در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سایه حمایت رئیس بورس بر سر سهامداران خرد می‌افتد؟

کارشناس بازار سرمایه در مورد لزوم تشکیل کانون سهامداران در راستای حمایت از سهامداران خرد توضیح می‌دهد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتقای جایگاه بورس در کشور گفت: واقعیت این است که در کشور ما بازار سرمایه جایگاه قوی و محکمی پیدا کرده، به خصوص بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد آزادسازی سهام عدالت که حدود ۴۹ میلیون سهامدار به بازار اضافه شد و تقریبا در هر خانه‌ای یک سهامدار وجود دارد. از این نظر کشور ما به استاندارد‌های اروپا و آمریکا در میزان سهامدار و نفوذ بازار سرمایه رسیده است. به این جهت که در ابلاغیه اصل ۴۴ و اصول اقتصاد مقاومتی بر حرکت به سمت اقتصاد مردمی تاکید شده است، اکنون لازم است که این دستاورد حفظ شود و بازار سرمایه اکنون مسیر رسیدن به این اقتصاد مردم را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: به عنوان مثال مسیری که انگلستان نزدیک به ۳۰۰ سال طول کشید تا به این ضریب نفوذ برسد، ما در ایران در حدود ۱۵ سال به آن رسیده ایم.
بیشتر بخوانید

وی افزود: وقتی تعداد سهامداران تا این حد افزایش می‌یابد، این جامعه نیازمند آموزش، حفظ حقوق و رعایت اصول حاکمیت شرکتی است. در این راستا داشتن کانون سهامداران حقیقی یک آرزوی قدیمی سهامداران است و تا کنون جایی نبوده تا سهامداران از حقوق خود دفاع کنند.

دارابی درباره اینکه چرا تا کنون استقبالی از این طرح صورت نگرفته، تبیین کرد: بسیاری از اعضای شورای عالی بورس موافق این طرح هستند. اما یک تناقض قانونی وجود دارد. در قانون بازار سرمایه مربوط به تشکیل سازمان بورس مطرح شده است که سازمان بورس موظف به حمایت و دفاع از سهامداران است و سازمان بورس براساس این قانون خود را نهاد حمایت از سهامداران می‌داند. پس اگر بخواهد به کانون حقیقی‌ها مجوز بدهد، باید این مسئولیت حمایت خود را به این کانون واگذار کند. پس از این نظر یک تناقض قانونی ایجاد می‌شود.

او افزود: مشکل دیگری که وجود دارد این است که ممکن است یک فرد سهام خود را بفروشد و از بازار خارج شود. این مورد یکی از مشکلات چالش برانگیز این طرح در سال‌های اخیر بوده است. در این خصوص پیشنهاد می‌شود که سازمان بورس کد‌های فعال در ۱۰ سال گذشته را به عنوان سهامدار حقیقی در نظر بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد الزامات این طرح بیان کرد: در این کانون الزامی برای سپرده کردن میزان خاصی از سهام شکل بگیرد تا این اطمینان وجود داشته باشد که فرد تا زمان حضور در کانون، سهامدار خواهد بود.

وی با توجه به تعداد زیاد سهامداران و سختی هماهنگی برای تشکیل این کانون اشاره کرد: در این زمینه تجربه ۴۹ میلیون نفری سهام عدالت و تشکیل کانون سهامداران سهام عدالت را داریم. به لحاظ اجرایی به اندازه کافی تجربه داریم و مشکلی نخواهیم داشت، همچون کانون‌های مختلف صنفی مثل کانون اسلامی معلمان و انجمن اسلامی کار، که به لحاظ قانونی از حقوق آن‌ها حمایت می‌کنند.

دارابی در خصوص تجربه سایر کشور‌ها در این زمینه گفت: در سایر کشور‌ها به دلیل اینکه تمام ساختار‌ها خصوصی هستند، وظیفه حمایت بر عهده کانون‌ها و شرکت‌های حقوقی است. به عنوان مثال، در آلمان دو کانون وجود دارد و به سهامدارانی که عضو می‌شوند خدمات حقوقی و اجرایی ارائه می‌دهد. اگر شرکتی هم حقوق سهامدار را رعایت نکند، از آن شرکت شکایت می‌کند.

وی در پایان درباره به سرانجام رسیدن این طرح با ریاست جدید سازمان بورس گفت: آقای دهنوی یک کارشناس قدیمی در بازار سرمایه است و طرح کانون سهامداران نیز جز برنامه‌های ایشان است. می‌توانیم امیدوار باشیم که ایشان این آرزوی قدیمی سهامداران را عملی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار