ایران وارد دنیای ارز مجازی می‌شود؛

بیت کوین بخریم یا رمز پول ملی؟!

جدیدترین خبر‌ها از ورود ایران به بازار ارز‌های مجازی، پست رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر حمایت از رمز پول هاست که برای بسیاری از افراد صاحب نظر و جامعه سوالات زیادی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکشنبه‌ای که گذشت عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص رمز ارز‌های ایران صحبت کرد. وی در این گزارش نوشت: از جمله اهداف بانک‌های مرکزی مختلف، افزایش کنترل درخصوص انتقال اعتبار، بین المللی کردن ارز ملی و حتی تغییر در معماری سیستم پولی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم با بررسی این روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگو‌های مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است.

رمز پول ملی رقیب رمز ارزها می شود؟/تجارت با ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک

البته مدت هاست که حرف از رمز ارز ملی به میان آمده است و این اظهار نظرها عجیب و برای اولین بار نیست. در اسفند ماه 96 محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به طراحی یک ارز دیجیتال ملی اشاره می کند و این دستاورد و ناشی از تلاش نخبگان ایرانی معرفی می کند. این بیان به نحوی است که به نظر می رسد این فرآیند طی یک یا دو ماه به سرانجام خواهد رسید اما با گذشت یک سال تازه بانک مرکزی نسبت به انتشار پیش نویس سیاست نامه این فناوری اقدام می کند.

رمز پول ملی رقیب رمز ارزها می شود؟/تجارت با ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک

بانک مرکزی در بهمن سال ۱۳۹۷ پیش‌نویس سیاستنامه‌ای را در خصوص ارز‌های دیجیتال منتشر کرد که هنوز به تصویب نرسیده است، اما از صحبت‌های همتی این طور به نظر می‌رسد که وی به دنبال انتشار مقررات رمز پول بانک مرکزی و به دنبال تصمیم گیری جهت استفاده از نتایج آن در سیاست گذاری پولی است.

موضوع رمزارز‌ها و یا ارز‌های دیجیتال رمزگذاری شده به چالشی برای همه دولت‌ها تبدیل شده و طی ماه‌های اخیر تلاش خود را برای جامعیت دادن و همگانی کردن رمز ارز خود را سراسر جهان کردند.

لازم است بدانید که هیچ دولتی قادر بر کنترل و نظارت رمزارز‌ها نیست. قواعد و مقررات حاکم بر پول‌های رایج در مورد رمز ارز‌ها صدق نمی‌کند. گستره عملکرد رمز ارز‌ها جهانی و هیچ مرز ملی، قومی، جنسیتی و جغرافیایی نمی‌شناسند. از این رو موارد ذکر شده، لرزه به جان هر حکومتی می‌اندازد.

رمز ارز‌ها توسط بانک مرکزی ایران پذیرفته شده است؟

میرزایی کارشناس و تحلیل گر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بانک مرکزی ایران روند جهانی و جدید رمز ارز‌ها را پذیرفته و می‌داند باید در این مسیر قدم بر دارد. رئیس کل بانک مرکزی سه مزین برای رمز ارز‌ها بیان کرده است. اولین مزیت آن افزایش کنترل در خصوص انتقال اعتبار، دومین مزیت آن بین المللی شدن رمز ارز و سومین مزیت آن تغییر در سیستم پولی در سطح جهانی است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ همواره شاهد تغییر سیستم مالی و ماهیت پول بوده ایم. تنها چیزی که توانسته از ۵ هزار سال پیش ارزش ذاتی خود را حفظ کند، طلا و نقره بوده است. زمانی که تعداد مبادلات کم بود، از طلا به عنوان پول رایج استفاده می‌کردند و مبادلات خود را توسعه دهند. گسترش مبادلات در دنیا موجب از دست رفتن کارایی طلا و نقره در جهان شد. از این رو طلا و نقره پشتوانه پول‌های بزرگ و رایج در جهان شدند.

این کارشناس بیان کرد: از سال ۱۴۵۰ تا تا ۱۵۳۰ به مدت ۸۰ سال، ارز پرتقال به عنوان ارز ذخیره جهانی مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۵۳۰ تا سال ۱۶۴۰ به مدت ۱۰ سال اسپانیا به عنوان ارز ذخیره جهانی بود. همچنین از سال ۱۶۴۰ تا سال ۱۷۲۰ به مدت ۸۰ سال هلند، از سال ۱۷۲۰ تا سال ۱۸۲۰ به مدت ۹۵ سال فرانسه، از سال ۱۸۱۵ تا سال ۱۹۲۰ به مدت ۱۰۵ سال پوند انگلستان به عنوان ارز ذخیره جهانی بود. از سال ۱۹۲۰ تا امروز دلار آمریکا این نقش را در سیستم مالی دنیا ایفا کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که داده های گذشته را کنار یکدیگر می گذاریم، متوجه می شویم که باید به زودی تغییراتی در سطح کلان اقتصاد و ماهیت آن داشته باشیم. همیشه بزرگترین قدرت ها دذر دنیا، دولت هایی بودند که قدرت اقتصادی بسیاری داشتند. قدرت اقتصادی در مرور زمان موجب  توسعه قدرت سیاسی در کشور ها می شود.

رمز پول چیست؟

قربانی کارشناس فناوری‌های مالی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: واژه " رمز پول" اولین بار توسط عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی مورد استفاده قرار گرفت. این واژه، کلمه درستی نیست. ما در ادبیات فناوری‌های مالی عنوانی به نام "رمز پول " نداریم. این پول، ارز دیجیتال بانک مرکزی است. ارز دیجیتال بانک مرکزی اولین بار حدود ۳ سال پیش توسط بانک تسویه بین المللی مطرح شد و مقاله‌ای در این خصوص منتشر شد.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه کریپتوکارنسی‌ها که در ایران به رمز ارز ترجمه شده است، باید بانک‌های مرکزی جهان به سمت صادر کردن رمز ارز‌های کشور خود بروند. زمانی که از ارز دیجیتال بانک مرکزی صحبت می‌کنیم، نباید آن را با پول‌های دیجیتالی اشتباه بگیریم. امروزه به پول‌های دیجیتالی از طریق کارت‌های بانکی برای انجام تراکنش‌های الکترونیکی دسترسی داریم.

قربانی بیان کرد: " رمز پول " نوعی ارز دیجیتال بانک مرکزی است. این رمز ارز مفهوم دیگری متفاوت با پول‌های دیجیتال مرسوم دارد. شیوه تولید این رمز ارز کاملا متفاوت با رمز ارز‌های دیگر است. به طور کلی در مقوله‌ای به نام " رمز ارزش " قرار می‌گیرند. کریپتوکارنسی‌ها در ایران در ایران به رمز ارز ترجمه شده است. کریپتو توکن‌ها توکن‌هایی هستند که پشتوانه فیزیکی ندارند. (بیت کوین و اتریوم).

این کارشناس تصریح کرد: کریپتو کامودیتی‌ها توکن‌هایی هستند که پشتوانه کالایی و فیزیکی دارند. از کریپتو توکن می‌توان به توکن‌های K.Y.C و احراز تعیین هویت اشاره کرد. کریپتو کامودیتی‌ها پشتوانه طلا، نفت، الماس و طلا دارند. تا به امروز نقش جدی برای بانک‌های مرکزی دیده نشده است. بانک‌های مرکزی دنیا بیش از ۳ سال است که در تلاشند به این حوزه ورود پیدا کنند و از این غافله پیشرفت عقب نمانند.

وی ادامه داد: ایران به دلیل تنبلی ذاتی که در رگولاتور وجود دارد، انتظار دارند یک تکنولوژی به نقطه‌ای مهم دست پیدا کند و در نهایت به آن ورود می‌کند. بیت کوین که معروف‌ترین نوعی کریپتوکارنسی‌ها است، به رکورد تاریخی قیمت خود رسیده است و نظر دنیا را به خود جلب کرده است.

رمز پول ملی رقیب رمز ارزها می شود؟/تجارت با ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک

جهش نرخ بیت  کوین در یک روز

تعداد رمز ارز‌ها در دنیا چقدر است؟

طبق آمار یاست‌های معتبر جهانی، بالغ بر ۷ یا ۸ هزار رمز ارز در دنیا وجود دارد آن تعداد رمز ارزی که در دنیا مردم میشناسند و روی آن‌ها کار می‌کنند شاید تعداد ۵۰ ارز اول باشد که بسیار پر طرفدار و بیشترین حجم معاملات را به خودشان تخصیص داده اند.

در حال حاضر بزرگترین مخالفان ارز‌های دیجیتال در جهان دولت آمریکا، دولت‌های اروپایی و سایر کشور‌هایی هستند که ارز‌های سنتی معتبری دارند. از این رو دولت چین که متوجه کم توانی یوآن خود به عنوان ارز سنتی این کشور رقابت با دلار و یورو دارد، به فکر راه‌اندازی نسخه دیجیتال بر پایه یوآن، افتاد؛ بنابراین چندی پیش تصویری از اولین ارز هوشمند چین که ارز دیجیتالی این کشور نیز نامیده می‌شود به شبکه‌های اجتماعی و آنلاین راه یافت.

براساس گزارش ها، انتشار این رمزارز بیانگر آن است که پکن به سمت دراختیار گرفتن یوان دیجیتالی حرکت می‌کند. آشکار است که اگر این پول هوشمند وارد چرخه اقتصاد، تجارت و زندگی مردم شود؛ استفاده از اسکناس که در چین بسیار کم شده است به حداقل خواهد رسید.

به طور معمول برخی کشور‌ها دید و رویکرد بازتری نسبت به رمزار‌ها دارند، اما تعدادی سخت، مقابل این فناوری ایستاده اند. به بانک مرکزی ایران در گروه دوم قرار داشت که گویا چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی برای همراهی با این رمز ارز اعلام آمادگی کرد. امید است هرچه زودتر این بازار برای مردم شفاف سازی شود تا بتوانند به راحتی انتخاب درستی برای افزایش سرمایه خود داشته باشند.

این روزها که حجم گسترده ای از مردم سراسر دنیا برای کسب سود بیشتر به سمت این نوع معاملات یعنی ارزهای دیجیتال روی آورده اند، شناخت بیشتر در این باره و همچنین همگام شدن با آن کار معقولی به نظر می رسد البته باید دید چقدر از زیرساخت های کشور توانایی اتصال به سیستم این نوع ارزها را خواهد داشت؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۱۵:۲۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
رمز ارز ملی بیاد اولین نفر خودم میخرم .ما باید به دولت و بزرگ مردایی که فقط به فکر مردم هستند اعتماد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
ببخشید اگر ایران دست به تولید رمز ارز بزنه و یک کشوری مثل امریکا رمز ارز ایران تولید بکنه کل پول ما را که امریکا چاپ میکنه میبره اونوقت ما باید بهت به کجا بچسبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
کدوم سهم را بخریم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
همونطور که تو بورس پول ملت رو بالا کشیدن حالا با ارز بدون پشتوانه ملی میخوان پول ملت رو بالا بکشن. این مسولان بگن ماست سفید هست من میگم سیاهه
Iran (Islamic Republic of)
Mojtaba
۱۷:۲۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
هیچکدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
معلومه دیگه بیت کوین بسیار باارزش تر از رمز پول ملی هستش و میگن فقط ۲۱میلیون بیت کوین در جهان تولید میشه که ۱۸.۳میلیون تا الان ازش تولید شدش
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۵:۴۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
رمز پول ملی هم دقیقا مثل سهام دولتی مانند پالایش یکم که دولت به ملت عرضه کرد و بعد از شش ماه تو ضرر ند شما بودید اعتماد می کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۴۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
الان من نفهمیدم اینا بیت کوین رو قبول دارن یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۰۷:۳۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
هیچ کدام
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
برو بابا، تو بورس پدر ملت رو در آوردید تو سقف شاخص ملت رو دعوت به بورس کردید تا پول مردم رو به جیب بزنند و برند آمریکا و اروپا خرج کنند و به ریش مردم بیچاره بخندند. مردم دیگه گول شما رو نمیخورند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
دولت در آینده نزدیک قطعا در خصوص بورس تصمیم خواهد کرد و دامنه نوسان را از (+۱_+۷) تغییر خواهد داد ،شاید بتواند اعتماد را به ملت شریف ایران برگرداند.در این شرایط خدا کمک کند مردم اعتماد کنند؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
فراهانی
۲۱:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
باش تاارزملی بخرن ازتون
Austria
nima
۲۱:۰۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
فعلا که همه توی ارزها دیجیتال تو ضرریم....
Austria
متین
۲۱:۰۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
بیت کوین سال 2018 بدجور با سر زمین اومد و تا سه سال همونجور موند..مواظب باشید همون بلا سرتون نیاد باز
Germany
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
نوبت رمز ارز شده تا پولهای مردم را بگیرند سیرنشده اند این بار هم بارمز ارز می خواهند کلاه گشاد تری سر مردم بزارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
کی جرات میکنه دیگه سرمایشو به بورس و رمز ارز ایرانی بسپاریم...
راهدیگه جبران کسری بودجه وسرکیسه کردن مردم بد بخت پیدا کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
انگار تو قضیه بورس کم دزدی کردین از مردم تا الان بیان دوباره سرمایه خودشونو به شما تقدیم کنن تا بچه هاتون تو امریکا و اروپا با پول مردم عشق و حال کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
هه اصلا اینها چه میدونن ارز دیجیتال چیه!! باز میخوان یه طوری پول مردم رو ببرن و سود کنن بازار ارز هم بخاطر کرونا اینقدر گرم شه بعدش کمرنگ تر میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۷:۴۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
هر چی مال ایران هست نخرید از بورس هم فرار کنید فقط ارز دیجیتال بیت کوین و فارکس همین دوره بورس تموم شدس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
فقط بازار کریپتو بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
معلومه که ارز دجیتال،ارز ملی، لابد برادر زاده بورسشونه اینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
مردم هم که خیلی به شما اعتماد دارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
دوباره چه نقشه ای کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
همان بورس بسه. الکی شکمتون را واسه پول ملت دیگه صابون نزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
من گول نمیخورم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
اینم مثل بورس میشه من دیگه گول نمیخورم بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
بیت کویین دیگه چه حقه ی جدیدیه که حکومت داره مردم رابه دام آن میندازه!؟!!! فقطدارید عملیات چینی ها رادرایران توجیه می کنید!؟! بابرق ایران دارن تجارت شونو چاق می کنند!؟! معلوم نیست، دولت چه کارهایی بااین پول میخواد انجام بده!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
بیت کویین ایرانی نیست یه چیز جهانی هست و دولت در اون هیچ کاره هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
داداش توهم توطئه داری؟؟؟

بیتکوین مگ مال ایران و دولته؟؟ همه کشورا هم رمز ارز خارج میکنن بنظرم بهتره بگیم چرا چینیا خارج کنن خودمون کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام من عاجزانه از تمامی ملت شریف ایران خواهش میکنم سراغ ارز نگارهای ملی نرن اینا وعده زیاد میدن اخرش مثل بورس که ما بیچاره شدیم بدبخت میشین لطفا اعتماد نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام من عاجزانه از تمامی ملت شریف ایران خواهش میکنم سراغ ارز نگارهای ملی نرن اینا وعده زیاد میدن اخرش مثل بورس که ما بیچاره شدیم بدبخت میشین لطفا اعتماد نکنید
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
بیسکویت بخرید بزنید توی چایی بخورید .
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۰:۳۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
ارز ملی اگه حتی با پشتوانه طلا باشه نمیخرم .چون دولت تدبیر کرده با امید مال من به یغما ببرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
امید داشت با تدبیر مال ما را به یغما ببره بدون فکر و تدبیر به تاراج برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
آینده اقتصاد دنیا در دست رمز ارزهاست مثل بقیه تکنولوژیها باز ایران عقب ماند همش یا از ترس و یا چشم به راه غرب تا تحریمها بردارند وقتی چند قدرت اقتصادی بقیه کشورها که به باب میل آنها عمل نکنند تحریم می کنند تنها راه ارز های دیجیتالی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
تمام كساني كه در بیت کویین سرمايه گذاري كنند باختن عين بورس حالا ميبينيد>>>>>>>>>>>>>>>
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
در همین چند ماه 70 درصد سود داده چی میگی بابا
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۱:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
در سود های قبل نمی شود شریک شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
بورس هم هزاران برابر سود داده بود .
ولی یکدفعه گول خوردید .
تو چی میگی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
خرید ارز دیجیتال امثال بیت کوین و ...حرام است.
France
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
دقيقا حق با شماست دوستان بيت كوين پارسال سه هزار دلار بود در حالي كه سال نود شش بيت كوين حدود هفده هزار دلار بود كسايي كه سال نود شش بيت كوين خريده بودن بدجوري ضرر كرده بودن الان هم احتمال داره تا هفتاد درصد ريزش كنه خلاصه تجربه من ميگه رو اين قيمت واردش نشيد اگر هم خريديد وقتي كه ريخت نفروشيد پنج شش سال صبر كنيد سود ميكنيد
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
ديگه به درد نميخوره . هرچا دوات حمايت كرده و گفته بخريد اونجا نابود ميشه . با همين روال پيش بريم چند سال آينده كل دنيا رو نابود مي كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
یزیدیان زمان هنوز جای بورس مونده
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۰۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
واقعاًادم بایدخیلی دیوانه باشه که به حکومت اطمینان کنه،چه اعتمادبه نفسی هم دارندخودشون وبابیت کوین به چالش گذاشتند.
بورس کافی نبودمردم وبدبخت کردید،اینم بازی جدیده،ولی یه چیزی یادتون باشه اعتمادی که ازدست رفت،دیگه به این راحتی هابرنمیگرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
هر چی که دولت دست ببره محکوم به نابودیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
با اقای مصباحی مقدم مشوره بشه میفرمایند برای صد ملیارد مبادلات حدود بیستوپنج یا سی ملیارد باید رشوه بدهیم درصورتی که گیرنده ودهنده هردو دراتش اند
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۸:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
یا خدا هنوز کسری بودجه درست نشده یعنی به دادمون برس خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
من ارز ملی نمیخرم چون بخاطر رانت و فساد داخلی مسئولین آخرش یه عده خواص و آغازاده چپاول میکنن باقی مردم بیچاره میشن و کسی هم پاسخگو نیست نه قوای سه گانه و هیچ نهاد و ارگانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
رمز ارز ملی درواقع یه بورس دیگه است برای بالاکشیدن پول ملت توسط دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
رمز ارز ملی درواقع یه بورس دیگه است برای بالاکشیدن پول ملت توسط دولت
Iran (Islamic Republic of)
ssss
۰۸:۵۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
وقتی ریال ما بی ارزش ترین پول دنیاست
به نظرتون کسی از ارز دیجیتال ملی ایرانی استقبال میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
یکبار توی بورس جیب مردم رو خالی کردن اصلا اصلا اصلا قابل اعتماد نیستند فقط بیت کویت .از این به بعد اگه بگن ماست سفید من میگم دروغ میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
اگر هنوز از بازار بورس ایران عبرت نگرفته‌اید رمز ارز ملی بخرید!!
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
هرچیزی که مسئولین و آقازاده هاشون در اون سرمایه گذار کردن مثل خودروسازی خوبه
بقیه رو هواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
ااااااااای مردم به گوش باشید اینا باز می خوان جیب هاتون خالی کنند
تجربه بورس تجربه تلخی واسه مردم بود ولی ازون بدتر تجربه وحشتناکی واسه دولت و سیستم اقتصادی این مملکت خواهد شد
Netherlands
محمد
۰۷:۳۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
مسلما بیت کویین من نمیگا تجربه بازار بورس و تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس ایران اینو میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
احسنت تجربه ردست میگه حتی در مورد خودرو هم مسئولین گفتن مردم ماشین نخرین ارزون میشه ولی برعکس همیشه گرون میشه بورس هم مصداقی از این
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۰۷:۲۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
گول این عوضیا رو نخورید برید همون بیت کوین برید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
انقد تو بورس سر مردم کلاه گذاشتید بس نیست!؟ حالا با رمز پول ملی میخواد مردم را سر کیسه کنید
France
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سوال دارم از باشگاه چطور ما داريم به طرف ساخت رمز ارز ملي ميريم در حالي يك دونه حتي يك دونه صرافي مجاز كه مجوز داشته باشه براي خريد و فروش رمز ارز ها نداريم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
ببر افغانستان یک صرافی بخر وبعد همه چیو دوربزن .... لقمه رومسیولین دورسرافغانهاوترکیه ووومیچرخونن وبعد که فاسد میشه میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
ازاقای مصباحی مقدم بپرسی قانع میشی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۲۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
اینم نشد راه نون در اوردن و کاسبی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۲۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
مطالب بسیار سود مند و مفیدی بود // ولی درک این مطالب از حیطه مخ من بیرون بود // ولی اینحقیر داشتن طلا و سکه و خرید زمین را بهترین راه سرمایه گذاری میدانم// و سرمایه ام را برای اینجور چیزها خرج نمیکنم // از بس پولهایمان را با احداث بورس و بانکهای غیر مجاز از دستمان در اوردن // دیگه به اینجور خرفها اعتمادی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
مردم اعتمادشان به شما را بطور کامل از دست داده اند. وعده ها و دروغ ها و ناکارآمدی ها و فساد را میبینند و گرانی های کمر شکن و مشکلات و مصائب معیشتی را با گوشت و پوست و استخوان احساس میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
بازار بورس رو که به کما بردید، خواهشا این یکی رو دست از سرش بردارید.
France
غلام
۰۱:۲۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
بعد از بورس این بار میخوایین اینجوری جیب مردم رو خالی کنید؟
شک نکند ادم های دانا گول شما رو دیگه نمیخورن
آخرین اخبار