زنگ خطر تکرار حادثه اسلام قلعه در دوغارون

حادثه آتش سوزی اسلام قلعه هشداری جدی برای تسریع در انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه در گمرک دوغارون است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ۲۵ بهمن حادثه‌ای تلخ در پی آتش سوزی مهیب در چندین تریلی در گمرک اسلام قلعه افغانستان و در مجاورت منطقه دوغارون تایباد خراسان رضوی اتفاق افتاد، حادثه‌ای که خسارت‌های زیادی را در پی داشت و شدت انفجار نیز به گونه‌ای بود که طبق گزارش‌های تایید نشده دست کم ۵۰ نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند.
 
بر اساس اظهار نظر اتاق بازرگانی هرات، حدود ۵۰۰ تانکر و کامیون با ارزش ۵۰ میلیون دلار در آتش سوخت و براساس اظهارات شاهدان عینی این آتش سوزی به قدری شدید و مهیب بود که در شعاع ده‌ها هکتاری از گمرک اسلام قلعه هر آن چه بوده آتش گرفته و سوخته است و زبانه‌های آتش و دود این حادثه در چهار شهرستان هم جوار تایباد قابل مشاهده بوده است.
 
البته آن طور که مدیرکل دفتر بحران در استانداری خراسان رضوی اعلام کرده هنوز منشأ حادثه‌ای که در آن طرف اتفاق افتاده است مشخص نیست، با این حال حادثه اسلام قلعه هشداری جدی برای تسریع در انجام اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه درخصوص جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه در گمرک دوغارون به عنوان بزرگ‌ترین پایانه مبادلات تجاری در شرق کشور است.
 
اکنون این پرسش به وجود می‌آید که وضعیت گمرک دوغارون از نظر ایمنی به چه صورت است، آیا شرایط به گونه‌ای مهیا شده است که از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری به عمل آید و آیا اگر از بد حادثه اتفاق این چنینی رخ داد امکانات اطفای حریق در گمرک دوغارون فراهم است که حریق به موقع کنترل شود و از بروز خسارت بیشتر جلوگیری کند؟

گلایه رانندگان؛ چرا صف کامیون‌های حامل سوخت جدا نیست؟

راننده‌ای که سال‌ها در این مسیر تردد می‌کند از وضعیت ایمنی مرز دوغارون ناراضی است، او از این که این مرز تنها یک خروجی دارد گلایه می‌کند و می‌گوید: با یک ورودی تانکر‌های سوخت در صف‌های طولانی می‌ایستند و چه بسا ممکن است این توقف‌های طولانی حادثه وحشتناکی را رقم بزند، اگر بتوانند ورودی‌های کامیون‌های حامل سوخت را از دیگر کامیون‌ها جدا کنند این مشکلات پیش نمی‌آید.
 
صف کامیون ها در دوغارون

ارجمندی تاجری که در منطقه مرز دوغارون فعالیت می‌کند نیز می‌گوید: هرچند زیر ساخت‌های گمرک و پایانه مرزی ایران با افغانستان قابل مقایسه نیست، اما به دلیل تعداد زیاد کامیون‌های حامل کالا و سوخت، پارکینگ‌های ایران هم مستعد بروز خسارت است و باید زیرساخت‌ها متناسب با حجم ترافیک باشد.

۹۰ درصد کامیون‌هایی که به افغانستان تردد می‌کنند حامل سوخت هستند

احمد زمانیان رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: با توجه به اطلاعاتی که از این مرز داریم امکانات اطفای حریق آن چنان که بتواند این مسئله را رفع و رجوع کند فراهم نیست، حادثه اخیر نیز به هر حال زنگ خطری را به صدا درآورد که مسئولان باید تدابیر جدی در این زمینه بیندیشند، کامیون‌های سوخت و کالا در دوغارون همه چیز قاطی شده است که نیازمند سامان دهی جدی است.
 

بیشتر بخوانید

 
او همچنین در خصوص جدا سازی کامیون‌های حمل سوخت از دیگر کامیون‌ها افزود: ما این موضوع را بار‌ها اعلام کردیم، منتها سیاست گذاران در مرز دوغارون باید تمهیداتی داشته باشند که کامیون‌های حمل سوخت از دیگر کامیون‌ها جدا شود و توقف آن‌ها طولانی نباشد چرا که حوادث وحشتناکی اتفاق می‌افتد.
 

بیشتر بخوانید

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با بیان این که ۹۰ درصد کامیون‌هایی که به افغانستان تردد می‌کنند حامل سوخت هستند، ادامه داد: وقتی با این حجم، صادرات سوخت صورت می‌گیرد امنیت و سلامت افراد باید تامین شود.

مدیر پایانه مصاحبه نکرد

برای اطلاع از وضعیت شرایط ایمنی و زیرساخت‌های اطفای حریق در پایانه مرزی دوغارون، ابتدا با نوایی مدیر این پایانه صحبت می‌کنیم که وی مصاحبه در این باره را به فرماندار تایباد محول می‌کند.
 
سیاح فرماندار تایباد  گفت: در نشست کارشناسی مدیریت بحران با حضور استاندار همه نیاز‌ها مطرح شد، راه اندازی پارکینگ بزرگ شهید فخری زاده در فاصله ۱۰کیلومتری از مرز، به همین منظور است که اگر به هر دلیل ترافیک و رسوبی در مرز داشته باشیم در محیطی مناسب تریلر‌ها پارک شوند، تا در صورت بروز حادثه امداد رسانی سریع انجام شود.
 
او افزود: تصویب طرح توسعه منطقه ویژه می‌تواند به کاهش مشکلات احتمالی کمک کند. همچنین فاز اول پایانه جامع مرزی دوغارون و راه اندازی شرکت تعاونی هلدینگ مرزنشینان و اقدامات امنیتی و زیرساختی لازم در دستور کار است. 

ضرورت وجود بالگرد و آتش نشانی هوایی
 
خدادادی نائب رئیس شورای شهر تایباد هم گفت: مرز فقط یک دستگاه آتش نشان ضعیف دارد و تاکنون چند حادثه آتش سوزی را از طریق اعزام آتش نشانی تایباد با تکلیف شورای تامین خاموش کرده ایم اما آن چه نیاز است استقرار سیستم‌های آتش نشانی پیشرفته و هوایی در مرز است.
 
او امکانات بیمارستانی تایباد را هم ناکافی و تسریع در احداث بیمارستان جدید برای درمان بیماران ناشی از حوادث را ضروری می‌داند.
 
 نیاز به کپسول اطفای حریق برای هر تریلر و تانکر

کوه گرد مدیرکل گمرک دوغارون گفت: داشتن کپسول اطفای حریق برای هر تریلر و تانکر از جمله نیازها است، که اگر راننده در ابتدای آتش سوزی متوجه شود و از کپسول استفاده کند دامنه آتش به دیگر خودرو‌ها سرایت نمی‌کند.

رمضانی رئیس هلال احمر تایباد هم گفت: در حادثه اخیر با ۴۰ نیروی مجهز و آموزش دیده آماده امداد رسانی شدیم ولی با داشتن یک آمبولانس و یک ماشین کهنه پیکاپ امکان مهار حوادث برایمان وجود ندارد، امکانات لجستیک در شهرستان‌های مرزی ضروری است که این کمبود‌ها را به استاندار در نشست ستاد بحران منعکس کردیم.

مدیرکل دفتر بحران در استانداری خراسان رضوی: باید بررسی شود

نجات مدیرکل دفتر بحران در استانداری خراسان رضوی نیز در پاسخ به این سوال که وضعیت امکانات اطفای حریق در سمت مرز دوغارون چگونه است و اگر اتفاق مشابهی مثل اسلام قلعه در سمت مرز ایران بیفتد آیا این امکانات جوابگو است؟ گفت: در مرز دوغارون خودرو‌های اطفای حریق فراهم است و استان در وضعیت خوب و درآمادگی نسبی خوبی قرار دارد، اما فاقد امکانات اطفای حریق هوایی در منطقه هستیم.
 
او  افزود: بالاخره وضعیت گمرک دوغارون مشخص است، این داستان  در آن سوی مرز اتفاق افتاده است و ما در منطقه سرزمینی خودمان مشکلی نداشتیم در عین حال برای وضعیت گمرک دوغارون باید بررسی کلی صورت بگیرد و سامان دهی کامیون‌ها نیز در برنامه‌های ما وجود دارد.
 
 حادثه اسلام قلعه
 
 حادثه اسلام قلعه باید تلنگری برای سامان دهی دوغارون باشد

جهانخواه ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: به دلیل فراهم نبودن شرایط پذیرش کامیون‌های حامل بار از سوی گمرک کشور همسایه حمل و نقل کالا‌های صادراتی و ترانزیتی به سمت گمرک مرزی دوغارون تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.
 
او به توقف کنونی تعداد زیاد کامیون‌های حامل بار ترانزیت در گمرک دوغارون اشاره کرد و افزود: این کامیون‌ها در صورت تقاضا و پس از اعلام وصول کالا در گمرک مرزی دوغارون می‌توانند به سمت گذرگاه‌های مرزی "ماهی‌رود" خراسان جنوبی یا "میلک" سیستان‌وبلوچستان حرکت کنند.

 
دستور قضایی رئیس کل دادگستری درباره حادثه اسلام قلعه


غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی طی دستوری از رئیس حوزه قضایی و دادستان عمومی و انقلاب تایباد خواست تا با حساسیت اقدامات لازم قضایی در خصوص سامان دهی مسائل پس از حادثه منطقه اقتصادی دوغارون را به انجام برساند.

درخواست از وزارت امور خارجه برای پیگیری خسارت رانندگان و تجار

از دیگر موضوعات مطرح شده در این باره جبران خسارت‌های رانندگان و تاجران این حادثه است، حادثه‌ای که در طی چند ساعت تمام سرمایه زندگی برخی را نابود کرده است.

احمد زمانیان رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز در پاسخ به این سوال که تامین خسارت‌های وارد شده به کامیون‌های ایرانی بر عهده کدام سازمان یا کشور است، گفت: انجمن هم اکنون پیگیر میزان دقیق خسارت‌های وارد شده است؛ در این خصوص مستندات در حال جمع آوری است که بتوانیم به یک جمع بندی برسیم.

او افزود: بخش قابل توجهی از کامیون‌ها مربوط به افغانستان است و بخش دیگری نیز ایرانی هستند، درخصوص آن تعداد از ناوگان ایرانی که دچار حادثه شدند به شرکت‌های حمل و نقل طی بخشنامه‌ای اعلام کردیم که تعداد کامیون‌های آسیب دیده خودشان را از یک درصد تا ۱۰۰ درصد به ما اعلام کنند.

 رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی ادامه داد: باید منتظر مقامات دولتی باشیم که نظرشان در خصوص تامین خسارت‌ها چیست، با اتفاقی که افتاده همه سردرگم هستند و این که چه تعداد کالا و کامیون در حادثه آتش سوزی خسارت دیده اند معلوم نیست، البته پرداخت خسارت‌ها مربوط به توافقات حمل و نقل بین المللی بین ایران و افغانستان است که در این باره چه تصمیماتی خواهند گرفت.

زمانیان با بیان این که در حادثه آتش سوزی سرمایه بسیاری از افراد کلا از بین رفته و نابود شده است، بیان کرد: به هر جهت برای جبران خسارت‌ها نیاز داریم که مسئولان وزارت خارجه و مقامات دولتی به این موضوع ورود کنند، علاوه بر افراد در این حادثه، شرکت‌های حمل و نقل نیز آسیب زیادی را متحمل شده اند.


منبع: خراسان

 

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.