در گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد؛

دلایل افزایش آلاینده های جوی/ سوخت مازوت مقصر اصلی آلودگی هواست؟

سخنگوی صنعت برق گفت: هیچ نیروگاهی در داخل کلان‌شهرهای تهران، کرج و قم از سوخت مازوت استفاده نمی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یوسف رشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی اجرایی نشدن قوانین مقابله با آلودگی هوا پرداختند .

رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه خروجی جلسه ای که امروز در کمیسیون بعد از چند ماه مطرح شد این بود که موضوع آلودگی هوا نباید فقط در فصل زمستان بررسی شود افزود: در جلسات به این نتیجه رسیدیم که باید هر ماه یکبار جلسه آلودگی هوا بگذاریم .

او با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه صفر درصد برای آلودگی هوا کمک کرده است ادامه داد: درد آلودگی هوا درد مدیریت است، موضوع آلودگی هوا ربطی به حاکمیت ندارد لذا این موضوع متوجه مسئولان است ،متاسفانه مسئولان وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند. سیستم حمل و نقل عمومی در تهران دچار مشکلات عدیده ای است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه قانون هوای پاک یکی از راه های کاهش آلودگی هوا است گفت: این موضوع یک مسئله فرا دستگاهی است که باید همه دستگاه ها نسبت به مسئله متعهد شوند لذا تاکنون جلسات متعددی به جهت بعد نظارتی مجلس برگزار شده و صرفاً ختم به این موضوع شده است که دستگاه‌ها مسئولیت هایشان را به یکدیگر پاس کاری می کنند.

رفیعی افزود: جلسه ای که امروز برگزار کردیم متفاوت از  جلساتی بوده که تا به امروز برگزار کرده‌ایم اما توضیحات دستگاه ها قانع کننده نبود، آنها مسائل را خوب جلوه می دهند ولی وقتی سوالات بعدی را از آنها می پرسیدیم ، نوع سوالات اجازه نمی‌داد که فرافکنی صورت بگیرد، نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که در موضوع آلودگی هوا نباید صرفاً به فصل سرد سال اکتفاء کرد.

او با اشاره به اینکه متاسفانه رسانه ها فقط در این فصل سرد سال پیگیر موضوع می شوند اظهار کرد: موضوع را به صورت تخصصی در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی خواهیم کرد، هر ماه یک بار با همین فرایند تخصصی، جلسه برگزار خواهیم کرد و هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد دستگاه‌ها در خصوص قانون هوای پاک در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مسئول نظارت و رصد قانون هوای پاک؛ سازمان محیط زیست است گفت: ساختار و تشکیلات سازمانی محیط‌زیست پاسخگوی نظارت بر قانون نیست ،سازمان محیط زیست با همین تشکیلاتش اقتدار لازم برای اینکه بتواند قانون را در همه جوانب و آیین نامه ها پیاده کند، ندارد لذا بهتر است، مدیران ما با شفافیت با مردم صحبت کنند و فرافکنی نکنند.

در زمستان مجبور به استفاده از سوخت دوم در نیروگاه ها هستیم

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه از ۱۲۰ نیروگاه ۵ الی ۶ نیروگاه هستند که از سوخت مازوت استفاده می کنند گفت: اولویت اولیه ما استفاده از سوخت گاز است، اما در شرایط زمستان با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی مواجه هستیم لذا مجبور هستیم از سوخت دوم استفاده کنیم ، عمده سوخت دوم نیروگاه های سوخت گازوئیل یعنی نفت گاز است.

او با بیان اینکه هیچ نیروگاهی در داخل کلانشهر تهران و استان های البرز و قم از سوخت مازوت استفاده نمی کند و همه از سوخت گاز استفاده می‌کنند ادامه داد: در شرایط اضطرار این نیروگاه‌ها از سوخت گازوئیل استفاده می کنند. ما سوخت را با کیفیت از شرکت پخش و پالایش تحویل می‌گیریم و برای کلانشهرها از سوخت یورو ۴ استفاده می‌ کنیم و ممکن است در نیروگاه های خارج از کلانشهرها که در محیط آزاد هستند از سوخت‌های با استانداردهای لازم دیگر استفاده شود.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه سوخت ما استاندارد یورو ۴ است افزود: ما آمادگی داریم تا سوخت را آزمایش کنیم و یا اینکه با شرکت پخش و پالایش به موضوع رسیدگی کنیم.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه عمده نیروگاه‌های که در سه دهه اخیر احداث شده اند بر پایه سوخت گاز هستند و داخلی‌سازی صورت گرفته است تصریح کرد: ما امروز در کشور نیروگاه ساز هستیم به طوری که سوخت دوم آنها گازوئیل است ،اینها نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هستند و راندمان آنها بیش از ۵۰ درصد است.

او اظهار کرد: بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی را ترکیب می کنیم تا راندمان ما حدود یک درصد سالانه افزایش پیدا کند، سال گذشته ۳۸ و نیم درصد بودیم و در این شرایط سخت در برخی از روزها راندمان ما به بیش از ۴۰ درصد می رسد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد : این نرخ راندمان برای نیروگاه های حرارتی بسیار مناسب است، ما در رده کشورهای اروپایی هستیم. نیروگاه های کم بازده و کم راندمان غیر از ساعات محدودی در تابستان، در ساعت دیگر استفاده نمی‌شود لذا از نیروگاه های کم بازده استفاده نمی‌کنیم.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: ما هیچ مازوتی در نیروگاه های کلان شهرها مانند تهران، اصفهان و سایر شهرها استفاده نمی کنیم .

تعیین استانداردهای شاخص آلودگی هوا وظیفه سازمان ملی استاندارد  است

یوسف رشیدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه برنامه افزود: وقتی دی‌اکسید گوگرد بالا می رود هیچ ربطی به تکنولوژی خودرو ندارد و همچنین هیچ ربطی به کاتالیست خودرو ندارد ،فقط گوگرد است که تبدیل به so۲ می‌شود.

او با اشاره به اینکه ما راهنمای سازمان بهداشت جهانی داریم که اگر با آن وضعیت هوا را بسنجیم ۷۰ درصد روزهای ما از حد استاندارد سازمان‌بهداشت‌جهانی فراتر می رود گفت: استاندارد های ملی هر سال باید ارتقاء پیدا کنند و غلظت آلودگی هوا را باید بسنجیم،متاسفانه امسال وضعیت خوبی را نداشتیم.

رشیدی ادامه داد: وقتی یک نفر چیزی را راهبری می کند خودش نمی‌تواند بگوید که خوب است لذا باید ناظری باشد تا اقدام به نظارت کند اینجا وظیفه سازمان ملی استاندارد است که طبق قانون استاندارد ها را تعیین و تعریف کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار