مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور:

خانه‌های خلاق، بستر رونق کسب‌وکار‌های فرهنگی را فراهم می‌کند

کرمی گفت: خانه‌های خلاق، بستری نوآورانه و پویا را برای رونق کسب‌وکار‌های خلاق و فرهنگی ذیل یک چتر حمایتی فراهم می‌کنند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در نشست «بررسی چالش‌ها و آینده شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق»، به اجزای زنجیره ارزش و نوآوری، در این حوزه اشاره کرد و گفت: در این زیست‌بوم ۲۶ شتابدهنده تخصصی، ۲ تسهیل‌گر، ۴ ستاد توسعه فناوری، ۱۱ سازمان و نهاد، ۲۷ مرکز رشد و نوآوری، ۱۱ سرمایه‌گذار خطرپذیر نقش‌آفرینی می‌کنند. همچنین ۱۴ جشنواره و رویداد در سطح ملی و بین‌المللی، ظرفیت دیگری برای معرفی و رونق هرچه بیش‌تر کسب‌وکار‌های این حوزه به شمار می‌رود.

او با اشاره به شکل‌گیری خانه‌های خلاق و شتابدهنده‌های تخصصی این حوزه، در راستای توسعه زیست‌بوم این کسب‌وکار‌ها ادامه داد: کارخانه‌های نوآوری که بستری برای رشد ایده‌های نوآورانه و تولید محصول و خدمات نوآورانه هستند، گام‌های خوبی را در توسعه کسب و کار‌های دانش‌بنیان و فناور برداشته‌اند که اثرات مطلوب آن را در اقتصاد و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شاهد هستیم. خانه‌های خلاق نیز بستری نوآورانه و پویا را برای رونق کسب‌وکار‌های خلاق و فرهنگی ذیل یک چتر حمایتی فراهم می‌کنند.

کرمی با اشاره به توجه به جایگاه صنایع خلاق و فرهنگی به عنوان یکی از ستون‌های پیشرفت کشور گفت: با شکل‌گیری کارگروه شرکت‌ها و صنایع خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه حمایت از این کسب‌وکار‌ها فراهم شد. اما از آن‌جایی‌که این شرکت‌ها امکان دانش‌بنیان شدن نداشتند، برنامه توسعه زیست‌بوم صنایع خلاق با هدف حمایت آن دسته از شرکت‌هایی که ماهیت خلاقیت و نوآورانه داشتند، اما از پیچیدگی فناورانه برخوردار نبودند اجرایی شده است و با جدیت به پیش می‌رود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، با اشاره به گردش مالی ۲۷۰۰ میلیارد دلاری صنایع خلاق و فرهنگی ادامه داد: طبقه‌بندی‌های مختلفی، بر اساس معیار‌های گوناگون، به دسته‌بندی صنایع خلاق و فرهنگی پرداخته است که آنکتاد و یونسکو در یک دسته‌بندی، گروه‌های مد و لباس، بازی‌های ویدئویی، صنایع دستی، اسباب‌بازی، فیلم، رادیو و تلویزیون، موسیقی، انتشارات، نرم‌افزار، تبلیغات، معماری و طراحی را ذیل گروه صنایع خلاق قرار داده است.

تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش صنایع خلاق و فرهنگی

کرمی یکی از چالش‌های جدی صنایع خلاق و نرم را عدم به وجود آوردن یک زیست‌بوم صنایع خلاق و تکمیل زنجیره ارزش از ایده تا محصول و بازارسازی آن دانست و افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه زیست‌بوم صنایع خلاق به دنبال ایجاد اکوسیستم است که در آن محصول و خدمت خلاق تولید و به سمت بازار‌های جهانی سوق داده شود.

او با تأکید بر اینکه صنایع خلاق و فرهنگی نه تنها هزینه‌بر نیست، بلکه ثروت‌زا و اشتغال آفرین است ادامه داد: بر همین اساس، یک نقشه راه برای صنایع خلاق و فرهنگی طراحی شده است تا فعالان نوآور و خلاق این حوزه بتوانند در این مسیر گام بردارند و از حمایت‌های لازم برخوردار شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار