آینده مریخ نورد ناسا پس از فرود موفقش چه خواهد شد؟

شب گذشته مریخ نورد ناسا، با موفقیت در سیاره مریخ فرود آمده و آماده آغاز ماموریت خود شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مریخ نورد پرسیورنس ناسا شب گذشته پس از چند ماه انتظار سرانجام در مریخ فرود آمد. پرسیورنس در داخل دهانه جزرو به عرض ۴۵ کیلومتر فرود آمد و یک ماموریت بلندپروازانه را با هدف کشف نشانه‌هایی از حیات در سیاره سرخ و جمع آوری اطلاعات از آن آغاز کرد. اما گفته می‌شود احتمالا چند ماه طول می‌کشد تا مریخ نورد پرسیورنس این ماموریت  ۲.۷ میلیارد دلاری ناسا در مریخ  بتواند به اصطلاح دندان‌های خود را در کار علمی مدنظر فرو برد.

مریخ نورد پرسیورنس در چند روز آینده مراحل مختلفی را سپری می‌کند تا تیم ویژه در حفر‌های جدید، سرعت و استقامت آن را افزایش دهد. این تیم قدرت، حرارت و سیستم‌های ارتباطی ربات شش چرخ را تثبیت می‌کند تا نرم افزار پرواز متناسب با سطح مریخ بارگذاری شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، بارگذاری نرم افزار جدید در sol ۴ آغاز می‌شود که انجام این مرحله مهم مدتی طول خواهد کشید.

معاون مدیر این پروژه می‌گوید: هنگامی که شروع به انجام این کار کردیم، حدود چهار روز انتقال به نرم افزار جدید را انجام می‌دهیم. ما این کار را بسیار دقیق انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم مشکلی پیش نخواهد آمد. در آخر پس از استقرار بازوها، حدود پنج متر به سمت جلو و عقب، اولین حرکت مریخ نورد انجام خواهد شد. رانندگی آزمایشی، پرسیورنس را برای اولین سفر بزرگ خود یعنی سفر به یک فرودگاه هوایی مریخ آماده می‌کند. تیم ماموریت مریخ نورد را به یک مکان مناسب و باز هدایت می‌کند. در این مرحله هلیکوپتر همراه آن به عنوان یکی از بخش‌های مهم این ماموریت می‌تواند چیز‌های اصلی را به دست آورد. پرسیورنس همچنین دارای یک نسخه آزمایشی فنی است که برای تولید اکسیژن از جو غالب دی اکسید کربن مریخ طراحی شده است، دنده‌ای که می‌تواند به مهاجران انسانی آینده در سیاره سرخ کمک کند.

مقامات ناسا گفته‌اند اگر این ابتکار موفق عمل کند، بالگرد‌ها می‌توانند به زودی به اکتشاف مریخ دست یافته، داده‌ها را جمع آوری کنند و یا به عنوان پیشاهنگی برای مریخ نوردان خدمت کنند.

مریخ نورد ناسا

به گفته معاون مدیر این پروژه انتظار می‌رود پرواز‌های آزمایشی در مجموع ۳۰ حلقه طول بکشد. پس از انجام این کار، تیم، توانایی ناوبری خودکار مریخ نورد را ارتقا می‌دهد و سپس پرسیورنس شروع به رانندگی به سمت اولین سایت اصلی علمی خود می‌کند. چارچوب زمانی پیش بینی شده، آماده سازی هلی کوپتر و پرواز‌ها در بهار است و کار‌های علمی آن به طور جدی در تابستان آغاز می‌شود.

دهانه‌ای که پرسیورنس در آن فرود آمد زمانی یک دریاچه داشته است و شواهد کشف شده به خوبی صحت این موضوع را تایید می‌کند. تصدیق وجود دریاچه در مریخ می‌تواند موید وجود حیات در میلیارد‌ها سال پیش در این سیاره باشد. در منطقه جزرو به احتمال زیاد یکی از زیباترین دلتا‌های آبرفتی وجود داشته که مکان بسیار مناسبی برای زندگی میکروارگانیسم‌ها برای محافظت بوده که آن‌ها را تاکنون حفظ کرده و حالا پس از میلیارد‌ها سال در اختیار ما قرار داده است. اصلی‌ترین ماموریت پرسیورنس بررسی اختر زیست شناسی روی مریخ و به طور عمده پاسخ به سوال وجود حیات در مریخ است. این مریخ نورد شباهت زیادی به مریخ نورد قبلی دارد با این تفاوت که در طراحی پرسیورنس یک میکروفون تعبیه شده است به همراه یک سرویس کامل از ابزار‌های علمی جدید که کار کاوش را سرعت می‌بخشد. این اولین بار است که می‌توان احساسات انسانی را روی یک کره دیگر تجربه کرد.

کار پرسیورنس در ماموریت ۲۰۲۰ مریخ این است که با عملکرد خودکاری که دارد، بخشی از سطح مریخ را کنده و به زمین بیاورد. دانشمندان امیدوارند این اتفاق تا سال ۲۰۳۰ بیفتد. این اولین تجربه عمیق بشری در مریخ خواهد بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
اون تحلیلگری که کار ناسا رو بیفایده و شوآف سیاسی میدونه.به هموطناش بگه دیگه اینها کار هوا فضا و ماهواره و ...این چیزای بیفایده رو انجام ندن و پول الکی خرج نکنن و به فکر گرسنه های کشور باشن.ضرب المثل قدیمی میگه گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
فطرت انسان براي كشف جهان پيرامون خودش قابل تحسين است اگر 3 يا 4 دهه پيش به مامي گفتند تلفني اختراع ميشود كه هر انسان عادي ميتواند صوتي و تصويري توي خيابان و بيابان و دريا و كوهستان و هزاران كيلومتر فاصله با هم حرف بزنندو عواطف خود را به اشتراك بگذارند و گفتگو كنند ديوانه تلقي ميكرديم و اگر ميگفتند اينترنت ميتواند ميليونها خدمات بدهد شگفت زده ميشديم و خودروهاي برقي و پرواز براي هر انساني ديگر آرزو نخواهد بود و .... انسان اگر جستجوگر نباشد در همين دنيا و زمين خاكي ميميريم و از دنياي شگفت انگيز هيچ ندانستيم و رفتيم واين اشتباه محض است كه كار و تلاش ديگران را پوچ و بي اهميت تلقي كنيم بهر حال دستيابي به جهان پيرامون يك دانش و تخصص و مهارت و تجربه عجيب است كه دانسته از اين دنيا برويم و به خلقت و شگفتي پرودگار پي ببريم . اگر روزي فرا برسد كه انسانها اين كره خاكي را ترك كنند و به كره خاكي ديگري بروند شايد دوراز ذهن نباشد شايد اتفاق بيافتد پس هيچ وقت تلاش ديگران به سخره نگيريم همانطور كه در مورد موبايل و اينترنت و پرواز و ... چنين فكر ميكرديم .
Germany
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ساده‌لوح نباشیم!
اون هزینهٔ هنگفتی که ناسا برای تحقیقات در فقط مریخ خرج می‌کنه، تهِ تهش برای یافتن یک سواله: که آیا حیات در اونجا وجود داشته یا نه! اما حقایق مهمتر زندگی‌ آدمــــــای‌ نـــــــــقـد روی همیــــــن زمیـــــــنِ خودمون رو فراموش کردن، میخوان اونجا یه شوآف سیاسی برای خودشون راه بندازن و یه تفریح و درآمد مالی هم برای اونایی که عشقشون کار تحقیقاتیه!
هر کار علمی‌ باید پشتش منطق باشه وگرنه اگه الان من بگم به من ۱۰ میلیارد دلار بدید می‌خوام تحقیق کنم که آیا توی هستهٔ کره زمین آلمینیوم هست یا نه، کسی‌ قبول می‌کنه یا نه؟! نمیگن آخه که چی‌ بشه؟؟؟ پس منطق لازمهٔ تحقیق علمیه.
آمریکایی‌‌ها کشور خودشون با اینهمه بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنه و روزانهٔ چند هزار نفر از کرونا میمیرن، هروقت یه سرما، طوفان، سیل، آتشسوزی و ... میاد همه حمله می‌کنن به مغازه‌ها و مثل وحشی‌ها همه چیزو غارت میکنن! اسلحه داشتن، شرط عقل شده اونجا! صف کپسول گاز ندیده بودیم که تو آمریکا دیدیم! از بیمه های بد و هزینه‌های سرسام آور دندونپزشکی هم که حرف نزنیم بهتره! حالا اینا واسه دنیا میخوان برنامه بریزن؟!!!
اول کشور نابسامون خودشون رو آباد کنن که بیش از ۴۰ میلیون گرسنه (به گزارش تسنیم) داره و حدود ۱۰۰ میلیون آمریکایی نمیدونن چگونه و از کجا باید برای روز‌های آینده غذا تهیه کنند...
عزیز دل که از یه سری ظواهر فقط خبر داری. لطفا یه تحقیق در مورد واقعیات آمریکا بکن (مثلا در سایت یواس‌فکتز) بعد خودت قضاوت کن ببین انسانی‌ که هنوز نتونسته نظم و عدالت و صلح نسبی‌ و قابل قبولی روی همین زمین برقرار کنه آیا رواست که اینجور ریخت‌وپاش‌ها رو انجام بده؟! اگه باز حرفم رو قبول نداری، یه نگاه به تاریخ جنگ سرد بنداز تا ببینی‌ انگیزهٔ بشر برای رفتن به ماه (البته اگه رفته باشه!)، علمی‌ و بشردوستانه بود یا سیاسی!!!
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
دمت گرم
Germany
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اگه کمی‌ اطلاعات علمی‌ داشته باشید میفهمید که بدن انسان به هیچ عنوان به شرایط خارج از جّو زمین سازگار نیست چه برسه به زندگی‌ در یک کرهٔ دیگه که در کمترین فاصله، ۷۰ میلیون کیلومتر از زمین دوره و نزدیک به چند ماه فقط سفر فضاییش طول میکشه! (زمانی‌ حتی بیش از رکوردی که فضانوردان در ایستگاه‌های فضایی تونستن بمون!) اونوقت اونجا بریم که اصلا چی‌ بشه؟!!! نه آب هست، نه هوا برای تنفس، نه فشار جو برای زنده موندن، نه محافظ مقابل امواج کیهانی، و نه دمای مناسب با زندگی‌ انسان. جاذبه اش هم که یک سوم زمینه و معلوم نیست چقدر طول بکشه آدم بخواد به این همه سختی و تغییرات عادت بکنه تازه اگه اصلا زنده بمونه!
حال آنکه روی زمین چقدر مناطق بکر و دست نخورده مخصوصا در آفریقا وجود داره که اگه به آبادسازی اونجا‌ها پرداخته بودن و فقر و گرسنگی رو در فقط همون آفریقا از بین برده بودن، الان اونجا بهشتی‌ بود برای هدف اول مسافرت تفریحی هر انسانی‌! چه برسه به حتی برای سکونت مردم آینده!
اون هزینهٔ هنگفتی که ناسا برای تحقیقات در فقط مریخ خرج می‌کنه، تهِ تهش برای یافتن یک سواله: که آیا حیات در اونجا وجود داشته یا نه! که اونم پشتش اهداف سیاسیه...
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
جالب بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اونافکرزندگی درمریخ هستندبرانسل اینده دولت ماجلسه هئیت دولت باتمام کابینه برگزارمیکنه که قیمت تخم مرغ راکنترل کنه یاهزاران اقلام زندگی مردم تازه بااین همه جلسه مردم ازشب تاصبح دوندگی میکنن برانون شبشون چراچراچراافسسسسسسسوس
Germany
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
نه قربون! اونا برای نسل آینده و زندگی‌ در مریخ نیست که اینهمه هزینه می‌کنن!
ساده لوح نباشیم!
United States of America
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
البته این اولین بار نیست که انسان صدای اجرام فضایی را خواهد شنید قبلاً صدای ناهید و قمر زحل به نام تیتان مورد شنود قرار گرفته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
انسان های جاهل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
تو و حسن مزوّر عاقلید!
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اهل جا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سوالی که مطرح هست کی ازش عکس گرفته بقیه دروغگو ها پیش کش
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خودش سلفی
Russian Federation
ناشناس
۰۷:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
تو شهر ما روغن پیدا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
عجب ترجمه مزخرفی.
Canada
فردین
۰۲:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چرا اینهمه دیر از خبر اول دنیا مطلب گذاشتین؟ منی که طرفدار سایت شما هستم برا م غیرقابل قبول بود.... انظار بیشتری دارم از yjc
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
مرگ بر روسیه و همه وطن فروشان روزی باید جواب بدهید
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بددهنی نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ناسا مریخ نورد درست میکنن دنبال اکتشافات روی یک سیاره دیگن
ما اینجا
جاده هامون فرودگاهمون اسفالتمونم از دبی و ترکیه هم عقب افتاده تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ناسا مریخ نورد درست میکنن دنبال اکتشافات روی یک سیاره دیگن
ما اینجا
جاده هامون فرودگاهمون اسفالتمونم از دبی و ترکیه هم عقب افتاده تره
آخرین اخبار