هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

جدیت تهران برای جلوگیری از درز اطلاعات هسته‌ای/ آژانس همچنان به نشت اطلاعات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آژانس بازرسانی را به ایران اعزام می‌کند که مرتبط با نهاد‌های اطلاعاتی و سازمان‌های اطلاعاتی غرب است.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نامه کاظم غریب آبادی نماینده دائمی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به آژانس بین‌المللی اتمى در مورد حفظ محرمانگى آژانس، گفت که این اولین نامه ما نبود، اما ان‌شاءالله آخرین نامه ما باشد، با آژانس نهایت همکاری را داشتیم اما در گذشته چندین بار درز اطلاعات اتفاق افتاده است. آژانس بین‌المللی اتمى مسئولیت قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد تمام کشورهای عضو دارد، فعالیت‌هاى ایران تماما شفاف بوده، اما ذاتا این اطلاعات محرمانه هستند، این مکاتبات برای یادآوری مسئولیت‌های آژانس انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ادامه داد: در خصوص همکاری‌ها با آژانس به عنوان نهاد فنی موضوع، نهایت همکاری را داشتیم. متاسفانه در گذشته چندین بار درز اطلاعات صورت گرفته است. آژانس مسؤولیت قطعی و مستقیمی نسبت به حفظ محرمانگی تمامی اسناد همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه البته این اسناد محرمانه هستند، یادآور شد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا شفاف است و هیچ محل سؤالی نیست.  متاسفیم برخی سهل انگاری‌های جدی در اطلاعاتی که به آژانس داده شده در گذشته رخ داده است و برای یادآوری مسئولیت آژانس این نامه ارسال شده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سابقه درز اطلاعات هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: یکی از مشکلات ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای این است که این نهاد بین المللی که ناظر بر عملکرد هسته ای کشورهای عضو آژانس است با اعزام یک سری بازرسان وابسته به نهادهای اطلاعاتی غرب اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای کشورها را در اختیار این سازمان های اطلاعاتی قرار می‌دهد.

او افزود: در گذشته هم چندین بار ایران مواردی را به آژانس گزارش داده بود، مبنی بر اینکه بازرسان در بازرسی از تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران اطلاعات فوق سری را در اختیار نهادهای اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دادند و رژیم صهیونیستی با استفاده از درز این اطلاعات با رسانه های خارجی مشکلاتی برای تاسیسات هسته ای ایران ایجاد کرده است.

هانی زاده تصریح کرد: در طول این مدت چندین مورد ایران اعتراضاتی به آژانس داشته است، اما متاسفانه آژانس بازرسانی را به ایران اعزام می‌ کند که مرتبط با نهادهای  اطلاعاتی و سازمان‌های اطلاعاتی غرب است، این موضوع یکی از موارد مشکل ساز و چالش برانگیز در تعامل بین ایران و آژانس است.


بیشتر بخوانید


او با تاکید بر اینکه ایران پیرو درز اطلاعات هسته ای کشورمان چندین نامه و هشدار به آژانس داده است، تشریح کرد: متاسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون توجه خاصی به هشدارهای ما نکرده است و اکنون ایران بیشتر از قبل جدیت دارد که این موضوع را به آژانس بفهماند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد : ایران حتی در چند مورد با ارائه دلایل قاطع و نام بردن از برخی از بازرسانی که اطلاعات کشورمان را به سازمان های جاسوسی  و آمریکا داده‌اند، نسبت به عملکرد بازرسان آژانس اعتراض داشته است، اما متاسفانه آژانس همچنان به این رفتار خود ادامه می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
آژانس زیر نظر آمریکاییان و اروپاییان است و همه شان جاسوس پرورند و اطلاعات کشورها را برای منافع خودشان و به نفع خودشان جمع آوری می کنند و باید مقابل ٱنها ایستاد و اطلاعات به آنها نداد و از حربه شفافیت استفاده می کنند تا فریب بدهند
آخرین اخبار