ابراز امیدواری آمریکا برای همکاری با چین و روسیه در مورد ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور امیدوار است که منافع مشترک بتواند همکاری با چین و روسیه را در مورد ایران ارتقا بخشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیشب پنجشنبه گفت واشنگتن امیدوار است که منافع مشترکش با چین و روسیه به سه کشور برای همکاری در مسئله هسته‌ای ایران کمک کند.

پیش از این اعلام شده بود که آمریکا آماده شرکت در جلسه‌ای با حضور روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و ایران برای بحث در مورد برنامه هسته‌ای ایران است. این بیانیه به عنوان بخشی از سیاست خارجی دولت جو بایدن اعلام شده است.

پرایس مدعی شد: در گذشته، روسیه و چین در جریان مذاکرات برجام [برنامه جامع اقدام مشترک] نقشی پرحاصل و سازنده داشتند، زیرا آن‌ها منافع خود را در دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تنش‌های منطقه‌ای نمی‌دیدند.

او افزود: انتظار می‌رود که همان موارد در جریان باشد و علیرغم اختلافات جدی دیگری که ممکن است در این خصوص با آن‌ها داشته باشیم، بتوانیم با هم در این زمینه کار کنیم.

پیش از این، برخی رسانه‌ها مدعی شدند آمریکا آمادگی خود را برای گفت‌وگو با ایران در قالب جلسه کمیسیون مشترک برجام با اعضای ۱+۵ نشان داده است. در همین حال، دولت آمریکا ادعای خود مبنی بر نقض برجام از سوی ایران و بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل را پس گرفت.

در سال ۲۰۱۵، ایران و کشور‌های آمریکا، چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران توافقی امضا کردند. این توافق ایران را ملزم به کاهش برنامه هسته‌ای خود و کاهش ذخایر اورانیوم خود در ازای کاهش تحریم‌ها از جمله لغو تحریم‌های تسلیحاتی پنج سال پس از تصویب توافق کرد اما دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد که به موجب آن ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود بازگشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
حالا چین و روسیه نشان می دهند که چقدر ما را دوست دارند.
آخرین اخبار