رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد عنوان کرد؛

شاخص‌ترین اقدامات مدیریت شهری مشهد در حوزه مالی

بتول گندمی بهترین اقدامات و بخش‌های عملکرد حوزه مالی مدیریت شهری در دوره پنجم شورا را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: برنامه عملیاتی ۱۴۰۰-۹۷ شهرداری از اولین اقدام‌های مهم کمیسیون بود؛ کار کردن بدون برنامه فاجعه است. تهیه این برنامه وقت و انرژی زیادی از مجموعه گرفت و تمام همکارانم ساعت‌ها در شورا و شهرداری وقت گذاشتند و درحال حاضر رصد این برنامه و دریافت گزارش‌های سالانه نیز از برنامه‌های کمیسیون است. در تهیه و تکمیل این برنامه برش منطقه‌ای، برش سازمان‌ها نیز تهیه شد که اقدام منحصر به فردی در مجموعه مدیریت شهر‌های کشور است.

او افزود: یکی از شاخص‌ترین بخش‌های عملکرد حوزه مالی مدیریت شهری یافتن راهکار و اقدامات عملیاتی درخور توجه جهت تسویه بدهی‌های سنگین معوق گذشته بود که با برنامه‌ریزی شورای شهر و پیگیری‌های معاونت‌های مالی و اقتصادی وقت شهرداری و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در اختیار شهرداری‌ها به اجرا درآمده با این اقدام ابتدا شهرداری مشهد از لیست سیاه بانک‌ها خارج شد و در ادامه اقدامات شهرداری برای اجرای طرح‌های زیربنایی خود با استفاده از ظرفیت انتشار اوراق با همراهی نظام بانکی همراه شد.

بیشتر بخوانید

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر مشهد ادامه داد: یکی از دوره‌های درخشان عملکرد بودجه شهرداری در ۱۰ سال اخیر مربوط به تحقق ۱۱۰ درصدی بودجه در سال ۹۷ بوده است. در حالی‌که بودجه مصوب شهرداری ۸ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان بود درنهایت ۹ هزار و ۹۱ میلیارد تومان محقق شد که یکی از اتفاقات درخشان در شهرداری مشهد به حساب می‌آید. این در حالی است که تحقق بودجه در سنوات پیش از آن در بازه ۵۰ تا ۵۹ درصدی اتفاق افتاده بود.

گندمی بیان کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی صنعت ساختمان و با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال ۹۷ که این صنعت نیز دچار رکود همه‌گیر شده بود و پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم این روند می‌داد، اما در شورا و با مشارکت کمیسیون‌های تخصصی، با طراحی طرح‌ها و لوایحی با موضوع رونق‌بخشی اقتصاد، مشوق‌های صنعت ساختمان و مشوق‌های ویژه طرح بازآفرینی شهری سبب تحول عمیقی در رونق این صنعت و تعداد درخواست‌ها و مجوز‌های پروژه‌های ساختمانی شد که این آمار در مقایسه با سایر کلانشهر‌های کشور کاملاً گویا و متمایز است.

او تصریح کرد: انضباط مالی از جمله دغدغه‌های دیگر کمیسیون بوده است. در این زمینه از آغاز فعالیت کمیسیون و خصوصا در زمان بررسی عملکرد‌ها (تفریغ بودجه) این را به عنوان یک اصل در شهرداری جاری کردیم. ما در بررسی تفریغ بودجه سال ۹۷ شهرداری برای اولین بار تفریغ تمام مناطق را بررسی کردیم و بخشی از مشکلات و مسائل را تکلیف کردیم که رفع شود و خروجی آن امیدوارانه بود. این انضباط مالی را در سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته با تکلیف کردن اتصال آن‌ها به سامانه‌های مهم شهرداری از جمله سامانه قرارداد‌ها جهت برقراری کنترل و نظارت بیشتر اعمال کردیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد از دیگر اقدامات شاخص کمیسیون در سه سال گذشته به بررسی وضعیت‌های درآمدی و استفاده از ظرفیت‌های جدید در سازمان‌های مختلف شهرداری اشاره و تاکید کرد: بازنگری در رویه‌ها و عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری باعث شد برخی از سازمان‌های شهرداری که پیش‌ از این سازمان‌های یارانه‌ بگیر تلقی می‌شدند و برای هزینه‌های خودروی کمک‌های شهرداری حساب می‌کردند تبدیل شدند به سازمان‌های درآمد زا که تا حدود زیادی در باب تأمین هزینه‌های خود مستقل شدند و متاسفانه عدم همراهی با این سیاست در برخی سازمان‌ها همچنان مشکل وجود دارد.

گندمی اظهار کرد: از ابتدای فعالیت شورای پنجم پذیرش هرگونه هبه از جانب شهرداری را ممنوع اعلام کرده و همچنین نیز واگذاری املاک و اراضی متعلق به شهرداری لغو و سیاست مشخصی در این زمینه تدوین شد که چنانچه شهرداری تمایل به واگذاری ملکی به امور عام‌المنفعه یا خیریه داشته باشد باید مالکیت آن در اختیار شهرداری باقی بماند و فقط حق انتفاع بهره برداری آن واگذار شود سیاستی که اگر در گذشته رعایت می‌شد، سرمایه و پشتیبانی شهرداری برای اداره و کنترل بهتر شهر افزایش می‌یافت.

او همچنین به اقدامات مهم حمایتی در باب حمل‌ و نقل معلولین در شهر اشاره کرد و افزود: همواره شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت می‌کند که این یارانه پرداختی برای تمام شهروندان است و هرساله سرانه سهم یارانه پرداختی را نیز حسب تکلیف شورای اسلامی شهر منتشر می‌کند، اما بخشی از جامعه معلولین از این یارانه به دلیل مشکلاتی امکان بهره مندی نداشتند. پیش‌ازاین یارانه معلولین در بخش حمل‌ونقل پرداخت نمی‌شد و معلولین ما از این یارانه بهره‌مند نمی‌شده و از آن استفاده نمی‌کردند. ازاین‌رو با یک نگاه همه‌جانبه، آسیب‌شناسی و بررسی مشکلات، اقدام به تنظیم و تصویب بودجه مشخصی جهت ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدارس استثنایی و پرداخت هزینه سفر‌های درون شهری (اتوبوس- مترو) برای معلولین کردیم.

انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
بیقواره کردن شهر با ساختمانهای دراز و بیقواره و خالی از سکنه و تبدیل شدن شهر به شهر ارواح خبیصه بساز وبفروش ها محصول انضباط مالی شهرداری بوده
آخرین اخبار