چرا تعیین هدف در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

یکی از راه‌هایی که می‌تواند شما را به موفقیت نزدیک‌تر کند، اطلاع از اهمیت چرایی تعیین هدف در زندگی است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که از من به صورت مکرر پرسیده می‌شود این است که «اهمیت تعیین هدف چیست؟» و یا «آیا واقعا ضروری است که اهداف خود را تعیین کنیم؟»

من شخصاً اهمیت تعیین هدف در زندگی شغلی خود را تأیید کرده و این واقعیت بسیار بزرگ و مهم را بیان می‌کنم که تعیین اهداف قدم اولیه برای رسیدن به موفقیت است که برای این منظور باید این قدم را برداشت تا بتوانید وظیفه واقعی و موفقیت بی نظیر خود را پیدا کنید.

تونی رابینز، نیکوکار و نویسنده مشهور آمریکایی در این باره گفته است: «تعیین اهداف اولین قدم در تبدیل یک امر نامرئی به امر مرئی است.»

من فکر می‌کنم این جمله اهمیت تعیین اهداف را بسیار خوب توضیح می‌دهد، اما برای عمق بخشیدن به این موضوع و توضیح بیشتر دلیل آن که چرا من شخصاً معتقدم هدف‌گذاری هنگام تلاش برای رسیدن به موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است، مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود و در ادامه ۶ دلیل را بررسی می‌کنیم که چرا تعیین اهداف از اهمیت بالایی برخوردار است.


بیشتر بخوانید


اهداف به شما تمرکز می‌بخشند

بدون هدف، تلاش‌های شما از هم گسیخته و اغلب گیج‌کننده می‌شود و این نشان دهنده اهمیت هدف در زندگی است که این اهمیت تا حدی است که به عنوان مثال، باعث پرواز یک مرغ مگس خوار آشفته و نامنظم می‌شود که هدف, آن را مانند یک شاهین خواهد کرد که برای طعمه خود به سمت پایین متمرکز می‌شود و در این میان, همچنین هدف به شما امکان می‌دهد وظایف هر روز را با دقت زیاد و همانند لیزر انجام دهید و در مقابل, تلاش بیهوده و حرکت بی دلیل در مسیر تحقق اهداف خود را از بین ببرید.

اهداف باعث می‌شوند که پیشرفتتان را اندازه بگیرید

توانایی پیگیری پیشرفت خود در رسیدن به یک هدف تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در وهله اول آن را تعیین کنید.

توانایی اندازه‌گیری پیشرفت بسیار ارزشمند است و به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کنید، سر خود را بالا نگه دارید و انرژی خود را در طول مسیر ذخیره کنید و همچنین مانع پایین آمدن شما خواهد شد.

چرا تعیین هدف در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

گاهی اوقات، ممکن است در طول مسیر خود برای رسیدن به موفقیت دلسرد شوید که این موضوعی طبیعی است، زیرا هنوز احساس می‌کنید که به موفقیت مطلوب خود دست پیدا نکرده‌اید، با این حال وقتی که پیشرفت را هنگام کار در جهت رسیدن به یک هدف خاص اندازه‌گیری می‌کنید، خواهید دید که اگرچه ممکن است هنوز به جایی که می‌خواهید نرسیده باشید, اما در جهت درست حرکت کرده‌اید و وضعیت بسیار بهتری نسبت به محل شروع خود دارید.

 اهداف کمک می‌کنند که با انگیزه بمانید

اگرچه تعویق انداختن کار به فردا راحت است، امّا این موضوع در راستای هیچ هدفی در زندگی در نظر گرفته نشده است و برای روشن شدن هرچه بیشتر این مطلب, بیایید به عنوان مثال, زندگی ورزشکاران را در نظر بگیریم. اگر تشخیص داده شود که هنگام چیدن ترکیب لیگ فوتبال آمریکایی,  آن‌ها باید در پست‌های مختلف تیم قرار بگیرند بهتر است باور داشته باشید که هر روز تمرین خواهند کرد و آیا احساس خوبی به این موضوع  دارند یا خیر؟ و یا خسته و زخمی هستند یا خیر؟ و با این وجود, آن‌ها چه بخواهند یا نخواهند برای این منظور تمرین خواهند کرد، زیرا همه آن‌ها تنها یک هدف و مقصد دارند و تمایلشان برای رسیدن به هدف، آن‌ها را در سالن ورزشی نگه می‌دارد، در حالی که ممکن است آن‌ها ترجیح دهند از این کار پرهیز کنند و تقریباً به همین ترتیب، داشتن هدف, انگیزه شما را حفظ می‌کند.


بیشتر بخوانید


 به تعویق انداختن باعث شکست کار‌ها می‌شود

به تأخیر انداختن, مسئله‌ای است که همه ما اغلب اوقات با آن مبارزه می‌کنیم و من خودم هم درگیر آن هستم. با این حال، وقتی در زندگی اهداف مشخصی را تعیین می‌کنید، برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی می‌کنید که این مسئله به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید به تعویق انداختن یک کار بسیار خطرناک است و آن زمان هم وقت تلف شده است و امروز, روز دیگری است که شما به آن هدف نزدیک نمی‌شوید.

بار دیگر که فکر می‌کنید قدم بعدی را به سمت هدفتان برنمی‌دارید و در مورد موضع خود تجدید نظر می‌کنید، این جمله را از پابلو پیکاسو در نظر بگیرید: «فقط آنچه را که مایلید به خاطر انجام ندادنش بمیرید، تا فردا به تعویق بیندازید.»

چرا تعیین هدف در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

 حتی به بیشتر هم می‌رسید

وقتی برای خود هدفی را تعیین می‌کنید و به آن می‌رسید این موضوع به شما طعم پیروزی می‌بخشد که می‌خواهید دوباره این طعم پیروزی را بچشید.

معنی آن چیست؟ معنی آن این است که شما خود را به سمت پله بعدی نردبان فشار می‌دهید، خود را به چالش می‌کشید که از سقف دیگری عبور کنید و در نهایت به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنید، زیرا تلاش برای رسیدن به اهداف غافلگیرکننده به شما کمک می‌کند که راهی بیش از آنچه که فکر می‌کنید را به دست آورید.

اهداف به شما کمک می‌کنند تشخیص دهید که در زندگی چه چیزی می‌خواهید

عمل کردن به آن اهدافی که مشخص کرده اید شما را مجبور می‌کند به آنچه که واقعاً از زندگی می‌خواهید، فکر کنید.

می‌خواهید به کجا برسید؟ سطح درآمدی که می‌خواهید داشته باشید چقدر است؟ زندگی راحت شما چگونه است؟ خانه رویایی شما چطور؟ برای رسیدن به آرزو‌های خود به چه عواملی نیاز دارید؟

پس از تعیین این هدف نهایی، خواسته‌های خود را به اهداف قابل دستیابی و اندازه‌گیری تقسیم کنید.

این اهداف, انگیزه شما را حفظ می‌کنند، به شما کمک می‌کنند از به تعویق انداختن کارهایتان جلوگیری کنید و برای دستیابی به آرزو‌های خود روی آن‌ها تمرکز کنید، بنابراین تعیین هدف، دستیابی و پشت سر گذاشتن اهداف است که بهترین زندگی را برای شما ممکن می‌کند.

برگرفته از مقاله برایان تریسی


بیشتر بخوانید


ترجمه از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۰۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
هیچ هدفی در دنیا وجود نداره که بخاطرش زنده باشی و زندگی کنی // جز قرب الی الله
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۲۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
تو اینجوری فکر می کنی لازم نیست به بقیه نظرت رو تحمیل کنی
آخرین اخبار