پیگیری برای ایجاد مجتمع فولاد در گناوه/ ظرفیت بوشهر برای تولید لوازم خانگی یا خودروی مونتاژی

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم بر ایجاد صنایع مختلف از جمله فولاد و صنایع تولیدی مونتاژی در حوزه انتخابیه خود تاکید کرد.


به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران به دیدار خود با وزیر صنعت، معدن وتجارت اشاره کرد و افزود: در این دیدار برای راه اندازی مجتمع فولاد بوشهر با ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول، راه اندازی واحد‌های صنعتی راکد، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، استقرار صنایع مونتاژی مانند خودروسازی و لوازم خانگی در استان و ایجاد مجتمع‌های کارگاهی برای استقرار کارگاه‌های تولیدی مقیاس کوچک پیگیری‌هایی صورت گرفت.

او ادامه داد: استان بوشهر با وجود منابع خدادادی در حوزه دریا، انرژی و دسترسی به آب‌های بین المللی برای صادرات محصولات، استعداد بالقوه‌ای برای احداث صنایع بزرگ و استراتژیک دارد.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تولید فولاد در گناوه 

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای ایجاد توسعه پایدار و متوازن در استان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، در دیدار اخیر با وزیر صمت برای صدور مجوز مجتمع فولاد بوشهر در بندر گناوه مذاکراتی صورت گرفت و او به شرط تأمین خوراک لازم با احداث آن موافقت کرد.


بیشتر بخوانید


جمیری ظرفیت تولید سالانه این مجتمع را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: مجتمع فولاد بوشهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه ذوب آهن، تولید آهن اسفنجی، ورق، میلگرد و تیرآهن به صورت مستقیم برای هزار و ۲۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد و با تأمین کامل نیاز استان، ۵۰ درصد نیز صادرات محصول خواهد داشت.

او بیان کرد: سرمایه گذار طرح برای تأمین خوراک این مجتمع، معدنی را در استان خراسان رضوی خریداری کرده است و پیش بینی می‌شود با تأمین زمین لازم در مدت دو سال طرح به بهره برداری برسد.

لزوم حمایت از واحدهای راکد

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به لزوم حمایت از واحد‌های تولیدی راکد و تلاش برای فعالسازی آن‌ها گفت: استان بوشهر رتبه اول کشور از نظر میزان درآمد سرانه و رتبه سوم کشور در زمینه تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد، ولی با مشکلات عدیده‌ای در حوزه صنایع پایین دستی و خرد روبه‌روست.

جمیری افزود: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب درخصوص حمایت از تولید کالای داخلی، با همراهی کارشناسان حوزه صنعت بازدید‌های مستمری برای یافتن مشکلات شرکت‌های مستقر در مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی استان انجام می‌دهیم.

دستور وزیر صمت برای ازسرگیری فعالیت یک واحد تولیدی در بوشهر

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: شرکت پلی استر آریان بوشهر با ظرفیت ۶ هزار تن الیاف پلی استر در سال از جمله شرکت‌هایی است که سال ۸۵ در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به بهره‌برداری رسیده و از سال ۱۳۹۲ به دلیل مشکلات عدیده راکد شده است، کارگروه تسهیل و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان برای راه اندازی دوباره این طرح و اشتغال مستقیم ۶۸۰ نفر مصوباتی داشته که باید تأمین مالی آن از سوی سندیکایی با عاملیت بانک صنعت و معدن و بانک‌های ملت، تجارت و صادرات انجام شود.

جمیری عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور و کاربرد محصولات این شرکت در البسه بیمارستانی یکبار مصرف و البسه استریل ایزوله و ماسک، در دیدار با وزیر صمت برای راه اندازی دوباره آن پیگیری کردیم و وزیر در این خصوص دستور اقدام فوری صادر کرد.

پیگیری برای ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر

او درخصوص پیگیری‌های صورت گرفته برای احداث منطقه ویژه اقتصادی در شمال استان بوشهر گفت: منطقه ویژه اقتصادی در محل تقاطع خطوط انتقال نفت، میعانات گازی، اتیلن در شمال استان، زمینه‌ای برای توزیع عادلانه سرمایه‌گذاری و ایجاد توسعه متوازن صنعتی در شمال و جنوب استان بوشهر است، این طرح در سال ۹۶ کلنگ زنی شده و مجوز ارزیابی زیست محیطی آن را سازمان حفاظت از محیط زیست کشور صادر کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در نشست با وزیر صمت برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان همچنین معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران توانمند در زمینه تکمیل زنجیره ارزش صنایع میان دست و پایین دست پتروشیمی پیگیری شد و وزیر به شرکت شهرک‌های صنعتی دستور پیگیری و اقدام داد.

جمیری ادامه داد: همچنین وزیر صمت برای سرمایه گذاری سازمان‌های توسعه‌ای ایدرو و ایمیدرو در اجرای طرح‌های فولادی، تولید صفحات خورشیدی، تولید لاستیک سنگین و تکمیل زنجیره صنایع پایین دست پتروشیمی با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب در شهرستان‌های دیلم و گناوه دستورات لازم را صادر کرد.

آمادگی بوشهر برای تولید محصولات مونتاژی 

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شهرستان بوشهر به دلیل نزدیکی به دریا و وجود زیرساخت‌های تولید انرژی، شرایط مناسب برای استقرار یکی از صنایع تولیدی بصورت مونتاژ قطعات منفصله، از جمله خودروسازی و لوازم خانگی دارد، به وزیر  صمت پیشنهاد دادیم با مشارکت مجموعه‌هایی مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یا تولید کنندگان خارجی در این زمینه پیگیری شود و او دستور داد مطالعات لازم برای اجرای یکی از این طرح‌ها انجام شود.

جمیری عنوان کرد: تسهیل شرایط تولید کود شیمیایی فسفات در استان بوشهر، اصلاح حقوق دولت در بهره برداری از معادن، استفاده از ظرفیت‌های شرکت مپنا برای احداث مجتمع‌های تولید پراکنده برق در شهرک‌های صنعتی استان، ایجاد مجتمع‌های کارگاهی برای استقرار کارگاه‌های تولیدی مقیاس کوچک و پرداخت تسهیلات کم بهره به کارگاه‌ها از دیگر مواردی بود که در این دیدار پیگیری شد و وزیر صمت برای اجرایی شدن آن‌ها قول مساعد داد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.