تملک و احیاء تعداد قابل توجهی از بنا‌های تاریخی و ارزشمند، ایجاد نهضت سرمایه گذاری در احیاء بنا‌های تاریخی و ارزشمند، ساماندهی و بازپیرایی راسته‌ها و گذر‌های تاریخی شهر، ایجاد بانک بنا‌های تاریخی و ارزشمند شناسایی شده در شهر تهران از اقدامات ما در این دوره برای صیانت از میراث تاریخی بوده است.

سالاری گفت:  لغو مصوبه برج باغ و جایگزینی مصوبه خانه باغ در باغات پراکنده، تعیین تکلیف طرح موضعی باغات انبوه و آغاز ساماندهی آن‌ها که طرح‌های موضعی ۱۰۷۲ هکتار باغات کن و ۲۱۱ هکتار فرحزاد هم، تملک باغات متعدد در مناطق غیر برخوردار شهر در راستای افزایش سرانه‌های فضای سبز و ایجاد پارک‌های محلی را به عنوان دستاورد‌های دوره پنجم در راستای صیانت از میراث طبیعی و باغات شهر می دانیم.

وی انتشار عمومی اطلاعات حوزه شهرسازی و معماری، سیستمی کردن فرآیند‌های ارائه خدمات شهرسازی و معماری، ایجاد سرویس‌ها و پلتفرم‌های متعدد برای ارائه خدمات آنلاین به شهروندان، انتشار عمومی اطلاعات قرارداد‌های پیمانکاری را از اقدامات مدیریت شهری دوره پنجم در راستای هوشمند سازی و شفافیت عنوان کرد.

سالاری افزود: اصلاح فرآیند استفاده از خدمات کارگزاری‌ها و فرآیند صدور هولوگرام، اصلاح آیین نامه نحوه واگذاری املاک شهرداری و آیین نامه نحوه سرمایه گذاری، شناسایی و بازپس گیری املاک واگذار شده غیر قانونی، اصلاح فرآیند‌های ذی حسابی و حسابرسی در شهرداری، ایجاد خزانه متمرکز در حوزه مالی و اقتصاد شهری و جلوگیری از پول پاشی بی حساب و کتاب، اصلاح فرآیند تعریف پروژه‌های شهری مبتنی بر نیاز سنجی و جلوگیری از سونامی قرارداد‌های غیر ضروری در شهر تهران و کاهش جدی هزینه‌ها از دیگر اقدامات مدیریت شهری پنجم در راستای تحقق حقوق عمومی و کیفی سازی شهر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر ، شهر فروشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار