منتقد سینما در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سینمای امروز عاری از قهرمان‌های واقعی است

مافی گفت:اعتراض ما این است که سینمای امروز عاری از قهرمان‌های واقعی است در حالی که تولید و نمایش این گونه فیلم‌ها برای مخاطب جذاب است.

رضا مافی منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص فیلم «تک تیرانداز» گفت: فیلم خوبی بود ما بعد از سال‌ها در سینما فیلمی را مشاهده کردیم که زندگی یک قهرمان را روایت کرد. قهرمانی که در جنگ پیروزمندانه عمل کرد. باید این قهرمان‌ها برای نسل جدید بازنمایی شوند. تک تیرانداز در بخش جلوه‌های ویژه خوب عمل کرده بود، اما در کارگردانی می‌توانست بهتر عمل کند.

وی افزود: داد و فریاد همه ما برای این است که سینمای امروز عاری از قهرمان‌های واقعی است در حالی که تولید و نمایش این گونه از فیلم‌ها می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. ساخت تک تیرانداز اولین قدم پس از سال‌ها است که امیدوارم همچنان اتفاقاتی که در دفاع مقدس افتاده را بیشتر روایت کنیم.

این منتقد رسانه ادامه داد:بازی‌ها در این فیلم خوب بود بازی آقای دیرباز و نوجوان این فیلم خوب بود، اما بازی هنرمندان عرب زبان یه مقدار اغراق آمیز بود که می‌توانست نرم‌تر باشد. در رابطه با کارگردانی هم باید بگویم که کارگردانی صحنه‌های جنگ خوب بود. اما در صحنه‌های دراماتیک که شخصیت‌ها مدام در حال گفتگو بودند می‌توانست بهتر باشد.

ابلق ماجرا را به درستی روایت نکرد

مافی همچنین درباره فیلم ابلق گفت: فیلم ابلق خانم آبیار فیلم خاصی است. ابلق را جلوتر از آثار قبلی ایشان نمی‌دانم. به لحاظ مضمون به نظر من فیلم خیلی حساسیت برانگیزی است، زیرا ماجرای ظلم به خانم‌ها را نشان می‌دهد اما در اواخر، فیلم به سمت جنبشی کشیده می‌شود که یک مقدار خطرناک است.

وی بیان کرد: باید در نظر داشت که ظلم به زنان درتاریخ‌ و در تمام سرزمین‌ها اتفاق افتاده و نمی شود آن را کتمان کرد. اما ابلق روایت یک منطقه خیالی زیر یک شهربازی است که این اتفاق مهیب در آن رخ می‌دهد و یک مردی که نماینده همه است که انگشتر عقیقی که در دست کرده و تسبیحی که به دستش گرفته، ذیل پرچم ایران این کاررا انجام می‌دهد و دست آخر همه زن‌ها در کنار همدیگر می‌گویند این اتفاق افتاده و همه ما این ظلم را تجربه کردیم و نهایت آن زن را به خاطر ملاحظات سرکوب می‌کنیم. اما به نظر من حداقل باید این زن در آخر می‌ایستاد و یک فعلیتی از خود نشان می‌داد.

این منتقد سینما ادامه داد:از نظر من فیلم نتوانست لبه ماجرا را به درستی روایت کند البته که به لحاظ کارگردانی و سینمایی فیلم خوبی است و به لحاظ پرداخت شخصیت‌ها تا یک سوم پایانی خوب پیش رفته است، اما در یک سوم پایانی به سمت شعار دادن و حرف‌های سیاست زده پیش می رود و این نقیصه‌ای است که ما در همه فیلم‌های امسال مثل بی همه چیز و شیشلیک و ابلق مشاهده کردیم. به نظر من کارگردان‌ها خیلی لجام گسیخته مسائل سیاسی رو مطرح کنند و در عین حال نمی‌توانند انتقادی کنند.

وی بیان کرد:متاسفانه باید بگویم که در مورد شیشلیک بسیار عصبی هستم به این خاطر که فیلمی بسیار توهین آمیز به مخاطب است نه به این خاطر که آقای ژوله نوشته و آقای مهدویان کارگردان است نه. بلکه به این خاطر که ارزشی برای مردم ایران و طبقه کارگر قائل نیست.

مافی در انتها گفت:در مورد فیلم بی همه چیز هم باید بگویم که اقتباس، اقتباس جانداری است، اما در جایی که کارگردان می‌خواهد از این مرحله اقتباس عبور کند، فیلم ضعیف می‌شود.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار