چهار اقامتگاه بوم‌گردی دامغان در حال تکمیل است

رییس اداره میراث فرهنگی دامغان گفت: مرمت و تجهیز چهار خانه تاریخی در روستا‌های این شهرستان برای تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مهدی قاسمی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان اظهار داشت: سامان‌دهی و مرمت خانه‌های تاریخی روستایی در این شهرستان با هدف ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در حال انجام است.

او افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ درخواست در خصوص راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی در این شهرستان دریافت کردیم که در حال بررسی و رفع معایب هستیم.

قاسمی  ادامه داد: این خانه‌های روستایی مطابق با استاندارد‌های تعیین شده و بر اساس معماری بومی، سقف‌های گنبدی و مصالح همخوان با معماری محیطی از جمله کاه‌گل، خشت و آجر در حال مرمت و سامان‌دهی هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان اظهار داشت: هریک از این اقامتگاه‌ها، بیانگر فرهنگ و شناسنامه معماری منطقه هستند که به حفظ نماد‌های اصیل و سنتی در این اقامتگاه‌ها، توجه ویژه‌ای شده است.

او اضافه کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی به رونق گردشگری طبیعی و روستایی دامغان کمک کرده است و می‌تواند در دوران پساکرونا موجب تحول در اشتغال و اقتصاد محلی شود.

قاسمی به شرایط صدور مجوز اقامتگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مرمت بنا بر اساس معیار‌های استاندارد باید انجام شود و مناسب‌سازی فضا، تامین بهداشت محیط، توجه به مسائل زیست‌محیطی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و تأمین امنیت گردشگران در ساختار محیطی بنا از جمله شاخص‌های دریافت مجوز است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: تسهیلات ایجاد اقامتگاه‌ها، از محل تبصره ۱۸ تامین اعتبار می‌شود که میزان مبلغ پرداختی به هر اقامتگاه با توجه به نوع سازه و کاربری، تعداد اتاق، مساحت بنا و طرح ارائه شده، متفاوت است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.