مادران مراقبت‌ها و مشاوره‌های پیش از بارداری را جدی بگیرند

مدیر سلامت خانواده جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مراقبت‌ها و مشاوره‌های پیش از بارداری نقش مهمی در سلامت مادر و جلوگیری از بروز مشکلات دارند.

مژگان قاسمی مدیر سلامت خانواده جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان در تشریح اهمیت مراقبت و مشاوره پیش از بارداری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: زمانیکه تصمیم می‌گیرید باردار شوید لازم است برای دریافت مراقبت و انجام مشاوره به واحد سلامت مراجعه و تشکیل پرونده دهید.

او با بیان اینکه در واحد سلامت از وضعیت بارداری‌های قبلی، سوابق بیماری، دارو‌های مصرفی، نحوه تغذیه و سبک زندگی شما سوال می‌شود، افزود: همچنین وضعیت قلب، ریه، تیروئید، پستان و ... را مورد معاینه قرار می‌گیرید و واکسن‌هایی که تاکنون دریافت کرده اید را بررسی و واکسن‌های مورد نیاز را تجویز می‌کنند.

قاسمی با بیان اینکه آزمایش‌های اولیه برای شما درخواست و در صورت نیاز به بررسی‌های تخصصی بیشتر، شما را به پزشک مربوطه ارجاع می‌دهند اظهار داشت: هدف از این اقدامات حصول اطمینان از وضعیت سلامت جسمانی و روانی قبل از بارداری است، البته مصرف اسید فولیک به منظور پیشگیری از نقص لوله عصبی نوزاد حداقل یک ماه قبل از بارداری امری مهم محسوب می‌شود و نوع و نحوه مصرف آن به شما آموزش داده خواهد شد.

مدیر سلامت خانواده جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: بهتر است قبل از بارداری از سلامت دندان‌ها اطمینان حاصل نمایید، چراکه بیماری دهان و دندان باعث زایمان زود رس و تولد نوزاد کم وزن می‌شود، همچنین وزن خود را در محدوده مناسب نگه دارید و در صورتی که اضافه وزن دارید یا چاق محسوب می‌شوید برای کاهش وزن رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

مراقبت زودهنگام و منظم بارداری فراموش نشود

او بیان داشت: توصیه می‌شود اولین مراقبت را در هفته‌های ۶ تا ۱۰ بارداری دریافت کنید، زیرا مراقبت زود هنگام و به موقع شانس داشتن حاملگی ایمن و نوزاد سالم را افزایش می‌دهد، چون شما باید تا زمان زایمان در زمان‌های تعیین شده (حداقل ۸ بار) برای دریافت مراقبت‌ها به واحد سلامت مراجعه کنید و این مراقبت شامل؛ معاینات معمول، آزمایش و سونوگرافی (حداقل ۲ بار) برای بررسی وضعیت جنین و بارداری و آموزش‌های لازم است.

قاسمی تصریح کرد: در هر مراقبت، علائم خطر احتمالی بارداری را از شما سئوال می‌کنند، فشار خون و وزن را اندازه می‌گیرند، وضعیت رشد جنین و صدای قلب جنین را بررسی می‌نمایند، چون ممکن است علاوه بر مراقبت‌های معمول، آزمایش یا سونوگرافی بیشتر، تست‌های ارزیابی سلامت جنین و شمارش منظم حرکات جنین را به شما توصیه کنند. همکاری در پاسخ به سوالات و انجام آزمایش‌های مورد نیاز در طول بارداری به حفظ سلامت شما کمک می‌کند.

او با اشاره به اینکه بارداری در سنین بالا احتمال دیابت و فشار خون بارداری، سقط خود به خود و ناهنجاری جنین را افزایش می‌دهد و تشخیص به موقع و اقدامات درمانی مناسب بروز آن‌ها را کنترل می‌کند، ادامه داد: مصرف مکمل‌های غذایی (ویتامین ها) از اهمیت زیادی برخوردار است.

قاسمی گفت: برای دریافت ریز مغذی‌های مورد نیاز خود و جنین در طول بارداری باید علاوه بر مواد غذایی متنوع، مکمل غذایی مصرف کنید. این مکمل‌ها شامل؛ قرص اسید فولیک و ویتامین د از ابتدا تا پایان بارداری و آهن و مولتی ویتامین از هفته ۱۶ بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان است و نحوه و میزان مصرف آن را در واحد سلامت به شما آموزش می‌دهند، پس از مصرف خود سرانه دارو در بارداری جدا بپرهیزید.

علائم هشدار در بارداری کدامند؟

او افزود: در صورت بروز علائمی مانند خونریزی از واژن یا لکه خونی، آبریزش از واژن، خستگی شدید، سردرد به ویژه سر درد شدید و ناگهانی، تاری دید، درد سر دل، ورم و درد یک طرف در ساق پا یا ران، تنگی نفس و تپش قلب، درد در قفسه سینه، تهوع و استفراغ‌های شدید و کاهش حرکت جنین، سریعا به واحد سلامت مراجعه کنید.

بعد از زایمان چه مراقبت‌هایی باید انجام دهیم؟

مریم قاسمی اظهار کرد: همانگونه که مراقبت‌های بارداری اهمیت دارد، مراقبت پس از زایمان نیز در بهبود و حفظ سلامتی شما و نوزادتان لازم است. شما باید بلافاصله بعد از زایمان تا ۴۲ روز (حداقل ۳ بار) تحت مراقبت باشید. این مراقبت‌ها شامل؛ معاینه اندام ها، رحم، پستان و محل بخیه ها، اندازه گیری علائم حیاتی، بررسی حال عمومی، توصیه‌های لازم برای بهداشت جسم و روان، آموزش نحوه صحیح شیردهی، تغذیه و ... است.

برای دریافت مراقبت به کجا مراجعه کنیم؟

او گفت: واحد‌هایی تحت عنوان پایگاه سلامت، مرکز جامع سلامت، مطب و دفتر کار در شهر و خانه بهداشت در روستا وجود دارند که مراقبت‌های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان استاندارد و به روز را پس از تشکیل پرونده به شما و نوزاد آینده شما ارائه می‌کنند.

سامانه ۴۰۳۰ همراه مادران باردار

مدیر سلامت خانواده جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در رابطه با سلامت مادران باردار خط مشاوره تلفنی برای سوالات آن‌ها از سوی وزارت متبوع دفتر سلامت مادران باردار تحت عنوان سامانه ۴۰۳۰ راه اندازی شده است که پاسخگوی سوالات مادران باردار در هر ساعتی از شبانه روز است و در دانشگاه جندی شاپور تعداد ۲۲ مشاور به هموطنان خدمت رسانی می‌کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.