میانگین فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری ۲۰ تن در هر هکتار است

رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: میانگین فرسایش خاک در این استان ۲۰ تن در هر هکتار است که بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ذوالفقار احمدی رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: میانگین فرسایش خاک در این استان ۲۰ تن در هر هکتار است که این میزان در سطح کشور ۱۶.۷ تن در هر هکتار است.

او افزود: این در حالی است که میزان استاندارد فرسایش خاک در هر هکتار به ازای شاخص‌های بین‌المللی باید ۳.۵ تا پنج تن باشد.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: نبود یا ضعف پوشش گیاهی، چرای بی‌رویه دام و عوامل انسانی مانند تخریب از سوی دستگاه‌های اجرایی به‌منظور اجرای برخی طرح‌های عمرانی بدون مدیریت و برنامه‌ریزی از مهم‌ترین علت‌های بالا بودن میانگین فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

او هرگونه دخالت انسان در حریم و بستر رودخانه‌ها را براساس ضوابط حریم و بستر رودخانه ممنوع دانست و ادامه داد: دخالت‌های انسانی باعث انحراف جریان سیلاب و به‌دنبال آن تخریب و فرسایش شدیدتر می‌شود.

احمدی گفت: عوامل انسانی، باد، آب و سیلاب، چرای بیش از حد، وجود دام مازاد و شخم و شیار زمین‌های شیب‌دار در جهت شیب از مهم‌ترین عوامل مؤثر تخریب حوزه آبخیز است.

او افزود: به منظور جلوگیری از تخریب حوزه آبخیز و کاهش و پیشگیری از فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری تاکنون ۱۱۰ سازه خاکی و دو هزار و ۸۰۰ سازه سنگی و ملاتی در این استان اجرایی شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.