وقتی موج مشکلات جانبازان اعصاب و روان بالا می گیرد

سال هاست که جانبازان اعصاب و روان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و مسئولان مربوطه باید اهتمام ویژه ای به این گروه آسیب پذیر جامعه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بریده بریده صحبت کردن و آشفتگی اش در صدایش ملموس بود به طوری که از پشت تلفن تمام تلاشش را می کرد که لب کلام و حق مطلب را ادا کند.

خواسته زیادی نداشت فقط در طلب حقی بود که درمان دردی شود که یادگار جنگ هشت ساله بود.

امیر، مردی میانسال که آثار جنگ نه تنها در جسم زخم خورده اش بلکه در صدای پر غصه اش هم به وضوح مشهود بود.

برای بیان مشکلش فقط به چند جمله اکتفا کرد و گفت:" جانباز پنجاه درصدمو تو یکی از بیمارستانایی بستری هستم که نه تنها منو بلکه بیش از پنجاه تا از جانبازای اعصاب و روان رو می خوان مرخص کنن که علتشم دقیق به ما نمیگن و نمیدونیم به خاطر بدهی های بنیاد شهید به یکی از شرکت های بیمه ای هستش یا چیز دیگه ای و ما هم به خاطر این موضوع نگرانیم."

این تنها گوشه کوچکی از مشکلات جانبازان اعصاب و روان است که اغلب آن ها خواسته زیادی ندارند جز یک چتر حمایتی.


بیشتر بخوانید


در سال های اخیر بود که برخی از رسانه ها به مشکلات جانبازان اعصاب و روان با یکی از شرکت های بیمه ای پرداختند و عنوان کردند که این افراد از خبر ترخیص غیرمنتظره شان از طرف برخی از بیمارستان ها گلایه هایی دارند و هنگامی که این موضوع را با بیمه مربوطه مطرح می کنند می گوید که بنیاد شهید به ما پول نمی دهد و از طرفی دیگر هم، بنیاد می گوید ما پول را پرداخت کرده ایم.

برخی از این جانبازان اعصاب و روان تاکید کردند: بنیاد شهید قبلاً با بیمه دیگری قرارداد داشت و آن بیمه هم هزینه‌ها را از منابع دیگر استفاده می‌کرد که آن هم بنا به مشکلاتی که به وجود آمد دیگر تمدید نشد و در حال حاضر، یک شرکت بیمه ای دیگر طرف قرار داد بنیاد است که متاسفانه آن هم ضعیف عمل می‌کند.

وقتی موج مشکلات جانبازان اعصاب و روان بالا می گیرد

سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با بدهی های معوقه بنیاد شهید و بودجه اختصاص یافته به آن اظهار کرد: باید از مسئولان دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور تشکر کنم، چراکه از بودجه بنیاد شهید به صورت جدی دفاع کردند و در حال حاضر، بودجه بنیاد شهید واقع بینانه و عملیاتی است. در حقیقت، زمانی که ما وارد بنیاد شهید شدیم، این بنیاد ۸ هزار میلیارد تومان بدهی معوق داشت که خوشبختانه، بخش عمده‌ای از آن برطرف شد و البته باید خاطرنشان کرد که هرچه ما در خدمت جامعه ایثارگری انجام دهیم در مقابل مناعت طبع و عزت نفس این عزیزان قطره ای بیش نیست.

وی بیان کرد: قانون وظایفی را برای بنیاد شهید وضع کرده است، به طوری که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که با مصوبه مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل می‌شود، سعی کرده‌ایم همه مسائل و عقب‌ماندگی هایی که پیش از این انجام نشده را در قانون بودجه ببینیم و در نظر بگیریم که طبق ماده ۳۸، اگر معوقاتی در قانون دیدیم، باید رایزنی‌های خود را با مجلس داشته باشیم.

اوحدی تصریح کرد: در خصوص شهریه مراکز آموزشی فکر می کنم که بودجه سال ۱۴۰۰ بنیاد شهید با پشتیبانی دستگاه‌های مجریه و مقننه اتفاق افتاد و وظیفه بنیاد شهید این است که مسیر را برای رسالت بزرگ و مهم بنیاد شهید که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است هموار کند، چون هر اقتداری که امروز در جامعه داریم، از برکت فرهنگ ایثار و شهادت است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما بر اساس قانون جامع خدمات رسانی به خانواده ایثارگران تلاش کردیم و در بودجه ۱۴۰۰ هم نوع نگاهمان این است که مادران بزرگوار و همسران شهدا به دلیل کهولت سن و نبود خدمات پشتیبانی در منزلشان بتوانند از این حق پرستاری برخوردار شوند که امیدواریم با حمایتی که مجلس از بودجه بنیاد شهید خواهد داشت، مسیر برای ارائه این خدمات هم فراهم شود.

وی ادامه داد:خوشبختانه با تلاش سازمان برنامه و بودجه و پشتیبانی دولت از بنیاد شهید، امروز مشکلی در بیمه نداریم و در خصوص جانبازان عزیز اعصاب و روان هم باید گفت که با تلاش ویژه ای که در بنیاد شهید صورت گرفته است ۱۲۰۰ تخت از ۱۰ هزار تخت و به عبارتی ۱۰ درصد از تخت‌های تخصصی مربوط به عزیزان بیماری است که با مشکلات اعصاب و روان درگیر هستند و این تخت ها نیز در اختیار بنیاد شهید است و اعلام آمادگی می‌کنیم که پذیرا و میزبان جانبازان عزیزمان باشیم.

وقتی موج مشکلات جانبازان اعصاب و روان بالا می گیرد

اوحدی تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که عزیزان جانباز ما در حوزه پیگیری درمان خود با مشکل مواجه شوند و امروز اعلام می‌کنم با حمایتی که از بیمه مذکور شده و پشتیبانی که سازمان برنامه و بودجه داشته‌اند، خوشبختانه حدود ۹ هزار مرکز درمانی با این بیمه قرارداد دارند و حتی اگر عزیزانی در بعضی از شهرها که مراکز درمانی آن ها تحت قرارداد نباشد تصمیم بگیرند که به مراکز خارج از طرف قرارداد با بیمه مراجعه کنند، بنده این قول را می‌دهم که ظرف ۴۸ و حداکثر تا ۷۲ ساعت هزینه‌های درمانی این عزیزان توسط بیمه پرداخت شود و اگر عزیزی در هر استانی با مشکل مواجه است، تقاضا می‌کنم حتما به بنیاد شهید مراجعه کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز خوشبختانه موفق شدیم در تقریبا همه مراکز بنیاد شهید، شعبه شرکت بیمه ای مذکور را برای انجام خدماتی که حق جامعه ایثارگری است، مستقر کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتض فرخ
۰۳:۲۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
سلام جانباز ۱۵ درصد هستم که بیماریهای صعب العلاج روانی ریوی قلبی دیابت دارم وتمام دکترها برای حق پرستاری من نامه دادند در تاریخ 30/6/1400کمیسیون رفتم فقط ریه منو نگاه کردن و ردم کردن دیگه به چیزهای دیگه اعتنا نکردن از دست کمسیون پزشکی شکایت دارم من اکسیژنم انقدر پایین میاد که به حالت اغما میرم سه تا فنر تو قلبم هست کمر درد دارم به پاهام زده فلجم کرده راه نمیتونم برم همیشه خونه بستری هستم بدادم برسید. چرا بنیاد به آدمهای سالم پرستار داده به من نمیده با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی فرخ
۰۳:۱۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
با سلام جانباز ۱۵ درصدم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مظلومترین قشرجامعه جانبازان پنج درصدی بدون بالینی هستند...که فقط با دومیلیون تومن معیشت ماهانه...زندگی میکنند.. ..شجاعترین فرزندان همین مردم..با سن کم..با اقتدار...جبهه های جنگ را حفظ نمودند...و اما حالا...درمانده و مریض درسن بالا...درکنج خانه هاشان...به انتظار مرگ نشسته اند...تا همچنان به جبهه نرفته ها...خوش باشند.
Iran (Islamic Republic of)
بهلول
۱۵:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
بنده دو بار مجروح شدم هر دوبار هم ترکش و موج انفجار و و هر دو بار شیمیایی شدم به بدبختی سال گذشته، تونستم به کمسیون بدم اونم با این همه پرونده فقط 15 درصد بهم زدن
موندم ...الان با این همه بدبختی نه توان کار دارم نه درآمد
حد اقل ماهی هم بالای 2ملیون هزینه پزشکی خودم است
در روستا که زندگی میکنم نه میتونم از بیمه تکمیلی استفاده کنم چون شهرستان هم نمایندگی بیمه دی را نداره خدا به داد
تمام جانبازانی که سرایت مرا دارن برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام، خدا حفظ کنه خانواده شهدا و ایثارگران
یه عده گیر میدن به سهمیه ای که به این افراد داده میشه، توی قران نوشته یه عده موقع جنگ قایم میشن و بعد از پیروزی میان و غنیمت و سهم میخوان و اگر بهشون ندی غرغر میزنن. این مسئله زمان پیامبر هم بوده و نباید به حرف این افراد توجه بشه. من خودم خانواده این عزیزان نیستم و بیکارم،ولی انصاف دارم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
کاش بتونیم بیشتر راهشون رو ادامه بدیم،
شاید برخی از این بزرگواران در اجتماع چتر حمایتی ندارن، از باشگاه خبرنگاران تقاضا میشه این موضوع رو پیگیری کنه، آخه ما دو روز بابت کرونا زندانی شدیم نزدیک بود منفجر شیم، اینا که عمر عزیزشون رو زندانی اند و گله‌ای هم ندیدیم ازشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
اینها سرمایه های کشورند چرا رسیدگی نمی شه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
۳۳ درصد جانباز اعصاب و روان هستم آزاده هم هستم هیچی نمی خواهم. فقط پول یک نسخه برای رماتیسم ۴۲۰ هزار تومان پرداخت کردم. بیمه نه پولشو داد نه درصدی از مبلغ. اسمشم رومون گذاشتن یادگار جنگ. یکی از آرزوهام سلامتی و طول عمر برای رهبر هست. برای خاک و وطن و ناموس رفتم بازم میرم ولی دلم میسوزه و حالم خوب نیست دلگیرم ... مسئولین از خون شهدا بترسید...
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۳۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
من خودم وهیچیک از افراو خانواده ام حانباز نیستیم ولی خواهش میکنم از مسولین کشور که به این حانبازان رسیدگی شود زیرا اینها خیلی گردن این کشور حق دارند لطفا اینها را فراموش نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
خواهشا تحریکشون نکنید نمیخوایم کمک دیگه ای بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۱:۰۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
اونوقت کل مردم میان میگن سهمیه های ایثارگر و جانبازان و شهدا داخل کنکور نا عدالتی هست
شما چه میدونی چه می‌گذرد توی خونه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
بله ناعدالتی است چون بجای اینکه خرج بچه های جانبازها بکنن تا برای کشورشون افراد خبره ای بشوند با یه درصد می خواهند بهشون فقط صندلی بدن اونجا هم سریع همه متوجه میشن کی با سهمیه اومده و آبرو خود طرف و خانوادش میره چون نگاه دیگری بهش میکنن!
آبروی شهید و جانباز بردن پیش مردم خوبه یا اینکه خرجشون بکنن تا بهتر بتونن به امکانات آموزشی دسترسی داشته باشند و خودشون بدون سهمیه به بهترین دانشگاه ها بروند؟
از اساس این شیوه تربیتی امتیازات خاص دادن به بچه ها اشتباهه چون باعث میشه انگیزشون برای تلاش و کار در آینده از بین بره دیگه این آدم سهمیه ای فکر میکنه با یک سهمیه همه چیز براش حاضر و آماده است و دلیلی برای پیشرفت کردن نمیبینه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
توی قران نوشته منافقان موقع جنگ قایم میشن و وقتی جنگ تموم میشه میان و درخواست پول و غنیمت میکنند.
توی زمان پیامبر هم این حرفا و این امتیازات بودش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام به این اقای اوحدی خدا وکیلی هر کس دست رسی داره بگه تو این قرار دادهای بیمه تکمیلی جهت این داغ دیدها هزینه دندان پزشکی عینک دیده شود مگه خودت نمی گی کهولت سن مشکل نا عینک دندون است که تو قرارداد بیمه نیست فکر اساسی این هست ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
مادر شهید ۲۴سال از فرزند بیمار اعصاب و روانش که ناشی از موج انفحار بود نگهداری کرد و هیچ چشم داشتی از بنیاد و هیچ ارگان دیگر نداشت. ..حتی هیچ گاه شکایتی نداشت ودرسال ۸۹فرزند جانباز ش فوت شد . وایشاان در فراغ دو فرزند یکی شهید مفقودالاثر و ......بیمار اعصاب و روان ...مادران غمدیده شهدا صبورند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
الهی بمیرم برای این مادر. خدا صبر بده. مادر جان الهی سلامت باشی الهی دلت آروم بگیره...
آخرین اخبار