مسمومیت ۲۰۱ زنجانی بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن

معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان گفت: طی پنج ماه گذشته ۲۰۱ نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن مسموم شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،خسرو شاهی معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان گفت: از اول مهر ماه و آغاز فصل سرما تا کنون ۲۰۱ نفر در  زنجان بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن روانه بیمارستان شدند.

او ادامه داد: مونوکسیدکربن گازی است بی رنگ و بی بو که به راحتی منتشر می‌شود، عمده‌ ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان افزود: نشانه‌های اولیه مسمومیت خفیف با گاز مونوکسید کربن اغلب شبیه به علائم مرتبط با آنفلوآنزا، مانند حالت تهوع، استفراغ و خستگی، به نظر می‌رسند، اما بر خلاف آنفلوآنزا، مسمومیت با مونوکسید کربن موجب تب نمی‌شود بنابراین اگر چند نفر در خانه این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند یا با نشانه‌های دیگری مثل سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و تنفس‌های سریع و کوتاه مواجه شدند باید هر چه سریع‌تر  اقدام به درمان آن کنند.

او در ادامه گفت:رنگ مطلوب شعله بخاری و وسایل پخت‌وپز، آبی است و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، نشانگر نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که برای رفع آن باید سریع اقدام شود.

معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان توصیه کرد: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود و شهروندان باید از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری کنند.

خسروشاهی در انتها گفت: داشتن کلاهک مخصوص اچ شکل (H) دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز مونوکسید کربن اهمیت زیادی دارد.

 

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.