نقش آیت الله خامنه‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟

با گسترش مبارزات مردمی و ازهم‌گسیختگی ارکان رژیم، آیت الله خامنه‌ای در اول مهر ۱۳۵۷ از جیرفت به مشهد مراجعت کردند و در آن جا فعالیت‌های خود را در امر سامان‌دهی امور انقلاب و تشدید روند مبارزه ادامه دادند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با گسترش مبارزات مردمی و ازهم‌گسیختگی ارکان رژیم و ناتوانی آن در مهار روند انقلاب، آیت الله خامنه‌ای در اول مهر ۱۳۵۷ از جیرفت به مشهد مراجعت کردند و در آن جا فعالیت‌های خود را در امر سامان‌دهی امور انقلاب و تشدید روند مبارزه و پیگیری مسائل گوناگون نهضت ادامه دادند.

 
در ایام اقامت امام خمینی (ره) در فرانسه، با ارسال پیامی به همراه برخی از روحانیان مبارز مشهد، اقامت موقت امام در فرانسه را عاملی برای پدید آمدن موجی از امید و تصمیم و قاطعیت در دل مردم و نشانی از عزم و اراده راسخ امام در راه نجات امت مسلمان ایران دانستند و از ایشان تقاضا کردند دستورات لازم را برای ادامه مبارزه صادر کنند.
 
در پایان نیز خواستار بازگشت امام خمینی (ره) به ایران شدند. فعالیت‌های مبارزاتی آیت الله خامنه‌ای در مشهد در مدت اندکی شتاب بیشتری به خود گرفت و ایشان ضمن سازمان‌دهی حرکت‌ها و تظاهرات مردمی، سخنرانی‌های افشاگرانه‌ای را در اجتماعات مردم مشهد ایراد کردند. در عین حال با بیت امام (ره) و دیگر مبارزان در ارتباط و مشورت دایم بودند.
 
پیرو همین ارتباط بود که سید احمد خمینی در ۱۰ آبان ۱۳۵۷ از پاریس با آیت الله صدوقی تماس گرفت و تمایل امام خمینی (ره) برای ملاقات با وی و آیت ا... خامنه‌ای را اعلام کرد. آیت ا... خامنه‌ای در شمار روحانیانی بودند که با سخنرانی در ورزشگاه سعدآباد مشهد در اجتماع بزرگ فرهنگیان این شهر خواستار بازگشت امام خمینی (ره) و تشکیل حکومت اسلامی شدند.
 
ایشان در آخرین روز‌های آبان همراه با سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد با عزیمت به شهرستان‌های قوچان، شیروان و بجنورد و برپایی جلسات سخنرانی به تقویت جریان انقلاب در آن شهر‌ها همت گماشتند. فعالیت‌های روزافزون و تأثیرگذار آیت ا... خامنه‌ای در مشهد، مقامات امنیتی رژیم پهلوی را بر آن داشت که ایشان را دستگیر کنند. در گزارش‌های ساواک از آیت ا... خامنه‌ای به عنوان یکی از پرچمداران برجسته انقلاب در خراسان نام برده شده است.

ایشان در روز‌های ۱۹ و ۲۰ آذر ۱۳۵۷ همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی سخنرانی پرشوری در اجتماع بزرگ راهپیمایان مشهد ایراد کردند و خطبه شب عاشورا را در حرم مطهر امام‌رضا (ع) به نام امام خمینی خواندند و با این اقدام انقلابی تابوی سنتی حکومت پهلوی را که تا پیش از آن، مراسم مذکور به صورت تشریفاتی و با دعا برای محمدرضا پهلوی اجرا می‌شد در هم شکستند، همچنین ایشان در روز عاشورا تظاهرات عظیم مردم مشهد را سامان‌دهی کردند و در اجتماع بزرگ آنان به سخنرانی پرداختند.
 
ایشان در شمار روحانیانی بودند که در ۲۴ آذر در اعتراض به حمله مأموران رژیم پهلوی به بیمارستان امام رضا (ع) برنامه تحصن در بیمارستان مزبور را مطرح کردند. در مسیر حرکت آنان برای تحصن بسیاری از مردم نیز به آنان پیوستند و در شمار متحصنان قرار گرفتند. متحصنان با صدور اعلامیه‌ای ضمن تشریح جنایات عوامل حکومت پهلوی، مجازات آنان را خواستار شدند و بر سرنگونی حکومت پهلوی و بازگشت امام خمینی (ره) تأکید کردند. این اقدام آنان بازتاب گسترده‌ای یافت و اعلامیه‌های متعددی در همبستگی و حمایت از آن‌ها در سراسر ایران منتشر شد.

یک شنبه خونین مشهد

آیت ا... خامنه‌ای در ۹ دی ۱۳۵۷ به همراه عده‌ای از علمای مبارز مشهد پیشاپیش جمعیت انبوهی از مردم به منظور همراه ساختن کارکنان استانداری خراسان با جریان انقلاب به سوی ساختمان استانداری حرکت کردند. اما به رغم تلاش‌های مسالمت‌آمیز آن‌ها نیرو‌های انتظامی مستقر در استانداری به سوی مردم آتش گشودند. به دنبال آن جمعیت تظاهرکننده به خیابان‌ها ریختند و برخی ساختمان‌ها و مراکز دولتی را به آتش کشیدند. شب حادثه، علمای مشهد از جمله آیت ا... خامنه‌ای با تشکیل جلسه‌ای کوشیدند مانع درگیری و کشتار بیشتر مردم در روز بعد شوند، ولی عوامل رژیم پهلوی با قتل‌عام مردم تظاهرکننده فاجعه
 
یک شنبه خونین ۱۰ دی ۱۳۵۷ را به بار آوردند. به دنبال وقوع این حوادث، آیت ا... خامنه‌ای به همراه عده‌ای از روحانیان مبارز مشهد در محکومیت این حادثه و تداوم نهضت اعلامیه‌ای صادر کردند.

منبع؛ تقویم تاریخ خراسان از مشروطیت تا انقلاب اسلامی
 
انتهای پیام//م.ج
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار