بلینکن، چین را مسئول بی‌ثباتی در منطقه هند و اقیانوسیه دانست

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی ضمن اتهام‌زنی به پکن، چین را مسئول اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه هند و اقیانوسیه توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا در اولین گفت و گوی تلفنی با همتای چینی خود، پکن را مسئول بی ثباتی در منطقه هند و اقیانوسیه دانست.

بنا به اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن به یانگ جیچی، عضو دفتر سیاسی حزب چین گفت که ایالات متحده مسئولیت فعالیت‌های بی ثبات کننده در منطقه هندو-اقیانوسیه را متوجه چین می‌داند.

ند پرایس درباره محتوای گفت و گوی مقامات آمریکا و چین گفت: بلینکن تأکید کرد که ایالات متحده به دفاع از حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک، از جمله در مسئله سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ ادامه خواهد داد و چین را تحت فشار قرار داده تا در محکومیت کودتای نظامی در برمه به جامعه بین المللی بپیوندد.

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که واشنگتن با متحدان و شرکای خود در دفاع از ارزش‌ها و منافع مشترک همکاری خواهد کرد تا جمهوری خلق چین را مسئول تلاش‌های خود برای تهدید ثبات در هند و اقیانوس آرام، از جمله در تنگه تایوان بداند. من به طور شفاف عنوان کردم ایالات متحده از منافع ملی خود دفاع، برای ارزش‌های دموکراتیک خود ایستادگی خواهد کرد و پکن را به دلیل سوء استفاده از نظام بین المللی مسئول می‌داند.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا درست یک روز پس از اولین سخنرانی سیاست خارجی جو بایدن عنوان شد. سخنرانی که در آن رئیس جمهور آمریکا، چین را "جدی‌ترین رقیب" کشورش توصیف کرد و متعهد شد هر جا پای مصلحت آمریکا در میان باشد، با پکن همکاری کند.

آمریکا در پرتو چنین رویکردی روز پنج شنبه اولین ناو جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داد. ستوان جوئی کیلی، سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی ارتش در این باره گفت: حمل و نقل کشتی از طریق تنگه تایوان نشان دهنده تعهد آمریکا  به آزادی منطقه هند و اقیانوس آرام است. ارتش آمریکا به پرواز، قایقرانی و فعالیت‌های خود در هرجایی که قانون بین المللی اجازه می‌دهد، ادامه خواهد داد.

پکن دریای جنوب چین را بخشی از قلمرو حاکمیتی خود می‌داند، اما در نقطه مقابل آمریکا آن را به عنوان یک آبراه بین المللی می‌شناسد و به طور مداوم با اعزام ناو جنگی به منطقه به گشت زنی و مانور نظامی ادامه می‌دهد. دریای جنوب چین تنها گوشه‌ای از فهرست بلند بالای اختلافات واشنگتن و پکن است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
reza
۱۰:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
هی آنتونی بلینکن : اقدامات بی ثبات کننده؟؟؟والا جهان بین الملل در عرصه سیاسی-نظامی شاهد است که هر کجای کره زمین که ارتش سنتکام آمریکا حضور پیدا میکند جنگ و قتل و کشتارهای دسته جمعی و هارمونی خون ریزی نواخته میشود.....اگر شما این منطقه را ترک کنید کشورهای منطقه اقیانوسی و هندوچین خودشان براحتی مسائل را حل وفصل خواهند کرد شما برگردید به همان طرف کره زمین که از همان طرف آمده اید یعنی مرزهای بین المللی تعیین شده ی ایالات منفرده از سوی سازمان ملل.....
حقوق بشر؟؟؟؟منظورت تعریف حقوق بشرآمریکائی است؟؟؟یعنی:: حقوق بشر = شلیک گلوله به سینه زنی که فعال ضدجنگ بود و جواب اعتراضش را جلوی درب ورودی مجلس با شلیک گلوله دادید؟؟؟یا روزنامه نگار سیاهپوستی که برای دیدار خانواده اش هنگام ورود به فرودگاه زندانی کردید و به دستان و پاهایش دستبند الکترونیک زدید؟؟ یا اینکه سیاهپوستان بیگناه را در کف خیابان های ایالات منفرده با شلیک گلوله به قتل میرسانید حتماً جورج فلوید یادت هست نه؟؟؟ ارزش های دموکراتیک منظورت تعریف دموکراسی است؟؟؟؟آیا وقایع دموکراسی آمریکائی یعنی ششم ژانویه را میگوئی؟؟همان جریان دموکراتیک دموکراسی آمریکائی که نتیجه اش مراسم تحلیف با پوشیدن جلیقه های ضدگلوله و توپ وتانک و پلیس و نیروهای گاردملی و واکنش سریع با چندین لایه سیم خاردار و تورهای آهنی و جداول بتنی برگزار شد؟؟؟مراسم جوبایدن که یادت هست؟! یادت نیست؟؟؟؟تمام موارد اظهارات سخیف شما فقط بوی مداخله در امور دیگران میدهد در حالیکه بدون حضور ارتش سنتکام آمریکا در هر منطقه ای از جهان که باشد فرقی نمیکند والا کشورهای دارای مشکل خودشان بدون دخالت بیگانگان قادرند با گفتگوهای سازنده مشکلاتشان را بدون خون ریزی و بدون جنگ و کشتارهای دسته جمعی براحتی حل و فصل کنند هر کجا که شما آمریکائیها با متحدان سنتی خود(ناتو) قدم گذاشتید حاصلی بجز ویرانی و جنگ و کشتارهای دسته جمعی نداشته....نمونه های اثبات شده جهانی و بین المللی جنگ ایران و عراق(8سال) جنگهای نیابتی در سوریه - عراق - افغانستان - یمن به مدت سالهای متوالی که کمترین مدتش 8سال است و هنوز هم ادامه دارد........................
آخرین اخبار