قطار سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به ایستگاه آخر رسید/قدردانی وزیر بهداشت

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از هنرمندان کشور با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر امروز در چهارمین روز از آخرین ماه سال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، کاندیدا‌های دریافت جایزه بخش‌های رقابتی جشنواره برگزار شد. این در حالی است که این آیین برای اولین بار در کارنامه‌ی خود بدون حضورعلاقمندان به موسیقی برگزار شد.

در ابتدای مراسم سیدمحمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تصویری خود گفت:یک سال سخت را پشت سر گذاشتیم سالی که مهمان ناخوانده کرونا با آفت های خود بسیاری از فعالیت های هنری را تحت تاثیر خود قرار داد.در این میان شاید بتوان جشنواره موسیقی را رویدادی بدانیم که در این میان خسارات زیادی را متحمل شد و بسیاری از فعالیت‌های هنری را بسیار محدود کرد.

وی ادامه داد: در این روزها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد  تا اجراها و کنسرت‌هایی را برای بزرگداشت هنر  موسیقی اصیل ایرانی  برگزار کند . امیدوارم در سال آینده با رفع این بیماری دوباره شاهد رونق  فعالیت هنرمندان و اعتلای بیشتر هنر موسیقی باشیم.

حسینی در پایان گفت: از دوستانی که ستاد برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را اداره کردند و  همراهان صمیمانه تشکر می‌کنم.

در ادامه مراسم، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی تصویری گفت: از روزهای ابتدایی کرونا،هنرمندان در تلاش بودند تا رسالت اجتماعی خود را به جا آوردند و با تولید و خلق آثار مختلف به یاری کادر درمان و همینطور مردم عزیز کشور شتافتند و در یک سالی که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار بسیاری از فعالیت‌های شغلی دیگر امکان اجرای جمعی نداشت، آثار متعددی را تولید کردند.

اله‌یاری بیان کرد: باید از هنرمندان عزیز، شورای محترم سیاستگذاری، هیات‌های داوری و عزیزانی که در این دوره از جشنواره به ما کمک کردند، تشکر کنم.

وی افزود: با وجود سختی هایی که در کرونا برای بسیاری از فعالیت ها به وجود آورد اما سعی کردیم تا به  شکلی جدید سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را برگزار کنیم.

وی افزود: در این دوره از جشنواره بخش رقابتی به جشنواره بازگشت که  شاهد رقابت آلبوم‌های متعددی بودیم که در نتیجه  اقبال خوبی از سوی هنرمندان برای حضور و شرکت در بخش اجراهای صحنه‌ای شد.

مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: امیدوارم تلاش اعضای محترم شورای سیاستگذاری، شورای ارزیابی و هیات انتخاب آثار و گروه‌ها و داوری جشنواره و همکارانم دیده شود و نظر مردم را به خود جلب کند و در انتها آرزو دارم هرچه زودتر این ویروس از کشورمان رخت ببندد و روز به روز شاهد رونق بیشتر فعالیت‌های فرهنگی هنری باشیم.

حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هم در پیام تصویری خود گفت: اینجا لازم می‌دانم از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ستاد جشنواره که در این مدت تلاش کردند، تشکر کنم.

وی افزود: در جشنواره امسال مساله مهمی که اتفاق افتاد اعلام مجدد جایزه باربد بود که در نتیجه آن هنرمندان جوان بسیاری علی الخصوص در بخش آهنگسازی و نوازندگی استقبال کردند.

ریاحی ادامه داد: اگر امکان داشته باشد بخش رقابتی جشنواره از سال آینده بین‌المللی برگزار می شود یعنی هنرمندان خارج از کشور که روی موسیقی ایران کار می‌کنند، آثار خود را ارسال می کنند. امیدوارم سال آینده با حل شدن مساله کرونا بتوانیم جشنواره را وسیع‌تر برگزار کنیم.

معرفی برگزیدگان بخش ترانه

پس از پخش پیام‌های تصویری مدیران جشنواره، اسامی برگزیدگان بخش جایزه ترانه اعلام شد که در این بخش احمد صدری، محمدعلی بهمنی، امیری اسفندقه و ناصر فیض، هر کدام جایزه این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دادند. اهورا ایمان، کامران رسول‌زاده، علیرضا بدیع و زمان نورانی چهار برگزیده بخش ترانه در این دوره از جشنواره بودند.

قدردانی وزیر بهداشت از شیوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر

پس از اهدای جوایز بخش ترانه، پیام تصویری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای قدردانی از شیوه برگزاری این دوره از جشنواره پخش شد.

در پیام تصویری وزیر بهداشت آمده بود: «با سلام به محضر هنرمندان، اصحاب بزرگوار موسیقی کشور و موسیقی جهان که در جشنواره موسیقی فجر کشور امسال شرکت داشتند. بیماری کووید ۱۹ تحولات عظیمی در عرصه‌های سلامت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه در دنیا رقم زد. و یکی از آنها این بود که همه امور را به سمت فضای مجازی برد گرچه فضای مجازی به عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل کمک کرد مردم کمتر از هم دور شوند اما لذت گردهمایی‌ها و هم نفسی‌ها را نداشت و این جز اجبار راهی نبود.

وی افزود: از همه اصحاب موسیقی که امسال جشنواره را از طریق رعایت شیوه نامه و فاصله گذاری و در قالب فضای مجازی برگزار کردند، تشکر می‌کنم. به شدت دلم تنگ بود برای شنیدن زخمه‌ها، آواها و نواهای سرزمین مادری و همه سرزمین‌هایی که می‌توانند به شکل دلنواز با زخمه‌ها، آواها، نواها و سرودهای دلنشین مایه فرح بخشی جامعه و مردم باشند.

نمکی ادامه داد: موسیقی آغاز زیبایی زندگی است. از عزیزانی که آواها و نواهای دلنواز و روح بخش آن‌ها در جان و دل ما ماندگار است و صدای آن‌ها همواره در تاریخ این سرزمین جاودانه خواهد ماند.

وی افزود: از همه عزیزانی که شیوه نامه ها را در  برگزاری جشنواره موسیقی فجر رعایت کردند تشکر می کنم. ویروس کرونا  مشکلاتی را بر مردم ما تحمیل کرد و مدافعان سلامت و عزیزان زیادی را از ما گرفت و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد و داغ جگرسوز آن‌ها تا آخرین لحظه حیات بر دل بنده به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت باقی است، انشالله بتوانیم در کنار اصحاب موسیقی و هنر کشور پایان این روزهای سخت و ملال‌آور را جشن بگیریم.

آیین نکوداشت احمدعلی راغب

پس از اهدای جایزه باربد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نوبت به برگزاری آیین نکوداشت مرحوم احمد علی راغب آهنگساز پیشگام موسیقی انقلاب، محمدرضا اسحاقی نوازنده برجسته موسیقی نواحی مازندران، ملیحه سعیدی نوازنده پیشکسوت ساز قانون و حسن ناهید نوازنده پیشکسوت ساز نی به‌عنوان چهار هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان رسید.

در ابتدای این بخش نماهنگی از پیشینه فعالیت‌های این هنرمندان سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و نیکنام حسین پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از هنرمندان قدردانی به عمل آمد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از برگزاری این بخش با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر گفت: موسیقی بخشی از هویت ایرانی است و ایران همزاد نوا و صداست. اگر ما ردپایی از محیط پیرامونی در جهان داریم، بخشی از این رد پا از موسیقی است که ما را به جهان و منطقه وصل کرده و می‌کند. همچنین اگر شعر و ادبیات فخر و افتخار ایران است موسیقی حافظه شعر است و شعر هم پای موسیقی جاری در زمان و زمانه ایران بوده است.

وی افزود: اینها نما و نمایه این ایران عزیز و زیبا هستند. به این گونه نوا و موسیقی با پیکره ایران در هم تنیده شده است هم در اکنون و هم در گذشته. بنابراین نمی‌توان از ایران این نوا و صدا را جدا و ایران را بدون آن تصور کرد. حتی در دوران کرونا. اینکه در شرایط سخت کرونایی با وجود دشواری‌ها امروز کنار هم قرار گرفته‌ایم و جشنواره موسیقی را برگزار می‌کنیم به این معناست که در سخت‌ترین احوال موسیقی از انسان و ایران جدا نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از هنرمندان بیان کرد: فضای مجازی بستر جدیدی را در فرادید فرهنگ و هنر ایران زمین قرار داد و از سختی‌ها فرصت ساخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار