آجرلو در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

روند آستانه باید مورد حمایت بیشتر قدرت‌های بین المللی قرار بگیرد/ غرب حل بحران سوریه را به ضرر منافع خود می‌داند

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: روند آستانه اگرچه موفق‌ترین روند حل و فصل بحران سوریه بود، اما همچنان با چالش روبه رو است.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از صدور بیانیه نشست پایانی کشور‌های ضامن روند آستانه خبر دارد.

در همین خصوص سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در حاشیه پنجمین نشست کمیته تدوین قانون اساسی که از ۶ تا ۱۰ بهمن در ژنو در حال برگزاری است، سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه پس از نشست و رایزنی با هیئت‌­های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، گیر پدرسن، جمع بندی خود را در قالب بیانیه‌ای صادر کردند.

خطیب زاده در خصوص مفاد بیانیه اظهار کرد: این سه کشور ضمن استقبال از رایزنی‌های صورت گرفته در چارچوب کمیته تدوین قانون اساسی و نقش و اقدامات نماینده ویژه دبیرکل، بر ادامه رایزنی‌ها در نشست آتی اجلاس بین­‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه (پانزدهمین نشست بین المللی روند آستانه) در سوچی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ توافق کردند.

روند‌ آستانه برگرفته از واقعیت‌های عرصه میدانی سوریه است

حسین آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت نشست روند آستانه، گفت: با آغاز بحران سوریه روند‌های متفاوتی برای بحث پایان بحران این کشور مطرح شد؛ برخی از روند‌ها بین‌المللی بود که از طرف سازمان ملل، یک سری روند‌ها هم توسط نیرو‌های معارض مطرح شد و روندی هم به نام روند آستانه شکل گرفت.

او افزود: مذاکرات ژنو و وین را هم داشتیم، اما روندی که تقریبا توانست تا حدودی موفق شود و بتواند در پیشبرد کاهش تنش در سوریه اقداماتی انجام دهد؛ روند آستانه بود، به نظر می‌رسد که علت اینکه روند آستانه توانست خلاف روند‌های دیگر موفق شود این بود که این روند برگرفته از واقعیت‌های عرصه میدانی سوریه بود، اما روند‌های دیگر که بیشتر بر روی اشخاصی که در عرصه سیاسی و بُعد رسانه‌ای جایگاهی دارای جاشگاه بودند، توجه داشتند و به واقعیت‌های عرصه میدانی سوریه توجهی نداشتند.

آجرلو ادامه داد: روند آستانه توسط بازیگران اصلی بحران سوریه یعنی ایران، ترکیه و روسیه شکل گرفت، در حقیقت جمهوری اسلامی ایران و روسیه با نظام سوریه تقریبا متحد هستند و به نوعی خواسته‌های نظام سوریه در روند آستانه مطرح می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در نشست‌های روند آستانه تصمیمات مختلفی گرفته شد؛ تشکیل کمیته‌های قانون اساسی با حضور طرف‌های مختلف سوریه داشتیم، در دوره چهاردهم این نشست‌ها طبق بیانیه‌ای که صادر شد، بر پایبندی حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه بر اساس منشور سازمان ملل تاکید شده بود و برای حل اختلاف طرفین قرار بر این شد که مباحثی را برای دوره انتقالی وضع کنند که تمام طرف‌ها در آن باشند.


بیشتر بخوانید


او افزود: در دوره قبلی نشست آستانه اختلافاتی وجود داشت که مخالفان دولت سوریه که در این نشست شرکت داشتند، خواهان این بودند که قانون اساسی به طور کلی تغییر کند و منع انتخاب رئیس جمهور بیش از ۲ دوره باشد، همچنین تعیین تکلیف نیرو‌های مسلح و کاهش اختیارات رئیس جمهور، سپردن اختیارات اجرایی به نخست وزیر، برگزاری انتخابات و همه پرسی برای انتقال قدرت به یک شخصیت مورد توافق بود که این مطالب از طرف مخالفان مطرح شد و طرف موافق هم موافق تغییرات بود، اما تغییرات کلی خیر.

اجلاس چهاردهم روند آستانه دستاوردی نداشته است

آجرلو ادامه داد: طرف موافق خواهان اصلاحاتی در این زمینه بود و از ایجاد محدودیت‌ برای رهبران مخالف بودند، همچنین برای افزایش هماهنگی‌ها بین روسیه و ترکیه در موضوعات ادلب هم مورد بحث قرار گرفت.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: بحث خودمختاری‌ها هم مطرح شد که کرد‌ها قول خود مختاری‌هایی را می‌خواستند که آن هم یکی از نکات چالش برانگیز بود. مجموعه این‌ها موجب شد که بگوییم اجلاس چهاردهم آستانه دستاوردی نداشته است.

او افزود: اختلافات گفته شده زمینه را برای اجلاس بعدی آستانه فراهم کرد، همانطور که می‌دانیم انتخابات ۲۰۲۱ ریاست جمهوری سوریه قرار است برگزار شود و کمیته‌هایی قرار است برای  رسیدن به  توافقی برای انتخابات این کشور تشکیل شود، به نظر می‌رسد ادلب جزء اصلی ترین مباحثی است که مورد بحث قرار می‌گیرد، چراکه این موضوع اختلافی بین ترکیه، روسیه و جمهوری اسلامی ایران و خود نظام سوریه است و احتمالا در مورد کمیته‌های قانون اساسی مورد بحث قرار می‌گیرد.

اجلاس پانزدهم آستانه با مشکلات زیادی در روند خود مواجه است/ نمی‌توان تعیین کرد چه تعداد جلسات دیگر تا رسیدن به دستاورد کافی برای سوریه لازم است

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه به دیگر بحث هایی که در نشست آتی روند آستانه بر روی آن بحث می‌شود، اضافه کرد: مباحثی در مورد بحث نقش کرد‌ها در آن صحبت می‌شود و مجموع این‌ها مباحثی است که تقریبا تداوم اجلاس چهاردهم باشد، ولی با توجه به اینکه شرایط در ادلب و بحث اختلاف نظر‌های کمیته‌ها کمی عمیق است، به نظر می‌رسد که اجلاس پانزدهم مانند نشست چهاردهم با مشکلات زیادی در روند خود مواجه است.

آجرلو با اشاره به اینکه چند نشست دیگر برای رسیدن به دستاوردی در سوریه باید داشته باشیم، تاکید کرد: نشست‌های آستانه، به این دلیل که روند‌ و مکانیسمی را برای حل اختلافات تعریف می‌کند تا زمانی که بحران وجود دارد، تمام مسائل سوریه حل نشده است، به نوعی تمام کشور‌هایی که در این بحران حضور دارند و نظام سوریه حاکمیتش بر کل سرزمین عوض نشود این روند ادامه دارد و نمی‌توان تعیین کرد چه تعداد جلساتی تا رسیدن به دستاورد کافی برای سوریه تعیین کرد.

روند آستانه باید مورد حمایت بیشتر قدرت‌های بین المللی قرار بگیرد

او افزود: تاکنون ۱۴ نشست برای حل بحران سوریه برگزار شده، اگرچه اقدامات خوبی داشته است اما تعدد نشست‌ها نشان می‌دهد که همچنان این مسئله زمان‌بر است؛ به نظر می‌رسد که روند آستانه باید مورد حمایت بیشتر قدرت‌های بین المللی قرار بگیرد، اما با توجه به خواسته‌های آن‌ها و متعهدان برخی از معارضان از جمله آمریکا، غرب و کشور‌های عربی که روند آستانه را به ضرر منافع خود می‌دانند، موانع ایجاد کردند و این روند اگرچه دستاورد داشته است و موفق‌ترین روند حل و فضل بحران سوریه بود، اما همچنان با چالش روبه رو است و راه دور و درازی در پیش دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار