امیر سرتیپ نامی:

«ذوالجناح» وزن ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی را ارتقا بخشید

رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز رهبردی جمهوری اسلامی ایران ماهواره "ذوالجناح" را موجب افزایش وزن ژئوپلیتیک ایران در عرصه فضای خارج از جو عنوان کرد.

به  گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ محمدحسن نامی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «رویداد» در خصوص دستاورد علمی درپی ارسال ماهواره «ذوالجناح» در ایام الله دهه فجر، اظهار کرد: وقتی از نقطه ژئویی زمین حرکت می‌کنیم، جو تا صد کیلومتر ادامه دارد و این فضا به کشور‌ها تعلق دارد.

وی افزود: در زبان فارسی هم به این فضا و هم به ۱۰۰ کیلومتر بعدیِ آن فضا اطلاق می‌کنیم.

امیر نامی با اشاره به اینکه هدف ایران حضور در فضای ماورای جوی است، ادامه داد: این حضور قدرتی است، ولی در معاهده‌ای که بین کشور‌ها به امضا رسیده است، خط صد کیلومتر نخست مد نظر است.

وی با اشاره به لایه‌های جوی مختلف، گفت: در لایه نخست ماهواره‌های سنجش از دور قرار می‌گیرند و تا ارتفاع ۲۴ هزار کیلومتری که مدار ارتفاع متوسط قرار دارد، مختص ماهواره‌های ناوبری است.

امیرنامی سطح سوم را تا ۳۶ هزار کیلومتری فراجو خواند و لایه بعدی را نیز از این سطح تا ۴۰ هزار کیلومتری عنوان کرد: بالاترین ارتفاع را در بر می‌گیرد و اشاره داشت که ماهواره‌های قرار گرفته در این قسمت، هر یک در جهتی خاص به خود می‌چرخند.

وی گفت: ماهواره‌های سنجش از دور در جهتِ قطبینِ زمین گردش می‌کنند و هر دوری که می‌زنند، ۹۵ تا ۱۰۱ دقیقه به طول می‌انجامد.

امیر نامی ادامه داد: ماهواره‌های ناوبری نیز کل زمین را پوشش می‌دهند و ماهواره‌هایی که در لایه ژئو قرار می‌گیرند، در جهت خط استوا می‌چرخند.

رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز رهبردی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ماهواره‌های لایه ژئو با ماموریت انتقال اطلاعات صوتی و تصویری در سراسر جهان فعال هستند و لایه ارتفاع بالا نیز ماهواره‌هایی با ماموریت جاسوسی و نظامی را در خود جای می‌دهند.

امیر نامی گفت: جمهوری اسلامی توسط ستاد برکت امام (ره) واکسن ضد کرونا را تولید کرده است که وزن ژئوپلیتیک کشور را بسیار در سطح جهان بالا برده است.

وی افزود: نیروی هوافضای سپاه پاسداران هواپیمای مدرن بدون سرنشین امریکا را هدف قرار داده است که هواپیمایی فوق پیشرفته بود و شاید از فضای بسیاری کشور‌های جهان حرکت کرده تا به ایران رسیده است.

امیر نامی با اعلام اینکه این هواپیما در حال گذر از کشورها، احتمالا اطلاعات آن‌ها را جمع آوری کرده که یا آن‌ها در شناخت این شی، جرئت نکرده‌اند آن را بزنند و یا قدرت این کار را نداشته‌اند، افزود: زدن این هواپیما وزن ژئوپلیتیک ما را بسیار بالا برده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
درود
آخرین اخبار