معاون امور بین الملل قوه قضاییه خبرداد؛

تلاش دشمنان ایران و عراق برای صید منافع خود در فضا‌های متشنج/زیرساخت حقوقی پیگیری انتقام سخت طراحی شد

باقری کنی گفت: دشمنان ایران و عراق تلاش می‌کنند تا در فضا‌های متشنج ماهی منافع خود را صید کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی باقری کنی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و رئیس ستاد حقوق بشر در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به سفر اخیر رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: پیام مقام معظم رهبری به عراق رسید و موضوع قابل توجه استقبال مردم عراق از رئیس قوه قضائیه بود.

وی ادامه داد: رئیس دستگاه قضا سفر خود را از محل شهادت سردار سلیمانی آغاز کرد و محل عروج این شهیدان به محل برافراشته شدن پرچم مقاومت در عراق تبدیل شد.

باقری کنی با اشاره به دیگر زوایای این سفر گفت: با خانواده معظم شهدا دیدارهای انجام شد و شاید بتوان گفت این دیدارها در این سطح کم نظیر بود، حضور یک مادر شهید که ده شهید تقدیم کرده بود از جلوه‌های این سفر بود.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بیان کرد: دعوت اقلیم‌کردستان از رئیس دستگاه قضا در خلال این سفر انجام شد اما این دعوت زمانی انجام گرفته که رئیس دستگاه قضا به آن منطقه سفر کرده بود و امکان سفر به محل دیگری جز بغداد وجود نداشت و قرار شد در فرصتهای بعدی به اقلیم کردستان هم سفر کرد.

وی با اشاره به دیدار با عشایر عراق بیان کرد: این دسته از افراد در عراق نقش تعیین‌کننده‌ای در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند و به همین دلیل از بخش های مختلف عراق تعداد قابل توجهی از روسای عشایر به هدف دیدار با رئیس دستگاه قضا به عراق آمده بودند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه تصریح کرد: دشمنان ایران و عراق تلاش می‌کنند تا در فضاهای متشنج ای که ایجاد می‌کنند ماهی منافع خود را صید کنند اما اتفاقی که در این سفر رخ داد نشان داد این سرمایه‌گذاری سنگینی که انجام داده بودند برای آن که تفاوت‌های ملت ایران و عراق را به اختلاف تبدیل کنند و آنها به نظام تبدیل شوند عملا نقش بر آب شد آورده‌ای برای سرمایه‌گذاران خود نداشت.

وی ادامه داد: مردم عراق به‌گونه‌ای شایسته از رئیس دستگاه قضا استقبال کردند کدام یک از مقامات کشورهای غربی جرأت می‌کنند که در عراق حاضر شوند؛ همچنین این سفر مانور قدرت ملت ایران و عراق بود.

باقری کنی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سردار سلیمانی اظهار کرد: یکی از سرفصل‌های مهم سفر رئیس دستگاه قضا موضوع پیگیری جنایت ترور سردار سلیمانی بود که در دو بعد این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی بار قضایی و دیگری حقوقی بود که در بعد قضایی پس از این ترور هم در تهران پرونده‌ای تشکیل شد و هم در عراق پرونده ایجاد شد و از ابتدا تعاملاتی میان دو طرف ایجاد شد و سال قبل هیئتی از عراق به ایران و از ایران به عراق رفت و تعاملات کتبی میان دو طرف به وجود آمد.

باقری چنین با اشاره به بعد قضایی این پرونده گفت: در سفر اخیر برای ارتقای همکاری‌ها در بعد قضایی تاکید آتی صورت گرفت و قرار شد کمیته تحقیق و بررسی دو طرف ایجاد شود و از طرف ایران معاون دادستان تهران و از طرف مقابل معاون دادستان عراق مسئول این کمیته انتخاب شدند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بیان کرد: مقام معظم رهبری تصریح کردند یکی از جلوه‌های بارز انتقام سخت اخراج آمریکایی‌ها از منطقه است و در این سفر در یادداشت‌هایی که به امضا رسید زیرساخت حقوقی پیگیری انتقام سخت طراحی شد.

باقری کنی با اشاره به انتقام‌سخت بیان کرد: یکی خروج نظامیان آمریکا از منطقه عراق است و دیگری درک مشترکی از امنیت و مصادیق ناامنی است.

وی ادامه داد: زیرساخت مشترک درک ناامنی میانه طرفین به درک مشترکی رسید و نکته مهم این است وقتی تو طرف به درک مشترکی برسند و با هم به این توافق برسند که در مراجع بین المللی در قبال مصادیق تروریست با یکدیگر همکار باشند یعنی هسته و سلول سالم برای ایجاد امنیت تشکیل شده است تا فضایی برای امنیت اجاره‌ای دیگران به منطقه به وجود نیاید.

باقری کنی با بیان اینکه این سفر زیرساخت حقوقی ایجاد امنیت درون زای منطقه را ایجاد کرد، گفت: تاکنون سردارسلیمانی امنیت را با ابزار‌های سخت افزاری ایجاد کرده بودند، اما این اقدام حقوقی و بستر امنیت نرم‌افزاری را ایجاد می‌کند غربی‌ها می‌خواهند جریان مقاومت را به گروه‌هایی که در حاکمیت نیستند را تروریست به نامند، اما این اقدام زیرساخت استحکام حقوقی را ایجاد می‌کند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه ادامه داد: همچنین در آینده می‌توانیم از دولت‌های دیگری دعوت کنیم تا فضایی برای آمریکایی‌ها وجود نداشته باشد در این بستر دولت‌ها باید بتوانند بستر‌های ناامنی که مهمترین آن‌ها تروریست است را شناسایی کنند.

باقری کنی تصریح کرد: انجام این اقدام هم افزایی تمام دستگاه‌ها را می‌خواهد و دارای ابعاد امنیتی بلندمدتی خواهد بود.

باقری کنی گفت: کار دستگاه قضا پیشگیری از وقوع مشکلات حقوقی است و بند های۶و ۷ تفاهم‌نامه مشترک به این موضوع اشاره دارد که اطلاع رسانی و آموزش شهروندان باید به صورت کامل انجام شود.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: یکی دیگر از اقدامات قوه قضائیه حل و فصل مشکلات پیش از آن که به موضوع حقوقی تبدیل شود است و نقش آفرینی نمایندگان حقوقی دو طرف برای آن است که مسائل حقوقی تبدیل به مشکل قضایی نشود و در صورت وقوع چنین امری نباید اجازه داد تا موضوع وارد روند های طولانی شود و بر همین اساس دو طرف تصمیم گرفتند تا در پایتخت دو کشور با استان‌های مرزی دادگاه های مخصوص مسائل اقتصادی میان دو کشور ایجاد شود تا مسائل قضایی به صورت خاص پیگیری شود.

وی گفت: دو طرف از این موضوع استقبال کردند تا برای فعالان اقتصادی مشکل ایجاد نشود.

باقری کنی درباره این یادداشت تفاهم بیان کرد» قرار نیست این تفاهمنامه بایگانی شود از همین امروز پیگیری جدی ه بین‌الملل دستگاه قضا به صورت جدی آغاز شد تا دستگاه‌های داخلی برای فعال شدن در این عرصه فعال شوند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه درباره بندهای مختلف تفاهم‌نامه گفت: یکی زندانیان و دیگری پیگیری موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی از جمله بندهای این تفاهم‌نامه بود فهرستی از زندانیان عراقی که قابلیت عفو دارند تهیه شده بود و این لیست به مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان با درخواست رئیس دستگاه قضا موافقت کردند و طرف مقابل از این ابتکار ایران استقبال کرد و رئیس دستگاه قضا ایراق ساز و کار ایجاد کرد تا آنها هم با اعطای عفو و موافق باشند.

وی ادامه داد: بند چهارم یادداشت تفاهم به انتقال محکومان و استرداد آنها اشاره دارد به دنبال این هستیم محکومان ایرانی و عراقی که قابلیت استرداد دارند به کشور خود بازگردند و امیدواریم طی روزهای آینده بتوانیم زندانیان ایرانی که در عراق هستند برای گذراندن ما بقی دوره محکومیتشآن به ایران منتقل شود.

باقری کنی گفت : این سفر و توافق هایی که انجام شد اولین دلگرمی جدی به فعالان اقتصادی ایرانی داد که دستگاه قضا پیگیر مشکلات آنها با طرف عراقی است و اگر آنها به مشکلی برخورد کنند با ساز و کاری تخصصی با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان مشکل خود را برطرف کنند

معاون امور بین الملل قوه قضائیه با اشاره به شرکت‌هایی که در ترور شهید سلیمانی نقش دارند گفت ما با طرف عراقی درباره دیگر عوامل دخیل که امریکایی نبودند بحث کردیم و عراق گفت که با کشورهای دیگر برای دریافت مستندات دخالت عاملان غیرآمریکایی مکاتباتی داشته است و ما هم از سمت خود درباره دخالت طرف‌های غیر آمریکایی اطلاعاتی داشته‌ایم و قرار شد این اطلاعات با یکدیگر مبادله شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار