ارتش میانمار حالت فوق‌العاده اعلام کرد

ارتش میانمار پس از بازداشت شماری از مقامات، در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه العربیه، ارتش میانمار پس از بازداشت رئیس حزب حاکم و دیگر مقامات دولتی در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

ارتش میانمار همچنین اعلام کرد قدرت برای یک سال به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش منتقل شده است. ارتش میانمار علت بازداشت مقامات ارشد حزب حاکم را  «تقلب گسترده» در انتخابات پارلمانی اخیر عنوان کرد.

سخنگوی حزب حاکم «اتحادیه ملی برای دموکراسی» میانمار بامداد دوشنبه اقدام ارتش در بازداشت رئیس جمهوری، نخست وزیر و شمار دیگری از مقامات ارشد را تائید کرد. میو نیونت اعلام کرد که «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب و مشاور دولت (معادل نخست وزیر) به همراه «وین مینت»، رئیس جمهوری و شمار دیگری از مقامات ارشد این کشور واقع در جنوب شرق آسیا، در یک یورش در ساعات اولیه صبح امروز به وقت محلی بازداشت شدند.

پارلمان جدید میانمار بنا بود امروز برای نخستین بار از زمان برگزاری انتخابات سراسری در ماه نوامبر سال گذشته میلادی تشکیل جلسه دهد، انتخاباتی که با پیروزی چشمگیر حزب سوچی در برابر یک حزب طرفدار ارتش و طرح ادعای تقلب در آرا از سوی ارتش همراه بود. با این حال، کمیسیون انتخابات این کشور ادعای تقلب را رد کرده و خاطر نشان ساخت که هیچ گونه اشتباه بزرگی روی نداده که بر اعتبار آرای انتخابات تاثیر بگذارد.

افزایش تنش میان دولت و ارتش پر نفوذ میانمار طی روز‌های اخیر باعث بروز نگرانی نسبت به وقوع کودتا شده بود. ارتش که طبق قانون اساسی این کشور، یک چهارم کرسی‌های پارلمان و کنترل سه وزارتخانه اصلی در دولت سوچی را در اختیار دارد، روز شنبه تاکید کرد که به حفاظت و تبعیت از قانون اساسی می‌پردازد و طبق قانون عمل می‌کند.

سوچی ۷۵ ساله و برنده جایزه صلح «نوبل» که در سال ۲۰۱۵ میلادی در پی بیش از یک دهه حبس خانگی به قدرت رسید، به خاطر مبارزات خود برای دموکراسی در ابتدا از حمایت جامعه بین الملل برخوردار بود با این حال طی سال‌های اخیر و به دنبال پشتیبانی از عملیات وحشیانه ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمانان «روهینگیا»، وجهه بین المللی خود را از دست داد هر چند در داخل کشورش همچنان محبوبیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار