دستگیری باند حفاران غیرمجاز در تربت حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه و زاوه گفت: حفاران غیرمجاز در یکی از محوطه‌های تاریخی تربت حیدریه در حین حفاری دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: در پی گزارشات مردمی و در اقدامی غافلگیرانه با همکاری نیرو‌های اطلاعاتی و انتظامی شهرستان، پنج نفر از حفاران و تخریب کنندگان آثار تاریخی شبانه در حال حفاری دستگیر شدند.

 او افزود: متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند و قطعا دستگاه قضایی مجازات را در خصوص آن‌ها اعمال خواهد کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه ادامه داد: فعال شدن انجمن‌های میراث فرهنگی  موجب شده تا شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب گران میراث فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

محمدی بیان کرد: مردم به داشته‌های فرهنگی و تاریخی خود حساس و بر این باور هستند که تاریخ و هویت، بخش مهمی از داشته‌های ملی آن ها است که برای حفظ و حراست از آن باید در کنار ادارات دولتی حضور پررنگ داشته باشند.

او تصریح کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست‌آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده است و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط‌اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود و چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات‌حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه تأکید کرد: از کلیه شهروندان درخواست می کنم تا در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک در اطراف و نزدیکی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی موارد را سریعا به تلفن ۵۲۲۲۲۵۳۰ گزارش کنند.

انتهای پیام//ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار