مایه کوبی ۶ میلیون قطعه طیور در استان اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تخمگذار و بوقلمون در استان اصفهان علیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مایه‌کوبی شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۲۵ میلیون دوز (مقدار خوراک دارو) واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان استفاده شده است و امسال این عدد حدود ۶.۵ میلیون دوز رسیده است.

او ادامه داد: مایه کوبی مجموع گله‌های مرغ تخمگذار و بوقلمون استان علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شد، هر چند سد غیر قابل نفوذی برای ویروس آنفلوآنزای فوق حاد نیست ولی تا حدودی می‌تواند جلوی این ویروس را بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهارکرد: مایه کوبی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان بطور صد در صد انجام شد و نشان می‌دهد که گرانی و کمبود واکسن بهانه‌ای بیش نیست.

او اضافه کرد: هر دوز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای یک مرغ تخمگذار یک هزار و ۶۴۰ تومان هزینه دارد و مرغ تخمگذار نزدیک به یکصد هفته تولید دارد و هزینه واکسن در قیمت تمام شده تولیدات از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دیده شده است.

موحدی با اشاره به اینکه از نظر تامین واکسن طیور مشکلی در استان وجود ندارد بیان کرد: تولید کنندگان دام و طیور در اصفهان هوشمند و متبحر هستند و بادید باز به این قضیه کمک کردند، اما ممکن است برخی استان‌ها به بهانه گرانی و کمبود، مایه کوبی کمتری انجام داده باشند.

او با تاکید بر حفظ این دستاورد مهم بهداشتی در راستای صیانت از سلامت عمومی مردم و حفظ و حراست از صنعت طیور افزود: از ۲ سال گذشته تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده و تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع آن اندیشیده شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ تا کنون هیچ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشد، اما نبود کانون، به معنای نبودن ویروس در طبیعت نیست بلکه ویروس در طبیعت، فضا و بین پرندگان آزاد پرواز همچون گنجشک، کبوتر و کلاغ وجود دارد و منتظر کوچکترین اقدام اشتباه ماست.

او افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی بسیار مسری و کشنده در جمعیت طیور از جمله مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار، بوقلمون شترمرغ و سایر پرندگان است.

موحدی ادامه داد: این ویروس از ژن هشت قسمتی و بسیار سبک برخوردار است، بسیار مسری‌تر و قابل جهش‌تر از ویروس کروناست که امروز جهان با آن درگیر است و می‌تواند مسافت‌های طولانی را توسط باد و گرد و خاک انتقال پیدا کند.

او با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور اقدامات موثری در رابطه با کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام داده است گفت: پرندگان بطور معمول در نیمه دوم سال از شمال سیبری به طرف خط استوا از جمله ایران مهاجرت می‌کنند و میزان انتشار این ویروس در محیط با حرکت پرندگان و استقرار در کنار آبگیر‌ها و رودخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

به گفته او شدت خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل مهاجرت پرندگان بسیار بیشتر خواهد شد.

موحدی تصریح کرد: رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی توسط پرورش دهندگان طیور موجب ورود ویروس به مرغداری‌ها و بروز فاجعه خواهد شد.

او اضافه کرد: تمام مرغداری‌های تخمگذار استان در سه سال گذشته توسط یک تیم مرکب از افراد متخصص مورد بازدید قرار گرفتند و مسائل و مشکلات آن‌ها احصا و به واحد‌های مرغداری ابلاغ شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: امروز سطح ایمنی در واحد‌های مرغداری این استان با اقدامات پیشگیرانه و رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی افزایش پیدا کرد امیدواریم هیچ اشتباه راهبردی توسط پرورش دهندگان انجام نشود و بتوانیم سال ۹۹ را همانند سال‌های ۹۷ و ۹۸ به خوبی سپری کنیم.

او افزود: سطح بهداشتی واحد‌های مرغداری تخمگذار نسبت به گذشته به‌صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و آموزش‌های چهره به چهره به کارگران مرغداری‌ها در زمینه نحوه بهداشت ورودی‌ها، خروجی‌ها و ورود و خروج خودرو‌های حمل و حوضچه‌های ضد عفونی، سالن انبار، حمل دان از انبار ارائه شد و جلساتی متعددی نیز با مسوولان واحد‌ها و اتحادیه‌ها برگزار شد.

موحدی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود ویروس به مرغداری‌ها باید تمام خودرو‌های حمل نهاده و تخم مرغ بطور کامل ضد عفونی شوند و راننده نباید از خودرو خارج شود و تمام منافذ ورود پرندگان آزادپرواز به واحد‌های پرورش و انبار‌ها گرفته شود.

او اظهار کرد: استان اصفهان رتبه اول تعداد واحد‌های پرورش طیور کشور را دارد و نه تنها تاثیر گذار در زمینه تامین تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت بوقلمون است بلکه در تولید این نهاده‌ها در عرصه ملی نیز تاثیرگذار است و این استان حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن در زمینه صادرات فرآورده‌های دام و طیور دارد.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (H ۵ N ۸)، ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۹:۵۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
خوب تا حالا نگفتند واکسن آنفلوآنزا کم شده وگرنه این ویروس هم به کرونا اضافه میشد