یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

شهریور ۱۴۰۰ آغاز پروژه حق آبه مرزی ایران و افغانستان

مدیر کل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو از آغاز پروژه حق آبه مرزی ایران از افغانستان در شهریور ۱۴۰۰ خبر داد.

عیسی بزرگ زاده مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقشه برداری از حق آبه رودخانه مرزی هیرمند گفت: حق آبه رودخانه مرزی هیرمند براساس معاهده سال ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان به امضا رسیده که این تفاهم نامه از نظر دو کشور جاری است.

۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال سهم ایران از آب سد کجکی

او ادامه داد: بر این اساس ما در حال نسب سازه‌هایی هستیم که بتوانیم از این کشور حق آبه را دریافت کنیم به طوری که معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال از آب سد کجکی این رودخانه سهم کشورمان باشد.


بیشتر بخوانید


بزرگ زاده تصریح کرد: قرار است یک هیئت از کشور افغانستان در منطقه سیستان و بلوچستان برای اجرای این کار حضور پیدا کنند.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در خصوص نقشه برداری از طرح حق آبه رودخانه هیرمند گفت: در واقع هدف از اجرای این طرح، نقشه برداری است تا ما بتوانیم طراحی و اجرای خود را از روی نقشه‌های توپوگرافی انجام دهیم.

او ادامه داد: به طور کلی ما برای انجام هر کاری نیاز به نقشه داریم و حال برای این پروژه هم نیاز به اجرای نقشه و پروژه بودیم که قرار است بعد از انجام نقشه کشی که حدودا یک الی دو ماه کار می‌برد، آن را اجرایی کنیم.

بزرگ زاده اضافه کرد: خوشبختانه بودجه اجرای این طرح هم فراهم شده است و این مسئله هم برای ایران و هم برای طرف افغانستانی حائز اهمیت است و دو طرف باید مطمئن باشند که حق‌آبه داده و دریافت می‌شود.

مدیر کل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: امیدواریم این پروژه بعد از انجام طراحی، شهریور ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار