دموکرات‌ها با قانون اساسی آمریکا نسخه پایان عمر سیاسی ترامپ را می‌پیچند

دموکرات‌های کنگره در تلاشند با توسل به یک ماده قانونی، دونالد ترامپ را برای همیشه از بازگشت به کاخ سفید یا تصدی یک مقام فدرال محروم کنند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره آمریکا، قانونگذاران دموکرات در حال بررسی این مسئله هستند که آیا می‌توانند با توسل به متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا مانع بازگشت دونالد ترامپ به عرصه سیاسی شوند.

طرح توسل به متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا مراحل ابتدایی خود را می‌گذراند و اعضای برجسته سنا هنوز در مناسب بودن این راهکار تردید دارند. اما حوادث اخیر حمله به کنگره آمریکا بهانه خوبی به دست دموکرات‌ها داده تا ترامپ را برای همیشه از تصدی مقام فدرال و احیانا بازگشت به کاخ سفید از کانال انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا محروم کنند.

سناتور تیم کین، نماینده ایالت ویرجینیا گفت: کنگره برای استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی اختیارات لازم را دارد، هر چند این ایده در نگاه اول غیر متعارف به نظر می‌رسد. من فقط می‌خواهم ما مسیری را انتخاب کنیم که بیشترین تمرکز را بر دستور کار بایدن-هریس داشته باشد.

سناتور ریچارد بلومنتال نیز نظر مشابهی را عنوان می‌کند اینکه کنگره می‌تواند در قالب یک سازو کار ارائه قطعنامه متمم ۱۴ قانون اساسی را درباره ترامپ به کار بگیرد. اصلاحات متمم ۱۴ قطعا برای کسی که همانند ترامپ دست به تحریک شورش می‌زند، بکار می‌آید.

سناتور کریس مورفی، از ایالت کنتیکت نیز متذکر می‌شود استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی علیه ترامپ یک گزینه محتمل است. مطمئنا متمم ۱۴ قانون اساسی مجزا از استیضاح است.

بخش سوم متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا می‌گوید فردی که به عنوان یک مقام اجرایی یا قضایی برای حمایت از قانون اساسی آمریکا سوگند یاد کرده، اما بعد‌ها خود علیه آن شورش کرده یا به دشمنان کمک برساند، نمی‌تواند به عنوان یک مقام فدرال یا نماینده مردم انتخاب شود یا صاحب منصب دولتی در هیچیک از ایالت‌های آمریکا شود.


انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار