گفتگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و ژاپن

آنتونی بلینکن و توشیمیتسو موتگی درباره همکاری‌های دوجانبه به صورت تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزرای خارجه آمریکا و ژاپن به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

بر این اساس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و توشیمیتسو موتگی، همتای ژاپنی وی در این تماس تلفنی نگرانی خود را درباره اقدامات تحریک آمیز چین ابراز داشتند.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای درباره این گفتگو اعلام کرد: بلینکن و موتگی در این تماس تلفنی درباره گسترش همکاری‌های دو جانبه واشنگتن و توکیو تاکید کردند. همچنین دو طرف موضوع کودتای نظامی در میانمار را مورد بررسی قرار دادند.

جزایر سنکاکو که ژاپن و چین هر دو مدعی مالکیت آن هستند، از دیگر موضوعاتی بود که وزرای خارجه آمریکا و ژاپن درباره آن به رایزنی پرداختند. دو طرف اقدامات تحریک آمیز چین در این زمینه را محکوم کردند. بلینکن در این تماس تلفنی تاکید کرد جزایر سنکاکو ذیل ماده پنجم معاهده امنیتی توکیو- واشنگتن قرار می‌گیرد و پکن حق ندارد در این زمینه ادعایی داشته باشد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۱ برای نخستین بار اصطلاح "چرخش به آسیا" را مطرح کرد. براساس این سیاست، ظهور چین در منطقه شرق آسیا تهدیدی برای هژمونی آمریکا در نیمکره غربی محسوب می‌شود و واشنگتن برای جلوگیری از ظهور یک قدرت همتراز در منطقه آسیا اقدام به اتخاذ سیاست چرخش به آسیا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار