پزشک متخصص اسدآبادی :

کرونای کشنده انگلیسی بیخ گوشمان است

یک پزشک متخصص در اسدآباد گفت: کرونای کشنده انگلیسی بیخ گوشمان است و نوع جهش یافته این ویروس بسیار خطرناکتر از نمونه قبلی است.

دکترحامدصفاری متخصص داخلی و فوکایل پوینت کروناویروس در اسدآباد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، گفت:کرونای کشنده انگلیسی بیخ گوشمان است و کرونای جهش یافته بسیار خطرناکتر از نمونه قبلی است و دو ماه آینده روزهای سختی برای مقابله با ین ویروس است.

او افزود: متاسفانه گونه موتاسیون یافته کووید۱۹ (انگلیسی) به کشور وارد و در تعدادی از استان ها تشخیص داده شده است و طبق اظهارات وزیر بهداشت این گونه ویروس در تمام نقاط کشور در حال گردش است و به زودی نظام سلامت را به طور جدی درگیر خیز جدیدی از همه گیری با قدرت واگیری و شدت بیماری زایی بیشتر خواهد کرد.

این پزشک با اشاره به اینکه در خوشبینانه ترین حالت کمتر از ۴۰ درصد جمعیت ما تاکنون به کووید ۱۹ مبتلا شده اند و با توجه به اینکه شواهد معتبری بر میزان ایمن بودن مبتلایان گونه شایع به گونه انگلیسی موجود نیست ، پیش بینی کرد در یکی دو ماه آینده شرایط سختی را در مدیریت همه گیری این ویروس تجربه کنیم و حفظ آمادگی در این خصوص و به کار گیری تجربه های یک سال گذشته حائز اهمیت است.

دکترصفاری در ادامه تاکید کرد:متاسفانه سهل انگاری و ساده انگاری مردم و برخی مسئولان اجرایی در رعایت  شیوه نا مه های بهداشتی منجر به بروز خیز جدید شده و آمیختگی این خیز با بروز گونه جهش یافته شرایط پیچیده ای را برای ما رقم زده است.

او درباره مهمترین اقدامات مورد تاکید در پیشگیری از شکل گیری موج جدید بیان کرد :آمادگی بیمارستان ها در خصوص ایجاد ظرفیت پذیرش بیماران کووید،رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی در مواجهه با بیماران مشکوک و قطعی در جهت پیشگیری از ابتلای کارکنان ازاقداماتی است که می تواند منجر به پیشگیری از شیوع کرونای انگلیسی شود.

این متخصص داخلی همچنین گفت:در صورت تغییر رفتار بیماری زایی ویروس شک ابتلا به گونه جهش یافته مد نظر قرار گیرد.

دکتر صفاری درباره شواهد ابتلا به گونه جهش یافته نیز گفت:مرگ و میر در سنین پایین، افزایش درصد مرگ و میر در موارد بستری، پذیرش بیماران با حال عمومی بد و کوتاه شدن فاصله پذیرش در بیمارستان از پذیرش در بخش ICU،سیر بالینی وخیم در شرایط بستری،وجود خوشه های ابتلا در جمعیت،سوابق سفر به کشورهای دیگر و سوابق سفر به استان های درگیر در گونه جهش یافته از مهمترین این شواهد است.

او  درباره مهمترین راهبرد در پیشگیری از این ویروس نیز عنوان کرد:رعایت شیوه نامه های بهداشتی جمعیت و نظارت بر آن و چشم پوشی نکردن از هرگونه تخطی و سهل انگاری،انجام آزمایش کووید۱۹ بیماران علامت دار، رهگیری افراد در معرض تماس و انجام آزمایش کووید، کنترل رعایت ایزولاسیون و قرنطینه،هدایت مراجعان مشکوک (حتی یک علامت) از مطب ها و کلینیک های خصوصی به مراکز منتخب جهت نمونه گیری، توجه خاص به مراکز تجمعی از جمله مدارس ، سرای سالمندان و کارخانجات و  مداخلات سریع و موثر در جداسازی موارد مشکوک و مراقبت در منزل بیمارانی که در سیر بهبودی مشکل دارند از برجسته ترین این راهبردها است.

انتهای پیام /غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار