اردوغان: شاید زمان اصلاحات دوباره قانون اساسی ترکیه فرا رسیده باشد

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید در صورت توافق با متحدان هم‌حزبی خود، اصلاحات تازه در قانون اساسی این کشور در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور ترکیه از احتمال تغییر در قانون اساسی این کشور سخن گفت.

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه گفت حزب حاکم حزب عدالت و توسعه و متحدان ملی گرای آن ممکن است کار برای تهیه قانون اساسی جدید را آغاز کنند. این در حالی است که کمتر از چهار سال از اصلاحات در قانون اساسی ترکیه برای اعطای اختیارات بیشتر به دولت اردوغان می‌گذرد.

اردوغان پس از جلسه کابینه در آنکارا گفت: شاید زمان آن فرا رسیده است که ترکیه بار دیگر در مورد قانون اساسی جدید بحث کند.

او افزود: اگر با متحدان خود به تفاهم برسیم، ممکن است در دوره آینده برای ایجاد قانون اساسی جدید بسیج شویم. تلاش‌ها باید شفاف و با مردم به اشتراک گذاشته شود.

رئیس جمهور ترکیه با یادآوری کودتای سال ۲۰۱۸ این را هم گفت که هر چقدر هم تغییر کنیم، اما باز نمی‌توان نشانه‌های کودتا را که بر روح قانون اساسی ما وارد آمده، پاک کرد.

مردم ترکیه در سال ۲۰۱۷ به تغییرات قانون اساسی رای مثبت داده بودند و این کشور به رغم واکنش شدید احزاب مخالف و منتقدان از یک دموکراسی پارلمانی به یک سیستم ریاست جمهوری اجرایی سوق داده شد. اردوغان طبق سیستم جدید در سال ۲۰۱۸ با اختیارات گسترده اجرایی که احزاب مخالف آن را "یک رژیم یک نفر" توصیف کردند، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. حزب عدالت و توسعه و متحدان حزب جنبش ملی گرا آن از این سیستم دفاع کرده و گفته اند که این یک دستگاه دولتی ساده است.

چندی پیش یک تحلیلگر حقوقی دانشگاه «گِنت» بلژیک پیش‌بینی کرد دولت ترکیه احتمالاً به دنبال برگزاری یک انتخابات زودهنگام تا قبل از سال ۲۰۲۳ خواهد بود تا از این کانال به اردوغان اجازه دهد برای سومین دوره نامزد انتخابات شود. پیش بینی که رئیس جمهور ترکیه آن را قویا رد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار