محرز:

مردم ایران واکسن ساخت ایران را بزنید هیچ عارضه ای ندارد

مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا تولید ایران گفت: با خیال راحت به مردم بگوییم، واکسن ساخت ایران را بزنید که هیچ عارضه‌ای ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،لحظاتی قبل نشست خبری فاز یک مطالعات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا (کووایران برکت) با حضور مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کروناو محقق کارآزمایی ، حسن جلیلی مدیر تیم تحقیقاتی واکسن کووایران برکت، و سید حامد حسینی مدیر تیم ارزیابی واکسن کوو ایران برکت آغاز شد .

بیشتر بخوانید

محرز گفت: برای من افتخار است که اولین تست واکسن کرونای ایرانی بعد از کارآزمایی حیوانی و ادامه مراحل آغاز شده است و ما دیگر احتیاج به کشور‌های بیگانه نداریم و می‌توانیم واکسن‌های مورد نیاز خود را تولید کنیم.

او با بیان اینکه این واکسن کرونا از همه جلو‌تر است و فاز اول که بررسی ایمنی واکسن بود را گذراندیم و هیچ عارضه‌ای در این مرحله مشاهده نشد، گفت: حال همه‌ی داوطلبان خوب است و خوشحالیم که بعد از سال‌ها چنین برنامه‌ای در ایران انجام شده است.

محرز گفت: من ۵٠سال طبابت می‌کنم و کارآزمایی هوایی را گذرانده ام و تبریک می‌گویم به این مرحله از تولید و تست واکسن رسیده ایم.

او افزود: من اینجا هستم که با خیال راحت به مردم بگوییم واکسن ساخت ایران را بزنید که هیچ عارضه‌ای این واکسن ندارد.

حسینی در ادامه گفت: در این مطالعه آرزو داشتیم در کنار اساتید این کار را انجام دهیم.

او افزود: فاز یک تست انسانی تموم شده است و دستورالعمل فاز دو و سه را به سازمان غذا و دارو ارسال کردیم.

او گفت: داوطلبان آخر بهمن ماه دوز دوم را تزریق کردند و ١۴ اسفند آخرین خون گیری انجام می‌شود و در فاز دو ۴٠٠ نفر تست می‌شوند.

او بیان کرد: در فاز سه بیش از ٢٠ هزار نفر تست می‌شوند و در آینده نزدیک با یک محصول ایمن این هدیه را تقدیم مردم کنیم.

در ادامه نشست جلیلی گفت: فاز یک مطالعه بالینی را تقریبا پشت سر گذاشته ایم.

او با بیان اینکه فراموش نکنیم که دنیا جلو‌تر از ما بود چرا که آن‌ها درگیر بیماری‌های دیگر بودند و ما نسبت به آن‌ها با تاخیر وارد این بازی شدیم، گفت: ما با کمک جوانان این مرز و بوم توانستیم این واکسن را توسعه دهیم.

جلیلی با بیان اینکه دغدغه اصلی ما از روز اول تولید انبوه است، گفت: ما نمی‌توانیم صبر کنیم نتایج فاز‌های یک بیرون بیاید و تولید را شروع کنیم چرا که دنیا هم همین کارو انجام داده است.

او با بیان اینکه ما تولید را در فاز‌های مختلف تقسیم‌بندی کردیم، گفت: فاز اول کفاف تست مرحله اول انسانی را تامین کرد.

جلیلی ادامه داد: تولید واکسن برای فاز دوم در راستای راه اندازی تجهیزات است و در مرحله نیمه صنعتی تولید واکسن یک تا دو میلیون دوز واکسن در ماه تولید می‌شود.

او با بیان اینکه از اواخر بهار این سایت راه اندازی می‌شود و تولید آن بیشتر ١٠میلیون دوز در ماه میرسد، گفت: تا الان پروژه طبق جدول زمان بندی پیش رفته است و تاخیری در آن دیده نشده است

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه هزینه تمام شده واکسن برای هر فرد چقدر است، گفت: این پاسخ‌ها برای وزرات بهداشت است و کار من تولید واکسن است

اوبا بیان اینکه در راستای هزینه، دولت قیمتی که در نظر گرفته ٧٠ درصد مشابه خارجی است، گفت: این رقم تنها برای یک تا دو ماه آینده پاسخ داده می‌شود.

محرز گفت: در این پاندمی کشور‌ها موظف اند واکسن را مجانی در اختیار مردم قرار دهند و ما الان مشاهده می‌کنیم که واکسن برای کودکان رایگان زده می‌شود و برنامه‌ای برای واکسیناسیون بزرگسالان در خصوص واکسن‌ها دیگر موجود نیست.

اوبا بیان اینکه واکسن را باید مجانی در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: واکسن کووایران ویروس ضعیف شده است و سابقه طولانی در این نوع واکسن هاست.

محرز با بیان اینکه آنتی ژن واکسن کوو پارس را از چین آورده اند و در دنیا ثابت شده است که لازم به اسنشاق نیست، ادامه‌داد: واکسن کووایران برکت بر روی ویروس انگلیسی تاثیر گذار است.

جلیلی گفت: سایر ویروس‌های جهش یافته جدید باید مورد آزمایش قرار گیرند تا بتوانیم بگوییم این واکسن بر روی ویروس‌های جهش یافته تاثیر گذار است یا خیر.

حسینی گفت: بر اساس استاندار جهانی فاز‌های تلفیقی ایجاد شده تا ما بتوانیم زود‌تر به نتیجه برسیم و این برنامه در عملکرد تاثیری ندارد.

او با بیان اینکه محصول پژوهشی واکسن، ایمن است و باید ببینیم در تولید آنتی بادی تاثیر گذار است یا خیر و اینکه مانع تولید بیماری می‌شود یا خیر، گفت: دوماه بعد از فاز دو و سه می‌توانیم بهینه‌ترین حالت را به مردم تزریق کنیم.

جلیلی با بیان اینکه ۶ پلتفرم را از اواسط اسفند سال قبل آغاز کردیم و یکی از واکسن‌ها که در راستای دی ام‌ای ساخته شده است درخواست مطالعه انسانی داشته است، گفت: مطالعات پیش بالینی رضایت بخش بوده و کارشناسان باید نظر دهند سایر پلتفرم‌ها در حال مطالعه پیش بالینی هستند.

محرز گفت: در صورتی که دانش و امکانات وجود داشته باشد ما محتاج کشور‌های دیگر نیستیم.

جلیلی گفت: سه کشور برای خرید واکسن کووایران برکت با ما وارد مذاکرات ابتدایی شدند و دو کشور دیگر درخواست دادند، اما ما هنوز وارد مذاکره نشده ایم و روز‌های آینده وارد مذاکره می‌شویم.

محرز گفت: این بیماری را آسان نباید گرفت و باید دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا را رعایت کرد در حال حاضر مشاهده شده است تاکنون هیچ ضمانت اجرایی برای دستورالعمل ها وجود نداشته است.

او با بیان اینکه سخت گیری‌های مرزی برای رفت و آمد ضروری است و ما شاهد گونه‌های جهش یافته ویروس هستیم، گفت: اگر کسی در راستای دستورالعمل ها خطا می‌کند باید جریمه شود.

محرز بیان کرد: مشکلات روانی مردم بالاست و زمانی که مجوز برگزاری تور داده می‌شود تعداد بیماران زیاد می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ما با توجه به تمام تحریم‌های ظالمانه تولید و ساخت واکسن را آغاز کردیم، گفت: خوشحالم که دیگر کشوری نیست که بخواهد بگوید شما لیاقت داشتن واکسن را ندارید.

محرزگفت: با اینکه ٧۵سال سن دارم و بیماری را گرفتم حاضرم در صورت تایید واکسن را تزریق کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
انشاا... زودتر بیاد واکسنو بزنیم
آخرین اخبار